Το Δημόσιο πληρώνει 3 εκατ. € για το πληροφοριακό σύστημα ΟΠΣ-ΑΔΕ
ΑποδελτίωσηΈργαΟικονομία 23 Ιουλίου 2018 Αργύρης
Της Μαρίνας Ξυπνητού/
Σχεδόν 3 εκατ. ευρώ πρόκειται να κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο το πληροφοριακό σύστημα ΟΠΣ-ΑΔΕ (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων) που έχει στα… σκαριά το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και ας υπάρχουν ήδη στην αγορά αντίστοιχα προγράμματα με πολύ χαμηλότερο κόστος και μηδενική επιβάρυνση για τους πολίτες. Μάλιστα, το συγκεκριμένο έργο, του οποίου ο διαγωνισμός έληξε προ ημερών και σύμφωνα με τον προγραμματισμό πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2021, «μπήκε» στο… παρά πέντε από τα προαπαιτούμενα της τελευταίας αξιολόγησης ύστερα από ιδιαίτερη επιμονή της τρόικας, περνώντας -αναμενόμενα- διφορούμενα μηνύματα στους αρμόδιους φορείς.
Αν και το σύστημα πρόκειται να αποτελέσει τη βασική πλατφόρμα που θα υποστηρίξει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, φαίνεται πως υπάρχουν ήδη… γκρίζες ζώνες. Ένα από τα παράδοξα της υπόθεσης είναι ότι, αντί να ακολουθηθεί το μοντέλο προγραμμάτων που λειτουργούν και χρεώνουν αποκλειστικά τους χρήστες τους, τώρα το… καπέλο θα το πληρώσει ο λαός. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το αντίστοιχο πιλοτικό σύστημα του υπουργείου (notifybusiness.gov.gr), που αφορά μόνο 6 από τις περίπου 100 οικονομικές και επαγγελματικές δραστηριότητες και έχουν γίνει σε αυτό σχεδόν 33.000 αιτήσεις-γνωστοποιήσεις επιχειρήσεων. Αν, δηλαδή, αντί να πληρώσει το κράτος το ποσό των περίπου 3 εκατ.
ευρώ για να φτιάξει το σύστημα, χρεώνονταν μόνο οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις με ένα ελάχιστο παράβολο, θα μπορούσε να μην πληρώσει ούτε ευρώ το κράτος.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής, υπάρχουν εδώ και μεγάλο διάστημα ενστάσεις από τους αρμόδιους φορείς προς το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης για το διαγωνισμό. Άλλωστε, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας έχει διατυπώσει εγγράφως προς τον υπουργό Γιάννη Δραγασάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Αλέξη Χαρίτση την ανησυχία του, ενώ παράλληλα είχε δηλώσει και τη διαθεσιμότητά του για να φτιάξει ένα τέτοιο σύστημα μέσα σε 8 μήνες, με ελάχιστο ή μηδαμινό κόστος.
Υπενθυμίζεται ότι το ΤΕΕ θα μπορούσε να «πατήσει» στα αντίστοιχα ηλεκτρονικά συστήματα που λειτουργεί για το υπουργείο Περιβάλλοντος σε θέματα αδειοδότησης και ελέγχων των οικοδομών. Ενδεικτικά, το ΤΕΕ έχει υλοποιήσει:
- Σύστημα υποβολής και διαχείρισης δηλώσεων αυθαίρετων κατασκευών (2 εκατ. δηλώσεις, 2,1 δισ. € εισπράξεις υπέρ Δημοσίου).
• Σύστημα ηλεκτρονικής έκδοσης οικοδομικών αδειών με πλήρη ηλεκτρονική διακίνηση φακέλου.
• Συγκρότηση μητρώου ελεγκτών δόμησης.
Έτσι, προκαλούνται ερωτήματα γιατί η πρόταση του ΤΕΕ δεν έγινε αποδεκτή, όταν την ίδια ώρα η προκήρυξη του διαγωνισμού προβλέπει την ολοκλήρωσή του σε διάστημα 34 μηνών.
Στο ίδιο πλαίσιο, υψηλόβαθμες πηγές επιβεβαιώνουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι και το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έχει διαθέσιμο παλαιότερο σύστημα ελέγχων εταιριών και αγοράς, του οποίου ωστόσο οι άδειες χρήσης έχουν λήξει από το 2014 και το μόνο που χρειάζεται είναι η ανανέωσή τους.
Τι είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα ΟΠΣ-ΑΔΕ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ της σύμβασης που θα συναφθεί είναι η υλοποίηση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ), το οποίο θα αποτελέσει τη Βασική πλατφόρμα που θα υποστηρίξει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα (Ν. 4442/2016 και Υπουργικές Αποφάσεις που έχουν εκδοθεί ή θα εκδοθούν κατ’ εξουσιοδότησή του), καθώς και την εποπτεία τους (Ν. 4512/2018 ΜΕΡΟΣ Δ’).
Το ΟΠΣ-ΑΔΕ θα υποστηρίζει διαδικτυακά τις διαδικασίες για την άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων (γνωστοποίηση, έγκριση κ.λπ.), όπως επίσης και τις αντίστοιχες ελεγκτικές διαδικασίες που θα διενεργεί τόσο η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας (ΓΓΒ) όσο και άλλα υπουργεία και αρμόδιες Αρχές του ευρύτερου δημόσιου τομέα που ασκούν εποπτεία. Πιο συγκεκριμένα, το ΟΠΣ-ΑΔΕ θα υποστηρίζει:
- Την παροχή ενός ενιαίου σημείου επαφής για επιχειρήσεις προκειμένου αυτές να αντλούν λεπτομερείς πληροφορίες για τις διαδικασίες γνωστοποίησης, εγκρίσεων και ελέγχων όπως αυτές ισχύουν σύμφωνα με τη νομοθεσία (προϋποθέσεις, βήματα, κόστος, δικαιολογητικά, χρονικές προθεσμίες κ.λπ.)
- Την παροχή ενός ενιαίου σημείου επαφής για επιχειρήσεις προκειμένου αυτές να μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις για έγκριση ή να υποβάλλουν γνωστοποιήσεις, να μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη των διαδικασιών και να μπορούν να διακινούν σχετικά έγγραφα σε ηλεκτρονική μορφή.
• Τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου προφίλ για κάθε επιχείρηση που θα περιλαμβάνει στοχευμένες πληροφορίες αναφορικά με τις διαδικασίες εγκρίσεων, γνωστοποιήσεων και ελέγχου, οι οποίες αφορούν στην επιχείρηση, καθώς και πληροφορίες αναφορικά με τα αντίστοιχα έγγραφα (π.χ. εγκρίσεις, αποτελέσματα ελέγχων κ.λπ.).
• Το συντονισμό υπουργείων, οργανισμών, ΟΤΑ και υπόλοιπων υπηρεσιών έτσι ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι να έχουν ανά πάσα στιγμή κοινή εικόνα αναφορικά με την εξέλιξη των διαδικασιών έγκρισης, γνωστοποίησης και ελέγχου που εμπίπτουν στη δικαιοδοσία τους.
• Τον εξορθολογισμό της διαδικασίας λήψης αποφάσεων αναφορικά με τη διεξαγωγή ελέγχων μέσω του χρονοπρογραμματισμού τους με Βάση την εκτίμηση ρίσκου, καθώς και της χρήσης πρότυπων φύλλων ελέγχου (checklists), ενισχύοντας έτσι τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων και εδραιώνοντας σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ ελεγκτών και ελεγχόμενων επιχειρήσεων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τα παραπάνω η Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ έχει δώσει έγκριση (με την ένταξη της πράξης) για 1,7 εκατ. ευρώ περίπου, αλλά οι υπεύθυνοι προκήρυξαν έργο σχεδόν 3 εκατ. ευρώ…
Σύμφωνα με την προκήρυξη, ο προϋπολογισμός του έργου – εκτιμώμενη αξία σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 2.373.648,42 ευρώ μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ (προϋπολογισμός με ΦΠΑ 2.943.324,04 ευρώ, ΦΠΑ 24%: 569.675,62 ευρώ) και αναλύεται ως εξής: - Προϋπολογισμός αρχικού έργου: 1.367.309,00 ευρώ μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ (προϋπολογισμός με ΦΠΑ: 1.695.463,16ευρώ, ΦΠΑ24%: 328.154,16 ευρώ), το οποίο αποτελεί και το αντικείμενο της αρχικής πράξης ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ.
• Προϋπολογισμός δικαιώματος προαίρεσης αύξησης φυσικού αντικειμένου: έως 546.923,60 ευρώ (προϋπολογισμός με ΦΠΑ: 678.185,26 ευρώ, ΦΠΑ 24%: 131.261,66 ευρώ).
• Προϋπολογισμός δικαιώματος προαίρεσης υπηρεσιών συντήρησης: έως 459.415,82 ευρώ μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ (προϋπολογισμός με ΦΠΑ: 569.675,62 ευρώ, ΦΠΑ 24% 110.259,80 ευρώ). ■
ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ Της ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Σχετικά Άρθρα
- Νέα πλατφόρμα για γνωστοποιήσεις και εγκρίσεις επιχειρήσεων
- Πληροφοριακό σύστημα για τη βιοποικιλότητα της Ελλάδας
- ΥΠΕΝ: επίσημη ανακοίνωση έναρξης του «Εξοικονομώ 2021»
- Αναβαθμίζονται το e-άδειες, αυθαίρετα, ταυτότητα κτιρίου και ελεγκτές δόμησης
- Ακίνητα: πως θα αναπροσαρμόζονται αυτόματα οι αντικειμενικές αξίες
- Σε λειτουργία το πληροφοριακό σύστημα μητρώου δημοσίων, ιδιωτικών έργων & μελετών
Χωρίς φρένο οι αυξήσεις τιμών οικοδομικών υλικών
Ειδήσεις Δεκ 24, 2024
ΑΔΜΗΕ: ανανέωση θητείας Μανουσάκη έως το 2028
ecoinsider Δεκ 24, 2024