Τουρισμός: επανεκκίνηση τον Ιούνιο για διακοπές με πιστοποιητικό υγείας
ΕπιχειρήσειςΟικονομίαΧρήμα 9 Απριλίου 2020 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Προσδοκίες για επανεκκίνηση του τουρισμού τον Ιούνιο, κυρίως από την εσωτερική αγορά, η οποία φέτος θα κληθεί να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην τόνωση της εγχώριας ζήτησης έχει ο κλάδος του Τουρισμού, ενώ από τις αγορές του εξωτερικού τα μηνύματα είναι αρνητικά και θα μπορούσε να υπάρχει στόχευση σε χώρες, οι οποίες έχουν καταφέρει να τα πάνε καλά στην υγειονομική διαχείριση της πανδημίας.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος σε συνέντευξη Τύπου αποκάλυψε ότι ο Γερμανός ομόλογός του δρ. Frenzel , 13 χρόνια πριν CEO της TUI, ο οποίος ηγείται και ομάδας επιχειρηματιών που είναι στο συμβουλευτικό όργανο που έχει φτιάξει η καγκελάριος Μέρκελ, σε μεταξύ τους συνομιλία του μετέφερε ότι «δυστυχώς θεωρεί το 2020 χαμένο και ότι όλη η προσπάθεια πρέπει να γίνει για το 2021, όπου εκεί βλέπει μία πολύ ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού».
Πρωτοκόλλα υγειονομικής διασφάλισης
Παράλληλα ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ σημείωσε πως με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα κάποια ξενοδοχεία θα αρχίσουν σταδιακά να ανοίγουν από τον Ιούνιο, πλην όμως με πρωτοκόλλα υγειονομικής διασφάλισης, για τα οποία θα ληφθούν ειδικές αποφάσεις και από την ελληνική κυβέρνηση το προσεχές διάστημα, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις που ήδη διαμορφώνονται και για τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που του μετέφερε ο δρ. Frenzel «οι Γερμανοί εξετάζουν διάφορα μέτρα, με τα οποία θα κινηθούν και εσωτερικά και θα επιτρέπουν στους πολίτες τους να ταξιδεύουν προς τα έξω, ανάμεσα στα οποία είναι το massive testing (μαζικά τεστ) και το health certificate (πιστοποιητικό υγείας). Όλα αυτά όμως είναι υπό εξέταση, φαντάζομαι ότι τις ίδιες ασκήσεις θα κάνει και η δική μας κυβέρνηση, οπότε το επόμενο διάστημα θα έχουμε σίγουρα να συζητήσουμε και να πούμε πολύ περισσότερα επ’ αυτού».
Η χαμένη χρονιά της Ιταλίας
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ μίλησε επίσης και για τις πληροφορίες που συγκέντρωσε σε επικοινωνία με τον Ιταλό ομόλογο του, σημειώνοντας σχετικά ότι:
-«Η παραδοχή είναι ότι η Ιταλία θεωρεί το διεθνές μέρος του τουρισμού της για το 2020, 100% χαμένο. Έχει όμως μία ιδιομορφία η Ιταλία σε σχέση με εμάς. Ο τουρισμός της Ιταλίας που είναι το 13% του ΑΕΠ τους, είναι 50% εγχώριο, 50% διεθνές. Οπότε λοιπόν έχοντας χάσει το 50% του διεθνούς τουρισμού, στοχεύουν με διάφορους τρόπους, στο 50% της εγχώριας ζήτησης, το οποίο είναι μεγάλο νούμερο, δεν είναι μικρό. Εμάς που ο τουρισμός μας πλέον είναι το 25% του ΑΕΠ και πάνω από 90% είναι το διεθνές, λόγω και της κρίσης που έχει προηγηθεί τα προηγούμενα χρόνια. Οπότε λοιπόν η Ιταλία στοχεύει για τη φετινή χρονιά τουλάχιστον όλες τις μορφές του εσωτερικού της τουρισμού, είτε αυτό λέγεται leisure, είτε αυτό λέγεται μικρά συνέδρια και τα λοιπά».
Ο ελληνικός τουρισμός
Ειδικότερα ο κ Ρέτσος, μιλώντας για τον ελληνικό τουρισμό, εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι «θα τα καταφέρει την επόμενη μέρα». Αναφέρθηκε ειδικότερα στις μέχρι στιγμής ενέργειες που έχουν γίνει για την άμβλυνση των συνεπειών από την εξάπλωση του κορωνοϊού, καθώς και στη σταδιακή επανεκκίνηση του τουρισμού. Τα βασικά σημεία των δηλώσεων του προέδρου του ΣΕΤΕ έχουν ως εξής:
Voucher 18μηνης ισχύς
Η πρώτη δέσμη μέτρων είχε ως στόχο να εξασφαλίσει ένα πλαίσιο ασφαλείας σε όσες περισσότερες επιχειρήσεις και εργαζόμενους, ένα καθεστώς λειτουργίας σε πολύ χαμηλούς παλμούς μέχρι να φτάσουμε στο σημείο επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας. Ο πρώτος κύκλος των ενεργειών θα ολοκληρωθεί έως την Πέμπτη 9 Απριλίου, οπότε θα θεσμοθετηθεί ένα voucher 18μηνης ισχύς αντί επιστροφής της προκαταβολής. Το voucher θα δώσει τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις γενικότερα του τουρισμού, καθώς δεν αφορά μόνο τα ξενοδοχεία, να μπορέσουν να διαχειριστούν το πρόβλημα ρευστότητας.
Επιβίωση και ανταγωνιστικότητα
Τα θέματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν την αμέσως επόμενη μέρα κινούνται σε δύο άξονες: Θέματα επιβίωσης και θέματα ανταγωνιστικότητας.
-Τα θέματα επιβίωσης έχουν να κάνουν με τη χρηματοδότηση και τη ρευστότητα, κεφάλαια κίνησης δηλαδή για την επανεκκίνηση.
-Τα θέματα ανταγωνιστικότητας έχουν να κάνουν με τα εργαλεία που μπορούν να ανακτηθούν πελατεία και αγορές. Αυτά αφορούν στη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, σε διαμονή, εστίαση, τουριστικό πακέτο και γενικότερα τις μεταφορές, και βέβαια ένα στοχευμένο πρόγραμμα προβολής, το οποίο θα εστιάσει εκεί που δυνητικά θα μπορούσε να κερδηθεί πελατεία τη χρονιά που τρέχει. Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ εξήρε την πρωτοβουλία η οποία ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα, από το υπουργείο τουρισμού, τον ΕΟΤ και την Marketing Greece, με τη συνδρομή της Google, για τη πλατφόρμα, GreecefromHome.
“Οι προοπτικές που ανοίγονται”
Η εσωτερική αγορά φέτος θα κληθεί να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στην τόνωση της εγχώριας ζήτησης. Η εξέλιξη αυτή δεν θα έχει κάποια ουσιαστική θετική επίπτωση στο ΑΕΠ της χώρας και στα δημοσιονομικά, αλλά είναι μία τονωτική ένεση για τις επιχειρήσεις, για να μπορέσουν να διανύσουν τους δύσκολους μήνες του 2020.
Από τις αγορές του εξωτερικού, θα μπορούσε να υπάρχει στόχευση σε χώρες οι οποίες έχουν καταφέρει να τα πάνε καλά στην υγειονομική διαχείριση της πανδημίας. Ως τέτοια παραδείγματα αυτή τη στιγμή θα μπορούσαν να αναφερθούν το Ισραήλ, η Κύπρος, ο Λίβανος και τα Βαλκάνια, από τα οποία προέρχεται ένα μεγάλο μέρος, περίπου 10 εκατ. των οδικών μας αφίξεων. Ο εφικτός στόχος λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι το δεύτερο τρίμηνο θα είναι μηδενικό, είναι να επιτευχθεί επανεκκίνηση στο τρίτο τρίμηνο και ουσιαστική ανάκαμψη και προσπάθεια ανάκτησης αυτών που έχουν χαθεί φέτος στο τέταρτο τρίμηνο. Δηλαδή θα μπορούσε ο τουρισμός από τον Αύγουστο και μετά, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο, να επιχειρήσει να ανακτήσει μέρος των απωλειών.
Ο ρόλος του ΣΕΤΕ
Ο ΣΕΤΕ είπε ό κ Ρέτσος από τη πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πανδημία λειτούργησε συντονισμένα, οργανωμένα, με ενότητα και σαν γροθιά για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Τις τελευταίες 40 ημέρες δόθηκε μια δύσκολη μάχη, πρωτοφανή, απέναντι σε μια καθολική κρίση. Σε αυτή τη μάχη είμαστε όλοι μαζί, συντονισμένοι, ρεαλιστές, γνωρίζοντας τι θέλουμε και τι μπορούμε να πετύχουμε. Είναι συλλογική μάχη για τον ελληνικό τουρισμό. Δεν είναι προσωπική μάχη συμφερόντων. Υπηρετούμε το συλλογικό και όχι το ατομικό. Το ΔΣ του ΣΕΤΕ είναι μια γροθιά, ενωμένοι και υπερήφανοι για ότι έχουμε μέχρι στιγμής καταφέρει. Ο ΣΕΤΕ έχει ισχυρή θεσμική υπόσταση, δυνατή φωνή, κύρος και αποφασιστικότητα. Αυτό φαίνεται με την υπεύθυνη στάση μας και φυσικά με την εμπιστοσύνη που μας αντιμετωπίζει η πολιτεία. Και η εμπιστοσύνη κερδίζεται και δεν χαρίζεται.
Μήνυμα αισιοδοξίας
Η Ελλάδα χρησιμοποιείται διεθνώς ως χώρα υπόδειγμα, που έκανε εγκαίρως αυτό που έπρεπε για να προστατευθεί από έναν κίνδυνο πρωτοφανή. Η χώρα μας έχει ισχυροποιήσει το brand της πλέον και αυτό θα κεφαλαιοποιηθεί τουριστικά, όταν έρθει η ώρα, με τις απαιτούμενες ενέργειες. Με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης αυτής της πανδημίας, θα είμαστε τραυματισμένοι τουριστικά, οικονομικά και κοινωνικά. Όμως έχουμε φτιάξει δομές, έχουμε τα εργαλεία, τις ιδέες, το προϊόν και το brand εκείνο για να επανέλθουμε πάρα πολύ σύντομα.
Σχετικά Άρθρα
- Τηλεδιάσκεψη για ενεργειακή ακρίβεια και «Εξοικονομώ» στον τουρισμό
- «Τουρισμός για Όλους»: με ψηφιακό voucher η επιδότηση 200.000 δικαιούχων
- «Τουρισμός για Όλους»: πότε ανοίγει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις
- ΣΕΤΕ: φόρους και πολεοδομικά απαιτούμενα για βραχυχρόνιες μισθώσεις
- Ξεκινά η υποβολή αιτήσεων για τα δημόσια ΙΕΚ Τουρισμού
- Τουρισμός για όλους: διπλασιάζονται οι δικαιούχοι