Στη Βουλή ο αποκλεισμός του Λιανοκλαδίου από το δρομολόγιο του ETR 470
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΜεταφορές 23 Μαΐου 2022 ecotypos
Στον κοινοβουλευτικό έλεγχο περνάει το θέμα του αποκλεισμού του Σ.Σ Λιανοκλαδίου από το δρομολόγιο των αμαξοστοιχιών ETR 470 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη, η οποία αντιβαίνει στην κοινή λογική, αφού ο σταθμός βρίσκεται γεωγραφικά στη μέση της απόστασης μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα καταγράφεται, ότι υποθηκεύει τις αναπτυξιακές προοπτικές της Στερεάς Ελλάδας,και αποκόπτει τους κατοίκους της Φθιώτιδας από τη δυνατότητα να βρίσκονται στην πρωτεύουσα κατά τις πρωινές ώρες.
Στη Βουλή έφεραν το θέμα του αποκλεισμού του σιδηροδρομικού σταθμού Λιανοκλαδίου από το δρομολόγιο ICE «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» ο βουλευτής Νοτίου Τομέα Αθηνών και Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του κόμματος Νίκος Παππάς και ο βουλευτής Φθιώτιδας – αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Γιάννης Σαρακιώτης.
Στην κοινοβουλευτική ερώτηση, την οποία προσυπογράφουν ακόμη 14 βουλευτές του κόμματος, επισημαίνεται μεταξύ άλλων: ότι «Με αυτή την απόφαση, επιδεικνύεται πλήρης αδιαφορία στις ανάγκες χιλιάδων κατοίκων και επαγγελματιών της Φθιώτιδας, οι οποίοι δεν μπορούν να εξυπηρετούνται από το «Λευκό Βέλος», το νέο τρένο της γραμμής «Αθήνα – Θεσσαλονίκη». Αναφέρεται ακόμη, ότι η η νέα αυτή δυσάρεστη εξέλιξη, όχι μόνο υποθηκεύει τις αναπτυξιακές προοπτικές της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας και ευρύτερα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, αλλά αντιβαίνει και στην κοινή λογική, δεδομένου ότι ο εν λόγω σταθμός βρίσκεται γεωγραφικά στη μέση της απόστασης μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.Με αυτή την απόφαση, επιδεικνύεται πλήρης αδιαφορία στις ανάγκες χιλιάδων κατοίκων και επαγγελματιών της Φθιώτιδας, οι οποίοι δεν μπορούν να εξυπηρετούνται από το “Λευκό Βέλος”, το νέο τρένο της γραμμής “Αθήνα – Θεσσαλονίκη” Ο σημερινός σχεδιασμός έχει αποκόψει τους κατοίκους της Φθιώτιδας από δρομολόγια που θα τους έδιναν τη δυνατότητα άφιξης στην πρωτεύουσα κατά τις πρωινές ώρες, ώστε να διεκπεραιώσουν με ευκολία διάφορες υποχρεώσεις τους».
Όπως τονίζεται, τα τελευταία τρία έτη, η υποβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών είναι πρωτοφανής. «Η Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προχώρησε με ταχύτατους ρυθμούς στην ολοκλήρωση κρίσιμων έργων, όπως τα 270 χλμ. ηλεκτροκίνησης στον άξονα “Αθήνα – Θεσσαλονίκη”, τα 190 χλμ. νέας υπερσύγχρονης γραμμής στο «Τιθορέα – Δομοκός», τις δίδυμες σήραγγες Καλλιδρόμου μήκους 9,3 χλμ. και Όθρυος μήκους 7 χλμ. και την παράδοση της σιδηροδρομικής γέφυρας Εκκάρας. Όμως, σήμερα, γινόμαστε μάρτυρες της καθυστερημένης έναρξης των δρομολογίων ICE “Αθήνα-Θεσσαλονίκη” με μεταχειρισμένα τρένα ETR470, τα οποία είναι πολλαπλώς επιβαρυμένα από πολυετή χρήση στην Ιταλία, όπως αναδείχθηκε και σε ερώτησή μας στις 22 Φεβρουαρίου».
Η ερώτηση
Ο αποκλεισμός του ιστορικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Λιανοκλαδίου από το δρομολόγιο ICE «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί μια εξαιρετικά δυσάρεστη εξέλιξη, η οποία όχι μόνο υποθηκεύει τις αναπτυξιακές προοπτικές της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας και ευρύτερα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, αλλά αντιβαίνει και στην κοινή λογική, δεδομένου ότι ο εν λόγω σταθμός βρίσκεται γεωγραφικά στη μέση της απόστασης μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Με αυτή την απόφαση, επιδεικνύεται πλήρης αδιαφορία στις ανάγκες χιλιάδων κατοίκων και επαγγελματιών της Φθιώτιδας, οι οποίοι δεν μπορούν να εξυπηρετούνται από το «Λευκό Βέλος», το νέο τρένο της γραμμής «Αθήνα – Θεσσαλονίκη».
Ο εκσυγχρονισμός της συγκεκριμένης σιδηροδρομικής γραμμής προχώρησε με ιδιαίτερα ταχείς ρυθμούς κατά την περίοδο της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. με την ολοκλήρωση κρίσιμων έργων, όπως τα 270 χλμ ηλεκτροκίνησης στον άξονα «Αθήνα – Θεσσαλονίκη», τα 190 χλμ νέας υπερσύγχρονης γραμμής στο «Τιθορέα – Δομοκός», τις δίδυμες σήραγγες Καλλιδρόμου μήκους 9,3 χλμ και Όθρυος μήκους 7 χλμ και την παράδοση της σιδηροδρομικής γέφυρας Εκκάρας.
Δυστυχώς, τρία έτη μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Ν.Δ., δεν παρατηρείται η ίδια δυναμική στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου.Η έναρξη των δρομολογίων της αμαξοστοιχίας «Λευκό Βέλος» πραγματοποιήθηκε κατόπιν συνεχιζόμενων καθυστερήσεων, ενώ επελέγησαν μεταχειρισμένα τρένα ETR470, τα οποία είναι πολλαπλώς επιβαρυμένα από πολυετή χρήση στην Ιταλία, όπως αναδείχθηκε και στην ερώτηση 46 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στις 22 Φεβρουαρίου 2022 με τίτλο «Καθυστερήσεις και παραβλέψεις από τον Κ. Καραμανλή κατά την ανανέωση της σύμβασης δημοσίου – ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις “άγονες γραμμές”».
Είναι πασιφανές ότι ο αποκλεισμός του Σ.Σ. Λιανοκλαδίου, άρα και της Λαμίας και της ευρύτερης περιοχής της Φθιώτιδας, από το δρομολόγιο του «Λευκού Βέλους» έχει να κάνει με την προσπάθεια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να μειώσουν τον χρόνο του δρομολογίου «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» σε κάτω από τέσσερις ώρες. Στόχος να αμβλυνθούν οι αρνητικές εντυπώσεις από την αδυναμία επίτευξης του στόχου, που είχε τεθεί επί ΣΥΡΙΖΑ, για χρόνο δρομολογίου τις τρεις ώρες και 20 λεπτά με τις νέες αμαξοστοιχίες («Ασημένιο Βέλος») και την περαιτέρω αναβάθμιση του δικτύου.
Η αστοχία τόσο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όσο και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες του σιδηροδρόμου γίνεται εύκολα αντιληπτή από τη σύγκριση των χρόνων δρομολογίου του «Λευκού Βέλους» και των αμαξοστοιχιών Intercity (επί ΣΥ.ΡΙΖ.Α.).
Στην πρώτη περίπτωση, με στάση μόνο στη Λάρισα, ο χρόνος του δρομολογίου είναι σήμερα στις τρεις ώρες και 55 λεπτά περίπου. Στην δεύτερη, από Θεσσαλονίκη για Αθήνα με στάσεις σε Λάρισα, Παλαιοφάρσαλο και Λιανοκλάδι ο χρόνος δρομολογίου ήταν στις τρεις ώρες και 51 λεπτά, ενώ στην αντίστροφη πορεία, από Αθήνα για Θεσσαλονίκη, με στάσεις σε Λιανοκλάδι και Λάρισα, ο χρόνος δεν υπερέβαινε τις τρεις ώρες και 55 λεπτά.
Να σημειωθεί, επίσης, πως ο σημερινός σχεδιασμός έχει αποκόψει τους κατοίκους της Φθιώτιδας από δρομολόγια που θα τους έδιναν τη δυνατότητα άφιξης στην πρωτεύουσα κατά τις πρωινές ώρες, ώστε να διεκπεραιώσουν με ευκολία διάφορες υποχρεώσεις τους.
Οι ως άνω αρνητικές εξελίξεις, αναφορικά με τον αποκλεισμό του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λιανοκλαδίου από το δρομολόγιο «Αθήνα – Θεσσαλονίκη», επέρχονται ως συνέχεια της συνολικής απαξίωσης της Φθιώτιδας και στο επίπεδο των σιδηροδρομικών υπηρεσιών, στοιχείο που αναδείχθηκε μέσω επανειλημμένων κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων για τη διακοπή δρομολογίων, την υπολειτουργία σιδηροδρομικών σταθμών και την έλλειψη εξυπηρέτησης των πολιτών σε Φθιώτιδα και Φωκίδα, τη διαμαρτυρία εκπροσώπων του Δήμου Αμφίκλειας – Ελάτειας και του Δήμου Δελφών, την υπολειτουργία του δικτύου σε Μπράλο, Μώλο και Στυλίδα, καθώς και συνολικά για την κατάσταση του σιδηροδρόμου στη Φθιώτιδα μέσω επίκαιρης ερώτησης.
Επειδή η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου συνιστά ένα σημαντικό αναπτυξιακό μοχλό για τη Φθιώτιδα και ευρύτερα τη Στερεά Ελλάδα.
Επειδή ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Λιανοκλαδίου βρίσκεται σε γεωγραφικά κομβικό σημείο επί της διαδρομής «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» και εξυπηρετεί χιλιάδες κατοίκους και επαγγελματίες της Κεντρικής Ελλάδας.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Με ποια κριτήρια ελήφθη η απόφαση αποκλεισμού του ιστορικού Σιδηροδρομικού του Λιανοκλαδίου από τον προγραμματισμό του δρομολογίου ICE «Αθήνα – Θεσσαλονίκη» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Σκοπεύει το αρμόδιο Υπουργείο να μεριμνήσει για τον επαναπροσδιορισμό των στάσεων που πραγματοποιεί το «Λευκό Βέλος» στο εν λόγω δρομολόγιο;
Πότε προβλέπεται να μειωθεί ο χρόνος δρομολογίου της νέας αμαξοστοιχίας σε τρεις ώρες και 20 λεπτά, όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός; Θα περιλαμβάνονται σε αυτή την περίπτωση στάσεις σε σταθμούς πέραν από αυτόν της Λάρισας, όπως του Λιανοκλαδίου και του Παλαιοφαρσάλου, ώστε να υπάρχει επαρκής αξιοποίηση της σύγχρονης υποδομής για τους κατοίκους της περιφέρειας;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Σαρακιώτης Ιωάννης
Παππάς Νικόλαος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Σία
Αυγέρη Δώρα
Γιαννούλης Χρήστος
Μάλαμα Κυριακή
Μάρκου Κώστας
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Πέρκα Θεοπίστη
Πούλου Παναγιού
Ραγκούσης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Σχετικά Άρθρα
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: στις ράγες το τρένο υψηλών ταχυτήτων-ξεκινούν τα δρομολόγια
- ΤΡΑΙΝΟΣΕ: επίσημη πρώτη του δρομολογίου Αθήνα-θεσσαλονίκη με το γρήγορο τρένο
- Σιδηρόδρομος: επανέρχονται δρομολόγια Λάρισας-Θεσσαλονίκης
- Ε 65: στην κυκλοφορία αυτοκινητόδρομος 136 χλμ, με διόδια
- ΡΑΣ: πιστοποιήθηκαν τρεις αμαξοστοιχίες ETR για το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη
- EΡΓΟΣΕ: στη Β’ φάση η αναμόρφωση του Σ. Σ. Αθηνών