ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Στις 31/12/2020 θα κηρυχθούν αυθαίρετα, τμήματα των δημοσίων κτιρίων και των ιδιωτικών κτιρίων ειδικού σκοπού, που δεν θα έχουν προσαρμοστεί στον... ΥΠΕΝ: αυθαίρετα τα δημόσια και ειδικά κτίρια χωρίς πρόσβαση για ΑμΕΑ

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Στις 31/12/2020 θα κηρυχθούν αυθαίρετα, τμήματα των δημοσίων κτιρίων και των ιδιωτικών κτιρίων ειδικού σκοπού, που δεν θα έχουν προσαρμοστεί στον οικοδομικό κανονισμό για την εξασφάλιση αυτόνομης πρόσβασης των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ).

Την ανακοίνωση αυτή έκανε στη Βουλή ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Ευθύμης Μπακογιάννης,  κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της υποεπιτροπής της Βουλής  για τα θέματα των ατόμων με αναπηρία.

Ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ τόνισε παράλληλα ότι ο αρμόδιος υπουργός ΠΕΝ, Κωστής Χατζηδάκης, έχει αποφασίσει να μην δοθεί παράταση, καθώς ήδη από το 2012, που ισχύει η σχετική υποχρέωση όλοι οι μηχανικοί υπογράφουν υπεύθυνη δήλωση ότι θα εφαρμόσουν τον κανονισμό προκειμένου να εκδοθεί άδεια οικοδομής.

«Καραντίνα»

Η ρηξικέλευθη απόφαση του ΥΠΕΝ,  εξ αντικειμένου θέτει σε «καραντίνα» χιλιάδες δημόσια και ιδιωτικά ακίνητα,  φέρνει αντιμέτωπους τους ιδιοκτήτες τους με τις συνέπειες περί αυθαιρέτων κτισμάτων, που συνεπάγονται πρόστιμα και αδυναμία μεταβίβασης τους.

Επίσης θέτει ιδιοκτήτες και μηχανικούς ενώπιον των ευθυνών τους για «ξεχασμένες» νόμιμες υποχρεώσεις τους. Παράλληλα δημιουργεί νέα δεδομένα στον σχεδιασμό, την επίβλεψη και την κατασκευή των κτιρίων όλων των κατηγοριών και επεμβάσεις σε μεγάλο πλήθος υφιστάμενων  δημοσίων  και ειδικών κτιρίων, γραφείων και εμπορίου.

 Δείτε εδώ στο ecopress αναλυτικά τι προβλέπει η νομοθεσία και τι ισχύει για τα κτίρια όλων των κατηγοριών

Έρχεται λοιπόν  το πλήρωμα του χρόνου εξάντλησης των παρατάσεων προσαρμογής και σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της πολεοδομικής νομοθεσίας,  ρητές διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ), διεθνών συμβάσεων  του ΟΗΕ, που έχει κυρώσει η χώρα ως νόμους του ελληνικού κράτους, όπως επίσης  Ευρωπαϊκές Οδηγίες, που έχουν  ενσωματωθεί στην εγχώρια νομοθεσία αλλά και τις σχετικές Συνταγματικές επιταγές,  οι πολεοδομικές διατάξεις για τα ΑμΕΑ και τα εμποδιζόμενα άτομα  αποκτούν πλέον υποχρεωτικότητα για τη νομιμότητα των κτιρίων.

Είναι γνωστό σε όλους  ότι οι πολεοδομικές διατάξεις για τα ΑμΕΑ έχουν θεσμοθετηθεί  με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων, αρχής γενομένης από το 1985 και επί τέσσερις και πλέον δεκαετίες αυτές οι προβλέψεις  αντιμετωπίζονται στη χώρα μας ως ευχολόγιο, χωρίς σε μεγάλο βαθμό να τηρούνται.  

Κόστος

Ερωτηθείς o γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ από την πρόεδρο της Επιτροπής και βουλευτή της ΝΔ, Σοφία Βούλτεψη, σχετικά με το κόστος προσαρμογής και αν είναι δυνατόν να βρεθούν άμεσα οι πόροι, τόσο ο κ. Μπακογιάννης αλλά και η εμπειρογνώμων Προσβασιμότητας -τοπογράφος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, Μαρίλυ Χριστοφή, δήλωσαν πως το Εθνικό Σχέδιο που ετοιμάζεται θα περιλαμβάνει και τα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ αν η πρόβλεψη γίνεται από την αρχή, η επιβάρυνση του συνολικού προϋπολογισμού ενός έργου δεν ξεπερνά το 0,5%. Ποσό, που όπως είπαν, είναι αμελητέο μπροστά στα οφέλη που μπορεί να εξασφαλίσει η χώρα μας από τον ιδιαίτερα ανερχόμενο τουρισμό ατόμων με αναπηρία.

Ανθρώπινα δικαιώματα

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της υποεπιτροπής της Βουλής  για τα θέματα των Ατόμων με αναπηρία τονίστηκε ότι παραμένει ζητούμενο μέχρι σήμερα η εξασφάλιση της προσβασιμότητας σε δημόσια και ιδιωτικά κτίρια για τα άτομα με αναπηρία, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα διαθέτει ένα πλήρες νομοθετικό πλαίσιο από το 1985.

Όπως αναφέρθηκε σε όλη τη χώρα, ούτε το 1% των πεζοδρομίων δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές που ήδη από το 2009 έχουν τεθεί. Επιπλέον, πολλά από τα κτίρια του ίδιου του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν είναι προσβάσιμα για τα ΑμΕΑ και το ίδιο το ΚΑΤ, το κατ’ εξοχήν νοσοκομείο ατυχημάτων, δεν είναι προσβάσιμο στους αναπήρους.

Όπως προέκυψε από τη συνεδρίαση με αντικείμενο το κρίσιμο ζήτημα ουσίας και δημοκρατίας της προσβασιμότητας, η ανυπαρξία της οποίας αποτελεί παραβίαση ανθρώπινου δικαιώματος, το 80% των σχολείων δεν διαθέτουν ράμπα και τουαλέτα για αναπήρους. Ακόμη, η ηχητική σήμανση στους φωτεινούς σηματοδότες δεν ξεπερνά το 5%, οι οδηγοί τυφλών στους δρόμους είναι όλοι τοποθετημένοι λάθος, οι πινακίδες σε γραφή braille ανύπαρκτες και σε κανένα δημόσιο κτίριο δεν υπάρχει σχέδιο ενημέρωσης και εκκένωσης για άτομα με αναπηρία. Όπως διαπιστώθηκε, αν η νομοθεσία εφαρμοζόταν θα γινόταν καλύτερη η ζωή του 10% των συμπολιτών μας που υπολογίζονται σε 1,1 εκατομμύριο.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας