ecopress
Με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας γίνεται αποδεκτή η προσφυγή ορεινών Δήμων και ακυρώνεται απόφαση περιβαλλοντικής αδειοδότησης της  Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς... ΥΠΕΝ: άκυρη η αδειοδότηση για αιολικό έργο 2,3 MW στα Άγραφα

Με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας γίνεται αποδεκτή η προσφυγή ορεινών Δήμων και ακυρώνεται απόφαση περιβαλλοντικής αδειοδότησης της  Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, που επέτρεπε μονάδα επεξεργασίας αδρανών υλικών και  παραγωγής σκυροδέματος, καθώς και διάνοιξη νέας δασικής οδοποιίας ενός χιλιομέτρου για αιολικό σταθμό ισχύος 2,3 MW στα Άγραφα.

Από την απόφαση του ΥΠΕΝ Θόδωρου Σκυλακάκη, που κάνει δεκτή την προσφυγή των τοπικών Δήμων και φορέων και ακυρώνει την απόφαση του Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, με την οποία δόθηκε τον περασμένο Ιανουάριο έγκριση υπαγωγής του έργου του Αιολικού Πάρκου σε  Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ) έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έδωσε την έγκριση στηριζόμενη σε θετική γνωμοδότηση από το Δασαρχείο Μουζακίου και τη Διεύθυνση Δασών Καρδίτσας.

-Η προσφυγή έγινε από τους: 1. Δήμος Αργιθέας,  2. Δήμος Μουζακίου 3. Δήμος Λίμνης Πλαστήρα.  4.Δήμος Καρδίτσας και 5. Το σωματείο με την επωνυμία “Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος Καρδίτσας”.

-Κατά της υπ’ αριθμ. πρωτ.:7331/26.01.2024 απόφασης του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας,  με θέμα: «Υπαγωγή σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ) αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας εγκατεστημένης ισχύος 2,3 MW, και αποδιδόμενης ισχύος 2,3 MW, στη θέση «ΤΡΑΧΗΛΟΥ», στο όρος Ζυγουρολίβαδο των Δ.Ε. Ανατολικής Αργιθέας και Μουζακίου των Δήμων Αργιθέας και Μουζακίου, Π.Ε. Καρδίτσας, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, της εταιρείας με την επωνυμία «Vento Ενεργειακή Μονοπρόσωπη ΙΚΕ» και δ.τ. «Vento Ενεργειακή ΙΚΕ»».

Κινητό σπαστηροτριβείο

Σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΕΝ, που κάνει αποδεκτή την προσφυγή «προκύπτει ότι αδειοδοτήθηκε περιβαλλοντικά, πάρα το νόμο, και η κατασκευή εργοταξιακού χώρου 1.000 τ.μ. εντός της πλατείας εγκατάστασης της Α/Γ με κινητό σπαστηροτριβείο κατά παράβαση της διάταξης της παρ. ΙΙ.14 του παραρτήματος Β.1 (Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις Αιολικών Εγκαταστάσεων) της Υ.Α.3791/2013 (Β/104) με την οποία ορίζεται ότι:

 «ΙΙ.14 Απαγορεύεται η εγκατάσταση στο πλαίσιο του έργου μονάδων παραγωγής υλικών προς χρήση σ’αυτό ή επεξεργασία αδρανών, όπως μονάδες θραυστών αδρανών (σπαστηροτριβεία), μονάδες παραγωγής σκυροδέματος και ασφαλτομίγματος».

Διάνοιξη νέας δασικής οδοποιίας

-«Περαιτέρω, λέει η απόφαση  οι προσφεύγοντες ισχυρίζονται ότι η προσβαλλόμενη εκδόθηκε κατά παράβαση και της παρ. ΙΙ.7, στοιχείο γ. του παραρτήματος Β.1 της ιδίας ως άνω Υ.Α. όπου ορίζεται ότι για αιολικές εγκαταστάσεις: «γ. Το έργο οδοποιίας δε θα ασφαλτοστρωθεί ή τσιμεντοστρωθεί και το πλάτος του θα περιορίζεται στο απολύτως απαραίτητο για την διέλευση του οχήματος μεταφοράς σε μια κατεύθυνση (μέγιστο ενδεικτικό πλάτος σε ευθυγραμμία 4μ.)».

Συγκεκριμένα οι προσφεύγοντες αναφέρουν ότι με την προσβαλλόμενη απόφαση αδειοδοτείται «η διάνοιξη νέας δασικής οδοποιίας πρόσβασης μήκους 929,65μ. για την διασύνδεση του επίμαχου έργου με γειτονικό ΑΣΠΗΕ

Περαιτέρω,….προκύπτει ότι για την διάνοιξη της νέας οδοποιίας η επιφάνεια επέμβασης επί δασικού χαρακτήρα έκτασης ανέρχεται σε 9.927,61 τ.μ. (δηλαδή) .Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι η νέα οδοποιία που θα διανοιχθεί θα έχει μέσο πλάτος 10,67μ. (9.927,61 τ.μ.:926,56μ.)» ανώτερο του, κατά την ανώτερο Υ.Α., επιτρεπόμενου μέγιστου πλάτους των 4μ.».

Δασαρχείο Μουζακίου και η Διεύθυνση Δασών Καρδίτσας

-«Αναφορικά με τον ανωτέρω προβαλλόμενο λόγο η Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης στο με αρ. πρωτ. 20364/20.03.2024 (Α.Π.:Εισερχ.ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/29860/1285) έγγραφο απόψεων αναφέρει ότι επειδή για την λειτουργία και την εγκατάσταση του υπό κρίση ΑΣΠΗΕ γνωμοδότησαν θετικά (με όρους) το Δασαρχείο Μουζακίου και η Διεύθυνση Δασών Καρδίτσας, με τις με αριθμ. πρωτ. 683/02.01.2023 και 58891/07.03.2023 γνωμοδοτήσεις αντιστοίχως (βλ. στοιχεία 5 και 6 ττου προιμίου της προσβαλλόμενης απόφασης), η Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης δεν όφειλε να ελέγξει τα τεχνικά χαρακτηριστικά της δασικής οδοποιίας καθώς και την εγκατάσταση μη μόνιμου εργοταξιακού χώρου με κινητό σπαστηροτριβείο σε δασικές εκτάσεις, αφού αυτά τα στοιχεία του έργου ελέγχονται από τις αρμόδιες Δασικές Υπηρεσίες» λέει η απόφαση του ΥΠΕΝ και σημειώνει ότι:.

-«Δεδομένου όμως ότι η αδειοδοτούσα Υπηρεσία έχει την ευθύνη υπαγωγής του έργου σε Π.Π.Δ. όφειλε να εξετάσει εάν δια της παρούσας αδειοδότησης παραβιάζονταν οι όροι των Προτύπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (Π.Π.Δ.) για Αιολικά Πάρκα της Υ.Α.3791/2013 (Β/104). Επειδή το μέγιστο πλάτος του έργου οδοποιίας των 4m είναι ενδεικτικό και σε ευθυγραμμία, σύμφωνα με την προαναφερόμενη ΥΑ 3791/2013 (Β’104) περ. ΙΙ.7.γ.».

Συνοψίζοντας του λόγους που κάνει δεκτή την προσφυγή των Δήμων και ακυρώνει την απόφαση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του αιολικού πάρκου, η απόφαση του ΥΠΕΝ μεταξύ άλλων αναφέρει ότι:

-«Επειδή από τα στοιχεία της υπόθεσης δεν προκύπτει να έχει εξεταστεί από την αρμόδια περιβαλλοντική Αρχή το παραπάνω ζήτημα της εγκατάστασης στο πλαίσιο του έργου σπαστηροτριβείου,  που άπτεται της νομιμότητας της προσβαλλόμενης απόφασης.

-Επειδή οι αναφορές της αδειοδοτούσας περιβαλλοντικής αρχής δεν αιτιολογούν επαρκώς τη νομιμότητα του έργου, ως προς την απαγόρευση λειτουργίας σπαστηροτριβείων ο προβαλλόμενος ισχυρισμός των προσφευγόντων παρίσταται βάσιμος και πρέπει να γίνει δεκτός».

Δείτε ολόκληρη την απόφαση του ΥΠΕΝ  ΕΔΩ

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας