ecopress
Άμεση λύση για τον  Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), ώστε να διασφαλιστούν οι πληρωμές προς όλους τους παραγωγούς ΑΠΕ ανακοίνωσε το ΥΠΕΝ. -«Ενισχύουμε άμεσα τον... ΥΠΕΝ: λύση για άμεσες πληρωμές προς όλους τους παραγωγούς ΑΠΕ

Άμεση λύση για τον  Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ), ώστε να διασφαλιστούν οι πληρωμές προς όλους τους παραγωγούς ΑΠΕ ανακοίνωσε το ΥΠΕΝ.

-«Ενισχύουμε άμεσα τον ΕΛΑΠΕ, ώστε να διασφαλίσουμε τις πληρωμές προς όλους τους παραγωγούς ΑΠΕ. Τις επόμενες ημέρες θα γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις»,  δήλωσε ο ΥΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης στις ετήσιες εκδηλώσεις του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) και της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ), παρουσιάζοντας 9 μέτρα απλούστευσης της αδειοδότησης και ενίσχυσης των επενδύσεων  για αιολικά και φωτοβολταϊκά .

Tαμειακό έλλειμμα

Σύμφωνα με τους  συλλογικούς φορείς των ΑΠΕ (ΕΛΕΑΒΙΟΜ, ΕΛΕΤΑΕΝ, ΕΣΗΑΠΕ, ΕΣΜΥΕ, ΣΕΦ, ΣΠΕΦ): “σήμερα η βιωσιμότητα του ΕΛΑΠΕ, μέσω του οποίου καλύπτονται  και καταβάλλονται οι πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ είναι, το λιγότερο, επισφαλής, καθώς το φαινομενικά υφιστάμενο (με πολλά ερωτηματικά) λογιστικό πλεόνασμα συνυπάρχει με ένα πραγματικό ταμειακό έλλειμμα, με αποτέλεσμα οι πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ να γίνονται με καθυστέρηση τριών (3) και πλέον μηνών. Επίσης υπάρχει ο  κίνδυνος το έλλειμμα αυτό να μεγαλώσει και να τεθεί εκτός ελέγχου, όπως έχει κατ’ επανάληψη συμβεί στο παρελθόν, με ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες όχι μόνο για τους παραγωγούς ΑΠΕ, αλλά και για όλους τους συμμετέχοντες στην εγχώρια αγορά”.

ΥΠΕΝ: Εννέα μέτρα τον Φεβρουάριο για αιολικά και φωτοβολταϊκά

Ειδικότερα κατά το χαιρετισμό του στις εκδηλώσεις του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) και της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ). ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε τη στρατηγική του ΥΠΕΝ για τη βιώσιμη, πράσινη ανάπτυξη και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), τονίζοντας ότι η εθνική ενεργειακή και κλιματική στρατηγική καθιστά προτεραιότητα την ταχεία διείσδυση των  ΑΠΕ.

Επιπλέον, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε τους στόχους για το 2020:

1.«Στηρίζουμε την αναβάθμιση και ενίσχυση των δικτύων, σύμφωνα όσα έχουν ανακοινωθεί και γνωρίζετε πως υπάρχει σημαντική βελτίωση, μεταξύ άλλων σε Πελοπόννησο και Κυκλάδες. Προκειμένου όμως να μπορείτε να κατασκευάσετε νέους σταθμούς σε όλη την επικράτεια, απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις για να διασυνδεθούν τα νέα πάρκα σε νέα ή κορεσμένα δίκτυα. Γι’ αυτό  το λόγο:

–      Δρομολογούμε την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ σε ποσοστό 49%, με ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Έτσι θα εκσυγχρονισθεί ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ και το δίκτυό του, ώστε να μπορούν να συνδέονται περισσότερα πάρκα.

–      Ιδιωτικοποιούμε περαιτέρω τον ΑΔΜΗΕ, ώστε αντιστοίχως να έρθουν νέα κεφάλαια, για την υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων και να «ανοίξουν» νέες περιοχές εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών.

–      Διασυνδέονται μεγάλα τμήματα της επικράτειας και ιδίως στα νησιά, ώστε και εκεί να μπορούν να κατασκευαστούν πολλοί νέοι φωτοβολταϊκοί σταθμοί:

– μέσα στο 2020 ολοκληρώνεται η διασύνδεση Πελοποννήσου-Κρήτης,

– προχωρούμε τη διασύνδεση Αττικής- Κρήτης, ώστε να ολοκληρωθεί ως το 2023 και προχωρούμε σταδιακά όλες τις επόμενες φάσεις των Κυκλάδων με ολοκλήρωση ως το 2024, με στόχο τη διασύνδεση σχεδόν όλων των νησιών της χώρας ως το 2030.

2.Ανακοινώνουμε το χρονοδιάγραμμα για το Target Model, με στόχο να είναι λειτουργικό από το καλοκαίρι.

3.Ενισχύουμε άμεσα τον ΕΛΑΠΕ, ώστε να διασφαλίσουμε τις πληρωμές προς όλους τους παραγωγούς ΑΠΕ. Τις επόμενες ημέρες θα γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις.

4.Απλοποιούμε και επιταχύνουμε τις αδειοδοτήσεις για τις ΑΠΕ με νομοσχέδιό μας που καταθέτουμε το Φεβρουάριο. Μία βασική μας πρόταση είναι η  αντικατάσταση της υφιστάμενης Άδειας Παραγωγής από μια Βεβαίωση Καταχώρησης στο Μητρώο Παραγωγών ΑΠΕ. Στόχος είναι η καθιέρωση μιας σύντομης διαδικασίας εξέτασης για τις νέες αλλά και για τις  2.000 ήδη συσσωρευμένες αιτήσεις, με μείωση δικαιολογητικών και χρήση αυτοματοποιημένων ελέγχων. Μέχρι το καλοκαίρι θα προχωρήσουμε και σε περαιτέρω απλοποιήσεις των διαδικασιών για τις άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας.

5.Υλοποιούμε το νέο Ηλεκτρονικό Μητρώο Παραγωγών ΑΠΕ  σταδιακά, ώστε όλη η ψηφιοποιημένη πλέον αδειοδότηση να γίνεται μέσα από ένα, κεντρικό εργαλείο.

6.Απλοποιούμε περαιτέρω και τη διαδικασία έκδοσης ΑΕΠΟ με το νέο νομοσχέδιό μας.

7.Επανασχεδιάζουμε και αναδιαμορφώνουμε το πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στις στέγες, ώστε να επιτύχουμε μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ και αποφόρτιση του δικτύου.

8.Προωθούμε την αποθήκευση και την υλοποίηση υβριδικών σταθμών με αποθήκευση, τόσο στις διασυνδεδεμένες όσο και στις μη διασυνδεδεμένες περιοχές.

9.Τελευταία και πλέον επίκαιρο, τις αμέσως επόμενες ημέρες θα εκδώσουμε την Υπουργική Απόφαση ώστε: να εξορθολογήσουμε επιτέλους τις προτεραιότητες στο δίκτυο που τόσο έχουν ταλαιπωρήσει τους επενδυτές και να αποσυμφορήσουμε τις εκκρεμείς αιτήσεις για προσφορά όρων σύνδεσης στον ΔΕΔΔΗΕ».

Ο Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ

Οι συλλογικούς φορείς των ΑΠΕ σε κοινή ανακοίνωση τους επισημαίνουν ότι:  Ο Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ χρειάζεται θετικές πρωτοβουλίες από την Πολιτεία για τη στήριξή του, και όχι νέα πλήγματα στην ήδη επισφαλή πορεία του, σημειώνοντας ότι:

Οι παρακάτω υπογράφοντες συλλογικοί φορείς των ΑΠΕ, οι οποίοι εκπροσωπούν:

  • τη μεγάλη πλειοψηφία των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών και προμηθευτών εξοπλισμού ΑΠΕ στην Ελλάδα,
  • το μεγαλύτερο μέρος της εγκατεστημένης ανανεώσιμης ισχύος στη χώρα, και
  • όλες τις εμπορικές τεχνολογίες ΑΠΕ, δηλαδή τα αιολικά πάρκα, τα φωτοβολταϊκά, τα μικρά υδροηλεκτρικά και τη βιομάζα,
  1. Η βιωσιμότητα του ΕΛΑΠΕ, μέσω του οποίου καλύπτονται / καταβάλλονται οι πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ, ήταν και παραμένει η βάση για την ασφάλεια των επενδύσεων, τόσο σε υφιστάμενα, εν λειτουργία όσο και σε νέα, αναπτυσσόμενα έργα ΑΠΕ. Σήμερα, η «υγεία» του ΕΛΑΠΕ είναι, το λιγότερο, επισφαλής, καθώς το φαινομενικά υφιστάμενο (με πολλά ερωτηματικά) λογιστικό πλεόνασμα συνυπάρχει με ένα πραγματικό ταμειακό έλλειμμα, με αποτέλεσμα οι πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ να γίνονται με καθυστέρηση τριών (3) και πλέον μηνών.
  2. Ο κίνδυνος το έλλειμμα αυτό να μεγαλώσει και να τεθεί εκτός ελέγχου, όπως έχει κατ’ επανάληψη συμβεί στο παρελθόν, με ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες όχι μόνο για τους παραγωγούς ΑΠΕ, αλλά και για όλους τους συμμετέχοντες στην εγχώρια αγορά ενέργειας, είναι υπαρκτός. Εντείνεται δε όσο συνεχίζουν να λαμβάνονται μέτρα που, αντί να διασφαλίζουν το λογιστικό και ταμειακό ισοσκελισμό του ΕΛΑΠΕ – τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και σε μόνιμη βάση – αφαιρούν συνεχώς και μόνιμα πόρους από αυτόν, με ορατό πλέον κίνδυνο να παρασύρουν ολόκληρο τον κλάδο των ΑΠΕ σε νέες περιπέτειες, ανάλογες αυτών που βίωσε πριν λίγα χρόνια.
  3. Έτσι, μετά:

α) την πρόωρη και απρογραμμάτιστη κατάργηση, από 1/1/2019, της Χρέωσης Προμηθευτή, και

β) του Τέλους Λιγνίτη,

δηλαδή δύο σημαντικών συνιστωσών/εισροών του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, αλλά και

γ) την πρόσφατη αναδρομική (επίσης από 1/1/2019) μείωση του ΕΤΜΕΑΡ, του

βασικού δηλαδή «αιμοδότη» του Ειδικού Λογαριασμού, που αποτελεί περίπου το 40% του συνόλου των εσόδων του,

δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα και νέες καταστροφικές για τον ΕΛΑΠΕ προτάσεις, που ζητούν πλέον και την κατάργηση, από 1/1/2019, του Μεσοσταθμικού Μεταβλητού Κόστους Θερμικών Συμβατικών Σταθμών (ΜΜΚΘΣΣ) .

  1. Τυχόν κατάργηση της σημαντικής αυτής εναπομείνασας συνιστώσας_του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, αναμένεται να στερήσει, σύμφωνα με το τελευταίο δημοσιευμένο Μηνιαίο Δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ, επιπλέον 68 εκατ. € από τον ΕΛΑΠΕ ετησίως και να επιφέρει ένα νέο άμεσο πλήγμα στη βιωσιμότητά του.

Γ ια το λόγο αυτό, είμαστε αντίθετοι τόσο σε αυτήν όσο και σε κάθε άλλη σκέψη / πρόταση για περαιτέρω αφαίμαξη πόρων από τον ήδη φυλλορροούντα Ειδικό Λογαριασμό, και ζητάμε τη λήψη άμεσων και ουσιαστικών μέτρων από το αρμόδιο Υπουργείο ΠΕΝ για τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς του ΕΛΑΠΕ. με την κατά προτεραιότητα εφαρμογή των σχετικών δεσμεύσεων που έχουν ήδη, εδώ και καιρό, αναληφθεί σε επίπεδο Ελληνικής Κυβέρνησης και Ευρωπαϊκών Θεσμών, όπως:

  • Τη θέσπιση ενός εναλλακτικού μηχανισμού στήριξης του ΕΛΑΠΕ, όπως έχει συμφωνηθεί με την Κυβέρνηση και τους Θεσμούς ήδη από την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης του τελευταίου Προγράμματος.

Με βάση το σχετικό Συμπληρωματικό Μνημόνιο (που επί της ουσίας είχε ολοκληρωθεί από το τέλος του 2017, και τυπικά υπογράφηκε την 22.3.2018), η Κυβέρνηση όφειλε να παρουσιάσει έως το τέλος Μαρτίου 2018 το σχέδιο για το μηχανισμό αυτό (σελ.33, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy- finance/third smou – final.pdf ).

  • Τη θέσπιση της Υπουργικής Απόφασης της παρ. 10 του Άρθρου 4 του Ν. 4584/2018, για τις εγγυήσεις που πρέπει να παρέχουν οι προμηθευτές στο ΔΑΠΕΕΠ, προκειμένου, αφ’ ενός να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του ΕΛΑΠΕ, αφ’ ετέρου να αποκτήσει ο ΔΑΠΕΕΠ την αναγκαία χρηματοοικονομική κάλυψη κατά πιθανών καταχρηστικών συμπεριφορών.
  • Την ορθή απεικόνιση της λογιστικής εικόνας του ΕΛΑΠΕ με συμπερίληψη όλων των επισφαλειών και κινδύνων.
  • Την τακτική και διαφανή απεικόνιση της πραγματικής ταμειακής κατάστασης του ΕΛΑΠΕ και την τακτική καταγραφή των ποσών που του χρωστούν οι προμηθευτές, πλέον των τόκων υπερημερίας που του οφείλουν.
  • Τη σημαντική αύξηση του ποσοστού των εσόδων από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων εκπομπών που αποδίδονται στον ΕΛΑΠΕ.

Οι Φορείς

(Αλφαβητική σειρά)

ΕΛΕΑΒΙΟΜ – Ελληνική Εταιρεία Ανάπτυξης Βιομάζας

ΕΛΕΤΑΕΝ – Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας

ΕΣΗΑΠΕ – Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ

ΕΣΜΥΕ – Ελληνικός Σύνδεσμος Μικρών Υδροηλεκτρικών

ΣΕΦ – Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών

ΣΠΕΦ – Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας