ecopress
Πέντε αλλαγές στις ρυθμίσεις που αφορούν στη δημιουργία ανεξάρτητης Αρχής για την εποπτεία των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος και παράταση για την επόμενη εβδομάδα... ΥΠΕΝ: πέντε αλλαγές και παράταση ψήφισης του ν/σ μαμούθ για το νερό

Πέντε αλλαγές στις ρυθμίσεις που αφορούν στη δημιουργία ανεξάρτητης Αρχής για την εποπτεία των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος και παράταση για την επόμενη εβδομάδα εισαγωγής στην ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση του νομοσχεδίου μαμούθ ανακοινώθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Υπό την πίεση των αντιδράσεων για το ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του νερού, ο υπουργός ΠΕΝ Κώστα Σκρέκας συναντήθηκε με  αντιπροσωπεία της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) υπό τον πρόεδρό της, Δημήτρη Παπαστεργίου και της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ), υπό τον πρόεδρό της, Δήμαρχο Ρεθύμνου, Γιώργο Μαρινάκη. Στη συνάντηση ήταν παρόντες ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Πέτρος Βαρελίδης και ο Δήμαρχος Λαρισαίων, Απόστολος Καλογιάννης, ως αντιπρόεδρος της ΕΔΕΥΑ. Μετά τη συνάντηση από το ΥΠΕΝ ανακοινώθηκε ότι, συμφωνήθηκαν αναδιατυπώσεις στο νομοσχέδιο,  από τις οποίες οι σημαντικότερες είναι οι εξής:

1. Αφαιρέθηκαν αόριστες αναφορές περί «νέας προσέγγισης» στο αντικείμενο του νόμου,

2. Προσδιορίστηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης υπηρεσιών ύδατος την ορθή εφαρμογή των οποίων έχει η Αρχή, δηλαδή ότι αφορούν μόνον τις εταιρείες ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ,

3. Προσδιορίστηκε ότι τα κριτήρια αξιολόγησης της διαχειριστικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος υιοθετούνται με κοινή απόφαση των ΥΠΕΝ και ΥΠΕΣ,

4. Διευκρινίστηκε ότι η Γνωμοδοτική Επιτροπή Υδάτων, που λειτουργεί σε εθνικό επίπεδο, λαμβάνει υποχρεωτικά υπόψη εισηγήσεις, προτάσεις και γνώμες των οικείων φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος, καθώς και των ΕΔΕΥΑ και ΚΕΔΕ και

5. Προβλέφθηκε η εκπροσώπηση της ΚΕΔΕ στα Συμβούλια Υδάτων κάθε Αποκεντρωμένης Διοίκησης.

Παράταση για τη ψήφιση του νομοσχεδίου μαμούθ

Παράλληλα ανακοινώθηκε ότι μετακινείται, για την προσεχή εβδομάδα, η εισαγωγή στην ολομέλεια του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με αντικείμενο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος». Η επεξεργασία του νομοσχεδίου, ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα 13 Μαρτίου 202, σε β΄ ανάγνωση, στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να συζητηθεί και να ψηφιστεί στην ολομέλεια, σε μια συνεδρίαση, την τρέχουσα εβδομάδα. Όπως όμως ανακοινώθηκε και στη Διάσκεψη των προέδρων που έγινε νωρίτερα χθες, και στην έναρξη της β΄ ανάγνωσης στην επιτροπή της Βουλής, η συζήτηση στην ολομέλεια θα γίνει την προσεχή εβδομάδα, προκειμένου να διατεθούν δύο συνεδριάσεις και όχι μια συνεδρίαση, δεδομένου ότι το νομοσχέδιο αρθρώνεται σε πολλά άρθρα και θα πρέπει να δοθεί χρονική άνεση για να λάβουν τον λόγο το δυνατό περισσότεροι βουλευτές.

Αντιδράσεις για την μεταβίβαση της αρμοδιότητας για το νερό στη ΡΑΕ

Τις προηγούμενες ημέρες, κατά την επεξεργασία του νομοσχεδίου στην επιτροπή της Βουλής, μεγάλο μέρος της κριτικής των κομμάτων της αντιπολίτευσης επικεντρώθηκε στην μεταβίβαση της αρμοδιότητας για το νερό στη ΡΑΕ. Η κυβέρνηση έχει υπογραμμίσει ότι οι πάροχοι ύδατος στην Ελλάδα είναι δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις και ότι αυτό περιγράφεται, με σαφήνεια, στο σχέδιο νόμου. Έχει διαβεβαιώσει παράλληλα ότι θέλει να διατηρήσει το δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών παροχής ύδατος, και του πόσιμου νερού στις πόλεις και του αρδευτικού νερού στις καλλιέργειες. Όπως όμως έχει δηλώσει, σήμερα ο έλεγχος είναι πλημμελής και γι΄ αυτό απαιτείται συστηματικά να ελέγχει και να εποπτεύει μια δημόσια ανεξάρτητη αρχή.

Την ίδια ώρα ωστόσο οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) επισημαίνουν ότι στο νομοσχέδιο (άρθρο 11) ορίζεται πως η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (σ.σ. σήμερα είναι η ΡΑΕ) θα πρέπει να «παρακολουθεί και εποπτεύει την ορθή εφαρμογή συμβάσεων παραχώρησης υπηρεσιών ύδατος σε τρίτους». Ευλόγως συνεπώς, όπως σημειώνουν «όλοι οι φορείς της αυτοδιοίκησης έχουν την άποψη ότι, εν τέλει, πίσω από την υπόθεση αυτή, κρύβεται ιδιωτικοποίηση». Στο ίδιο περίπου κλίμα κινούνται και οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΣΔΑ), οι οποίοι ζητούν ενίσχυσή τους, με μόνιμο προσωπικό, και απόσυρση του νομοσχεδίου.

Τι λέει η ΡΑΕ

H ίδια η Ρυθμιστική Ενέργειας έχει δηλώσει για την επέκταση των δραστηριοτήτων της στο νερό και στα απόβλητα, ότι το κύριο αντικείμενο της δεν είναι ρυθμιστικό. Είναι εποπτικό και διαχειριστικό. Σε κάθε περίπτωση για να ανταποκριθεί στον ρόλο της ζητάει υποστήριξη, σε προσωπικό και μέσα. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν καταγγείλει ότι το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό και κινείται αντίθετα με την απόφαση του ΣτΕ για το νερό. «Το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν, για να ρυθμίζεται σε καθεστώς αγοράς», έχουν υπογραμμίσει. Έχουν καταγγείλει επίσης και σωρεία φωτογραφικών διατάξεων για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, και στα άλλα μέρη του σχεδίου νόμου και καταλογίζουν στην κυβέρνηση ότι «ολοκληρώνει συμβόλαια» λίγο πριν τη λήξη της θητείας της.

Προς κινητοποιήσεις οι εργαζόμενοι στη ΡΑΕ

Προσλήψεις και βελτίωση των αμοιβών διεκδικούν, μεταξύ άλλων, οι εργαζόμενοι στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας οι οποίοι ανήγγειλαν κινητοποιήσεις με στόχο την ενίσχυση της Αρχής.

Με αφορμή την ψήφιση του νομοσχεδίου με το οποίο οι αρμοδιότητες της Αρχής επεκτείνονται στους κλάδους των υδάτων και των αποβλήτων, οι εκπρόσωποι του Συλλόγου των εργαζομένων τόνισαν σε συνέντευξη Τύπου ότι το προσωπικό δεν αντιτίθεται στην ανάληψη των νέων αρμοδιοτήτων, κάτι που αποτελεί κυβερνητική απόφαση, αλλά “η λογική προσέγγιση είναι η ενίσχυση των θεμελίων μιας Αρχής πριν την προσθήκη νέων βαρών”.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσαν, το τακτικό προσωπικό σήμερα αντιστοιχεί στο 22 % των προβλεπομένων από το οργανόγραμμα θέσεων (46 εργαζόμενοι έναντι 211 θέσεων). Παράλληλα τα τελευταία χρόνια παρατηρείται διαρροή του μόνιμου προσωπικού για θέσεις στην αγορά ή σε ευρωπαϊκούς οργανισμούς όπου οι αποδοχές είναι υψηλότερες ενώ οι τελευταίες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού έγιναν το 2013 βάσει διαγωνισμού που προκηρύχθηκε το 2008. Επιπλέον οι εργαζόμενοι που προσλαμβάνονται με καθεστώς ΙΔΟΧ αποχωρούν συστηματικά προς την αγορά.

“Ο ευρωπαϊκός κανόνας και η αρχή που εφαρμόζεται στα κράτη μέλη είναι αυτή της διατήρησης των αμοιβών του προσωπικού της Ρυθμιστικής Αρχής σε επίπεδο επαρκώς ανταγωνιστικό ώστε να αποφεύγονται οι διαρροές στελεχών του Ρυθμιστή προς την αγορά, καθώς έχει γίνει αντιληπτό ότι οι διαρροές αυτές αφενός αποδυναμώνουν τον Ρυθμιστή, αφετέρου συντελούν στη μεταφορά ειδικής τεχνογνωσίας προ την αγορά, με ενδεχόμενες συνέπειες στον ίσο ανταγωνισμό”, τόνισαν. Ανακοίνωσαν τέλος ότι αν δεν υπάρξουν προβλέψεις για ενίσχυση της ΡΑΕ θα προχωρήσουν σε καταγγελία προς την ΕΕ για παραβίαση της σχετικής Οδηγίας.

Αντιδράσεις κυβερνητικών βουλευτών

Να επανεξετάσει την μετατροπή της ΡΑΕ σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων κάλεσε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο βουλευτής Ιωαννίνων της ΝΔ Σταύρος Καλογιάννης, σε παρέμβασή του στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Ο βουλευτής αν και δήλωσε, εκ προοιμίου, ότι είναι πολλές οι θετικές ρυθμίσεις που εισάγει το σχέδιο νόμου, είπε ότι διατηρεί επιφυλάξεις στο πρώτο άρθρο, για τη μετατροπή της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. «Η ΡΑΕ επιτελεί τη λειτουργία της ρύθμισης αγοράς, καθώς η ηλεκτρική ενέργεια είναι εμπορικό αγαθό και η αποτελεσματικότερη παροχή του κρίνεται, τόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο και σε εθνικό, πως εξυπηρετείται καλύτερα σε συνθήκες αγοράς και ελεύθερου ανταγωνισμού. Η τιμολογιακή πολιτική για τις υπηρεσίες ύδατος, το οποίο ύδωρ αποτελεί φυσικό πόρο εν ανεπαρκεία, διαμορφώνεται με γνώμονα την ανάκτηση του κόστους του ενώ στην αγορά ενέργειας σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ασφαλώς και η επίτευξη κέρδους», είπε ο κ. Καλογιάννης. Ο βουλευτής είπε ότι ο ίδιος, ως αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ήταν εκείνος που έπεισε την Task force ότι δεν θα έπρεπε να υλοποιηθεί η απαίτηση της τρόικας για σύσταση ανεξάρτητης αρχής ύδατος αλλά ότι θα μπορούσε τον ρόλο αυτό να τον αναλάβει η γενική γραμματεία Υδάτων, με αναβαθμισμένο και συντονιστικό ρόλο. «Στην πορεία η γενική γραμματεία Υδάτων καταργήθηκε. Γι΄αυτό καλώ την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να επανεξετάσει το θέμα», είπε ο βουλευτής της ΝΔ.

Την προηγούμενη εβδομάδα, και πάλι κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ένας ακόμα βουλευτής της ΝΔ, ο βουλευτής Λάρισας Χρήστος Κέλλας είχε επισημάνει ότι «δεν υπάρχει ανταγωνιστικότητα στον τομέα υπηρεσιών ύδατος. Δεν υπάρχει αγορά δηλαδή την οποία πρέπει να εποπτεύσει, να ελέγξει και να ρυθμίσει η Ρυθμιστική Αρχή, προκειμένου να τηρηθούν κανόνες ανταγωνισμού». Επιπλέον ο κ. Κέλλας είχε επισημάνει ότι με το νομοσχέδιο, «χωρίς κάποιον προφανή ουσιαστικό λόγο, δίνονται αυξημένες αρμοδιότητες στη ρυθμιστική αρχή, όπως οι πιστοποιήσεις των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, οι αρμοδιότητες για συνενώσεις και συγχώνευση, η επιβολή προστίμων».

Η συνάντηση στο ΥΠΕΝ

Για τη συνάντηση στο ΥΠΕΝ, όπου συμφωνήθηκαν οι αλλαγές στο νομοσχέδιο, το ΥΠΕΝ ανακοίνωσε ότι «έγινε σε καλό κλίμα και με αμοιβαία κατανόηση των θέσεων κάθε συμμετέχοντος»

Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η ανταλλαγή απόψεων επί του σχεδίου νόμου τού ΥΠΕΝ για την δημιουργία ανεξάρτητης Αρχής για την εποπτεία των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος. Ο Υπουργός, και με αυτήν την ευκαιρία, επανέλαβε ρητά ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση της Κυβέρνησης να προβεί στην ιδιωτικοποίηση του νερού. Εξ άλλου, επεσήμανε το γεγονός ότι για πρώτη φορά γίνεται ρητή καταγραφή των δημοσίων και δημοτικών φορέων που διαθέτουν την αποκλειστική αρμοδιότητα για την παροχή υπηρεσιών ύδατος.

Ο κ. Σκρέκας επεσήμανε τις χρόνιες αδυναμίες του συστήματος εποπτείας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος από την Πολιτεία, κι εξήγησε την πρόθεση της Κυβερνήσεως να καθιερωθεί ένας ενιαίος και αποτελεσματικός οργανισμός που θα συγκεντρώνει το σύνολο των αρμοδιοτήτων ελέγχου και εποπτείας των δημοσίων και δημοτικών φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος, με μοναδικό σκοπό τη θωράκιση της ασφάλειας και υγιεινής, καθώς και της υψηλής ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών ακόμη και στον τελευταίο κάτοικο της Ελλάδος, και μάλιστα σε προσιτές τιμές. Έγινε απολύτως σαφές ότι η Πολιτεία διατηρεί το σύνολο των ρυθμιστικών- κανονιστικών αρμοδιοτήτων για την άσκηση της υδατικής πολιτικής, συμπεριλαμβανομένης της πολιτικής κοστολόγησης και τιμολόγησης της ύδρευσης και της αποχέτευσης.

Από την πλευρά της, η ΚΕΔΕ ανέπτυξε τον προβληματισμό της για την υπαγωγή του ελέγχου σε Ρυθμιστική Αρχή κι ο Υπουργός ΠΕΝ διευκρίνισε ότι με την επιλογή αυτή, θωρακίζεται κυρίως η ασφάλεια και η ποιότητα του νερού, όχι μόνο ο έλεγχος της οικονομικής πολιτικής των αντίστοιχων δημοσίων- δημοτικών επιχειρήσεων. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης ο Υπουργός προχώρησε σε σημειακές τροποποιήσεις, οι οποίες διασφαλίζουν τη συμμετοχή της Αυτοδιοίκησης στη διαδικασία βελτίωσης της λειτουργίας των ΔΕΥΑ» Η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ καταλήγει αναφέροντας ότι:

-«Σε κάθε περίπτωση, ο Υπουργός επιβεβαίωσε την πάγια και ειλικρινή πρόθεση της Κυβέρνησης να συζητήσει ουσιαστικά τα χρόνια προβλήματα και τις εύλογες αδυναμίες των ΔΕΥΑ και των Δήμων και τους τρόπους επιλύσεώς τους, είτε αυτά αφορούν τη λειτουργία, είτε τη χρηματοδότηση και στελέχωσή τους».

Συνάντηση πρόεδρου της ΕΔΕΥΑ με ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ

Η επικείμενη ψήφιση του νομοσχεδίου για τη διαχείριση του νερού, με βάση το οποίο οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης-Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) περνούν στον έλεγχο μιας νέας Ανεξάρτητης Αρχής, της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), ήταν το αντικείμενο συζήτησης κατά τη διάρκεια συνάντησης του δημάρχου Ρεθύμνης και προέδρου της ΕΔΕΥΑ Γιώργη Μαρινάκη με τον τομεάρχη Υγείας και βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ρεθύμνου Ανδρέα Ξανθό.

Ο κ. Μαρινάκης επεσήμανε την αντίθεση των ΔΕΥΑ όλης της χώρας, αλλά και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων (ΚΕΔΕ) στην εξέλιξη αυτή, που σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας, αποτελεί το τελικό βήμα για την πλήρη ιδιωτικοποίηση του νερού. Ο κ. Ξανθός τόνισε ότι με το νομοσχέδιο αυτό οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), χάνουν τον συνταγματικό κατοχυρωμένο κοινωνικό τους ρόλο στη διαχείριση του νερού, ενός δημόσιου αγαθού που οι ΔΕΥΑ οφείλουν να παρέχουν με όρους καθολικότητας, ποιότητας και προσιτής τιμής. Όπως ανέφερε: «Έτσι ανοίγει ο δρόμος για ανάπτυξη ιδιωτικής κερδοσκοπικής δραστηριότητας στον τομέα αυτό, γεγονός που θα οδηγήσει σε μεγάλες αυξήσεις στα τιμολόγια και σε σοβαρή επιβάρυνση των πολιτών, των αγροτών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων».

Όπως αναφέρθηκε στη συνάντηση, ένα ενιαίο μέτωπο συγκροτείται, των εργαζομένων στις ΔΕΥΑ, των δημοτικών αρχών αλλά και των κοινωνικών φορέων κάθε περιοχής, που θα εμποδίσει την ιδιωτικοποίηση του νερού. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στηρίζει τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων και θα δώσει μάχη σύμφωνα με τον κ. Ξανθό, στη Βουλή, για να μην ψηφιστεί αυτό το αντικοινωνικό νομοσχέδιο.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας