ecopress
Απογοητευτικές απαντήσεις για τη ψηφιακή μετάβαση και τα ηλεκτρονικά ραντεβού, την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών δικηγόρων, συμβολαιογράφων, μηχανικών και πολιτών αλλά και για την αντιμετώπιση... Υποθηκοφυλακείο Αθηνών: τι θα γίνει με τις ουρές και το επικίνδυνο κτίριο

Απογοητευτικές απαντήσεις για τη ψηφιακή μετάβαση και τα ηλεκτρονικά ραντεβού, την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών δικηγόρων, συμβολαιογράφων, μηχανικών και πολιτών αλλά και για την αντιμετώπιση της επικινδυνότητας του κτιρίου, λόγω της υπερφόρτωσής του από τους τόνους των χάρτινων φακέλων του Υποθηκοφυλακείου Αθηνών (μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο) έλαβε η διοίκηση του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (ΔΣΑ).

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών πραγματοποίησε το πρωί της Δευτέρας 12 Ιουνίου 2023  συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Υποθηκοφυλακείο Αθηνών (μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο) διαμαρτυρόμενος για τις «λίστες της ντροπής»,  που αναγκάζονται να τηρούν από τα «μαύρα μεσάνυχτα» πολίτες και δικηγόροι για να εξυπηρετηθούν από την συγκεκριμένη δημόσια υπηρεσία, αλλά και πολλά άλλα Κτηματολογικά Γραφεία του Λεκανοπεδίου (Καλλιθέα, Ζωγράφου, Κορωπί κ.α.).

Οι απογοητευτικές απαντήσεις

Σε σχετική ανακοίνωση ο ΔΣΑ αναφέρει: «Στη συνάντηση που είχαμε με την προϊσταμένη του Υποθηκοφυλακείου κα Ταταρίδα της αναφέραμε τόσο τα ζητήματα που σχετίζονται με τη χρονική προτεραιότητα, την εξυπηρέτηση των προδήλων σε ειδική σειρά, το χρόνο χορήγησης πιστοποιητικών και την κόλουρη εκπλήρωση της προγραμματικής σύμβασης ΔΣΑ – Κτηματολογίου ως προς τους δικηγόρους που θα κάνουν ενημέρωση κοινού, αλλά και τη στατικότητα του κτιρίου.

Μας ενημέρωσε ότι:

-επί 120 οργανικών θέσεων σήμερα υπηρετούν μόνο 35 υπάλληλοι (!!!),

-η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση ραντεβού δεν αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία πριν τις αρχές Ιουλίου 2023,

-η ενημέρωση του κοινού και των επαγγελματιών του χώρου – δικηγόροι – συμβολαιογράφοι – δικαστικοί επιμελητές, θα γίνεται μόνο μία φορά την εβδομάδα (κάθε Παρασκευή) από τούδε και στο εξής αντί για δύο που ίσχυε μέχρι σήμερα (Τρίτη – Πέμπτη), λόγω έλλειψης προσωπικού.

-Επίσης μας ενημέρωσε ότι έχει ζητηθεί η μεταστέγαση μέρους του όγκου των φακέλων σε άλλο κτίριο λόγω υπερφόρτωσης του ημιωρόφου και του πρώτου ορόφου».

Από Ιούλιο η μετάβαση στις ψηφιακές υπηρεσίες του Κτηματολογίου

Σημειώνεται ότι καθώς ολοκληρώθηκε μετά από πολυετείς καθυστερήσεις η κτηματογράφηση του Δήμου της Αθήνας το Υποθηκοφυλακείο της Αθήνας μετατράπηκε σε Κτηματολογικό γραφείο, ωστόσο εξακολουθεί να βρίσκεται στη δικαιοδοσία του υπουργείου Δικαιοσύνης και εκκρεμεί μέχρι τον Ιούλιο να ενταχθεί στη δομή του Ελληνικού Κτηματολογίου, ώστε οι συναλλασσόμενοι να μπορούν να χρησιμοποιούν ψηφιακά τις υπηρεσίες.

Όταν, όπως είπε η προϊσταμένη από τα μέσα Ιουλίου γίνει η μετάβαση από το απαρχαιωμένο σύστημα μεταγραφών και υποθηκών σε βιβλία  στο σύγχρονο ψηφιακό σύστημα του Κτηματολογίου με χωρική αναφορά σε ενιαίο χάρτη και κωδικό αναφοράς (ΚΑΕΚ) αναμένονται σημαντικές αλλαγές, όπως:

-Να γίνει εύκολη η αναζήτηση ακινήτων.

-Κάθε συναλλαγή να καταχωρίζεται στην ψηφιακή κτηματολογική βάση του Ελληνικού Κτηματολογίου

– Θα ζητείται απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος (αντί για πιστοποιητικό κτηματογραφούμενου ακινήτου) για όλες τις πράξεις.

-Οι επαγγελματίες θα έχουν πρόσβαση μέσω Ιντερνετ στην κτηματολογική βάση για τα ακίνητα στον Δήμο Αθηναίων, αποφεύγοντας πλέον την επίπονη διαδικασία αναζήτησης στα βιβλία.

Παράλληλα το «τέλος κατάθεσης πράξης» θα αυξηθεί κατά 1 τοις χιλίοις.

Ψηφιοποίηση αρχείων

Νωρίτερα θα ξεκινήσει το έργο της ψηφιοποίησης των βιβλίων του γραφείου, που έχουν εκτιμηθεί σε 21 εκατ. σελίδες, καθώς ήδη υπεγράφη η πρώτη από τις συμβάσεις του μεγάλου έργου της ψηφιοποίησης των αρχείων των υποθηκοφυλακείων που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και υλοποιεί το ΤΕΕ. Το έργο θα ολοκληρωθεί το 2025-26.

Επικινδυνότητα κτιρίου

Όσον αφορά την υπερφόρτωση και επικινδυνότητα του κτιρίου διενεργήθηκε διαγωνισμός  για κτίρια στην ευρύτερη περιοχή. Η μετακόμιση δεν αναμένεται νωρίτερα από το φθινόπωρο.

Η επικινδυνότητα, αποτέλεσμα του διαρκώς αυξανόμενου όγκου του αρχείου, είναι κοινό μυστικό όσων εργάζονται σε αυτό, και μάλιστα αναγνωρισμένο και από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Δικαιοσύνης, που δημοσίευσε η εφημερίδα «Το Βήμα» κατασκευαστική εταιρεία που το έλεγξε από το 2005 είχε θεωρήσει ότι σύντομα θα εξαντλούνταν οι δυνατότητες περαιτέρω φόρτωσης του κτιρίου.

Επιπλέον, από το 2009 οι αρμόδιες υπηρεσίες για τη λειτουργία του, αναγνωρίζοντας τη σημαντική αύξηση φορτίου κάθε χρόνο και την επικινδυνότητα που συνεπάγεται η εκτός προδιαγραφών υπερφόρτωσή του, ανέφεραν ότι μοναδική λύση δεν θα ήταν η αναδιάταξη του αρχείου, αλλά «η μεταστέγαση σε κτίριο ειδικών προδιαγραφών για στέγαση συνεχώς αυξανόμενου αρχείου» και η ψηφιοποίησή του.

-«Η ταχεία και κατά προτεραιότητα υλοποίηση μιας εκ των προαναφερόμενων οριστικών λύσεων είναι επιτακτική» αναγραφόταν στο ίδιο έγγραφο. Από τότε μέχρι σήμερα, όμως, έχουν περάσει 14 ολόκληρα χρόνια και η υλοποίησης της επιτακτικής, με τη σφραγίδα του Δημοσίου, λύσης έχει μείνει στα χαρτιά. Όπως επισημαίνεται από την πλευρά της Ομοσπονδίας Δικαστικών Υπαλλήλων, μεγάλα προβλήματα παρατηρούνται και σε άλλα κτίρια που στεγάζουν δικαστικές υπηρεσίες ανά την Ελλάδα.

Όσοι γνωρίζουν εκ των έσω τι ακριβώς συμβαίνει στο Υποθηκοφυλακείο τρέμουν στην ιδέα μη συμβεί ένας σεισμός ή εκδηλωθεί μια πυρκαγιά. Και… ξορκίζουν το κακό με την ελπίδα να μην επαναληφθεί κάποια ιστορία ανάλογη των Τεμπών εξαιτίας της μη έγκαιρης επίλυσης του προβλήματος για το οποίο εδώ και χρόνια όλοι οι αρμόδιοι έχουν ενημερωθεί.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η χρήση της πολυκατοικίας όπου στεγάζεται το Υποθηκοφυλακείο ήταν προορισμένη για διαμερίσματα και κατάστημα στο ισόγειο. Και σύμφωνα με τις προδιαγραφές, κατά τα αναγραφόμενα στα ίδια επίσημα έγγραφα, το μέγιστο επιτρεπτό βάρος είναι 200 κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο.

Το μεγαλύτερο στη χώρα

Σημειώνεται ότι το κτηματολογικό γραφείο Αθήνας είναι ένα από τα μεγαλύτερα στη χώρα, με καταγεγραμμένα 1,33 εκατ. ιδιοκτησιακά δικαιώματα. Το 2022 στο συγκεκριμένο υποθηκοφυλακείο έγιναν 34.056 πράξεις, εκ των οποίων οι περισσότερες (24.102) αφορούσαν μεταγραφές ακινήτων και οι υπόλοιπες άλλες πράξεις, όπως υποθήκες, μετατροπές προσημειώσεων σε υποθήκες, κατασχέσεις, εξαλείψεις, άρσεις, αγωγές, διαγραφές και σημειώσεις. Την ίδια χρονιά κατατέθηκαν 10.627 αιτήσεις για αντίγραφα συμβολαίων και πιστοποιητικά.

Κλιμάκωση κινητοποιήσεων

Η διοίκηση του ΔΣΑ μετά τις απογοητευτικές απαντήσεις που έλαβε από την προϊσταμένη του Υποθηκοφυλακείου Αθηνών ανακοίνωσε ότι:  «Ο ΔΣΑ θα ζητήσει άμεσα συνάντηση με τη Διοίκηση του «Ελληνικού Κτηματολογίου» και επιφυλάσσεται να κλιμακώσει περαιτέρω τις κινητοποιήσεις του».

Από την πλευρά του Διοικητικού Συμβουλίου του ΔΣΑ στη συνάντηση παραβρέθηκαν: ο πρόεδρός του Δημήτρης Βερβεσός, ο αντιπρόεδρος Αλέξανδρος Μαντζούτσος, ο γεν. γραμματέας Χρήστος Κακλαμάνης, ο ταμίας Κων/νος Καρέτσος, ο υπεύθυνος για τα θέματα του Κτηματολογίου σύμβουλος Ζώης Σταυρόπουλος και οι σύμβουλοι Ευστάθιος Αναλυτής, Μαρινέττα Γούναρη, ‘Αννα Ζουρνατζή, Μιχάλης Καλαντζόπουλος και Χριστίνα Τσαγκλή.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας