ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ: γιατί πρέπει να εξελιχθεί σε πραγματικά πανεπιστημιακή
ΕιδήσειςΕπιχειρήσειςΈργαΟικονομία 23 Σεπτεμβρίου 2024 Αργύρης
Του Νίκου Ηλιάδη*
Ζητείται …… πανεπιστημιακή σχολή, που να εκπαιδεύει εκπαιδευτές και στελέχη επαγγελματικής εκπαίδευσης/δια βίου εκπαίδευσης/ενδοεπιχειρησιακής εκπαίδευσης, κ.ά. όπως στο σύγχρονο κόσμο. Χωρίς καμία πανεπιστημιακή σχολή για τον ιδιαίτερα σπουδαίο αυτό τομέα, όπως τονίζεται για δεκαετίες από όλες τις πλευρές, η αγορά εργασίας διαμορφώνεται περιστασιακά και τυχαία, ενώ συντηρείται σε χαμηλό επίπεδο από πλευράς ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας.
Οι κάτοικοι των Βορείων Προαστίων Ηρακλείου, Αμαρουσίου, Πεύκης, Κηφισιάς πρέπει να ζητήσουν την εξέλιξη της ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ σε πραγματικά πανεπιστημιακή.
Οι κάτοικοι του Ηρακλείου , Αμαρουσίου, Πεύκης , Κηφισιάς κλπ Βόρεια προάστια θα πρέπει να ζητήσουν το αυτονόητο από τους εκπροσώπους πολιτικούς και υποψήφιους Βορείων προαστίων όλων των κομμάτων: την εξέλιξη της ΣΕΛΕΤΕ/ ΑΣΠΑΙΤΕ σε πανεπιστημιακή σχολή για την Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και στελεχών επαγγελματικής εκπαίδευσης / δια βίου εκπαίδευσης / ενδοεπιχειρησιακής εκπαίδευσης, κ.ά. που θα συντελέσει και στην ανάπτυξη της περιοχής, που είναι ζητούμενο για δεκαετίες. Συνηθίζεται να λέγεται «ποτέ δεν είναι αργά». Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι πολύ αργά.
Η λειτουργία ορθολογικά μιας πραγματικά πανεπιστημιακής σχολής σε μια περιοχή συντελεί στην πρόσθετη, από την όποια ανάπτυξή της.
H Ευρωπαϊκή Ένωση και όλοι οι διεθνείς οργανισμοί προωθούν την αποκέντρωση ως αναγκαία για την ανάπτυξη, με την προϋπόθεση ότι εξασφαλίζεται ποιοτική αυτοδιοίκηση, διότι στην αντίθετη περίπτωση, χωρίς ποιοτική και υψηλού επιπέδου τοπική αυτοδιοίκηση, η αποκέντρωση συντελεί στην περαιτέρω υποβάθμιση.
Ο ΟΟΣΑ ορίζει την τοπική οικονομική ανάπτυξη ως «μια οριζόντια και ολοκληρωμένη δραστηριότητα όπου η φυσική ανάπτυξη ενός τόπου συνδέεται με τις δημόσιες υπηρεσίες, τη διαχείριση χώρου και ευρύτερους παράγοντες αλλαγής όπως απασχόληση, δεξιότητες, επενδύσεις, επιχειρήσεις, καινοτομία, παραγωγικότητα, ποιότητα ζωής.
Η ερημοποίηση της περιφέρειας στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα αποτυχίας παρακολούθησης των εξελίξεων, παρά το ότι η ΕΕ έχει διαθέσει τεράστια ποσά για την αποκέντρωση που είναι επιδίωξη και πολιτική της αφού είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη, και αποτελεί πράξη σε όλες τις ανεπτυγμένες περιοχές της. Απαιτείται όμως ποιοτική τοπική αυτοδιοίκηση.
Στη διεύθυνση: file:///C:/Users/hp/Downloadsξ/ter-handbook_online%20(1).pdf βρίσκεται για παράδειγμα βιβλίο οδηγιών της ΕΕ για τις στρατηγικές περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης .
Οι αναπτυξιακές διαδικασίες δεν πρέπει να περιορίζονται σε ανακοινώσεις του μεγέθους των ποσών που θα διατεθούν απροσδιορίστως, χωρίς να περιγράφονται συγκεκριμένα κοστολογημένα αποτελέσματα σε επίσης συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, που θα δικαιολογούν και θα είναι συμβατά με τον προϋπολογισμό της δαπάνης.
Η ΣΕΛΕΤΕ μετονομάσθηκε σε ΑΣΠΑΙΤΕ, ότι έγινε πανεπιστημιακή, αλλά όχι στην πραγματικότητα, παρά το πλήθος των πολυσέλιδων νομοσχεδίων για την επαγγελματική εκπαίδευση που ψηφίσθηκαν τα τελευταία χρόνια υποτίθεται για την αναβάθμισή της.
Για να περιοριστούμε σ’ αυτό, η ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ διοικείται και σήμερα από διορισμένο διοικητικό συμβούλιο, αντίθετα με στοιχειώδη για ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που αυτοδιοικούνται, που ίσχυαν και για τα ΤΕΙ, και έχει 19 παραρτήματα … σε διάφορες περιοχές της χώρας, κάτι σαν σχολή / υπηρεσία δημόσιας διοίκησης.
Σημειώνεται σχετικά ότι οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης παράγονται από πανεπιστημιακές σχολές, και «ισοτιμήθηκαν» με πανεπιστημιακούς και οι απόφοιτοι των 2ετών διδασκαλικών ακαδημιών με προγράμματα εξομοίωσης. Μάλιστα υπήρξε και ενδιαφέρον από πολιτικό φορέα να συμμετέχουν στη διαδικασία πρόσφατων διορισμών και απόφοιτοι 2ετών ακαδημιών, που δεν ισοτιμήθηκαν. Επιπλέον, λειτουργούν πλήθος πανεπιστημιακών σχολών με δημόσιο κόστος χωρίς σύνδεση με την αγορά εργασίας, χρήσιμες ίσως για το εκπαιδευτικό προσωπικό τους.
Όλες οι πλευρές άλλωστε τονίζουν την σπουδαιότητα της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, χωρίς να πράττουν ανάλογα με τις δηλώσεις τους για δεκαετίες. Και οι διάφορες επιτελικές της θέσεις καταλαμβάνονται από μη εκπαιδευμένους στον τομέα, αφού δεν προβλέπεται σχετική πανεπιστημιακή εκπαίδευση με δυσάρεστα αποτελέσματα για την ανάπτυξη της αγοράς εργασίας και την οικονομία της χώρας.
Στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση εμπλέκονται ανοργάνωτα και χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις απόφοιτοι άλλων πανεπιστημιακών σχολών, που παράγουν πλήθος μη απορροφούμενων στην αγορά εργασίας στο πλαίσιο αναζήτησης επαγγελματικής αποκατάστασης .
Χωρίς να παράγουμε κάτι, δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπισθεί ο ανταγωνισμός στο διεθνοποιημένο περιβάλλον, να μειώνονται οι τιμές, να αυξάνονται οι μισθοί, να βελτιώνεται το βιοτικό περιβάλλον, να μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε σχολεία, δίκτυα, νοσοκομεία κλπ. Απαιτείται η λειτουργία μας σε πολύ υψηλό επίπεδο, στο μέγιστο δυνατό. Με επιδοτήσεις και χωρίς ανάπτυξη ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας δεν πάμε μακριά.
Η ΣΕΛΕΤΕ/ ΑΣΠΑΙΤΕ λειτουργεί στην Περιοχή Ηρακλείου- Αμαρουσίου από τη δεκαετία του 1960. Τα κτήρια της σχολής που συνθέτουν σε κάτοψη τα γράμματα «Ο, Η, Ε» προέρχονται από βοήθεια του οργανισμού αυτού για την ανάπτυξη της χώρας, αφού η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη. Σήμερα είναι με πρώτη ματιά αξιολύπητα, πολύ περισσότερο από το συνηθισμένο για κτήρια πανεπιστημιακών σχολών στον Ελληνικό χώρο.
Παλαιότερα οι καθηγητές της ΣΕΛΕΤΕ που εκπαίδευαν εκπαιδευτικούς για το χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, στέλνονταν για εκπαίδευση στο εξωτερικό, αφού δεν υπάρχει μέχρι και σήμερα καμιά πανεπιστημιακά σχολή για το αντικείμενο.
Παρά το πλήθος των πολυσέλιδων νομοθετημάτων για την Επαγγελματική εκπαίδευση και την τελευταία πενταετία δεν έχει προβλεφθεί κάτι για πανεπιστημιακή σχολή εκπαίδευσης των καθηγητών της, (όπως οι Meisters της Γερμανίας, ή οι απόφοιτοι των πολυάριθμων πανεπιστημιακών σχολών Vocational and Technology Education των ΗΠΑ για τα σχολεία και την ενδοεπιχειρησιακή εκπαίδευση , την δια βίου εκπαίδευση), που θα κάνει έρευνα και θα ασχολείται με τον ιδιαίτερα σπουδαίο αυτό τομέα.
Δυστυχώς η ανάπτυξή της είναι σε αντίθεση με τα καθιερωμένα παραδοσιακά στη χώρα, που όμως έχουν εξαντλήσει τη δυνατότητα συντήρησής τους αφού παράγουν οδυνηρές οικονομικές επιπτώσεις σε όλους.
Οι παλαιότεροι θα θυμούνται δηλώσεις καλών προθέσεων πολιτικού, που δήλωσε ότι: «έφτιαξε και την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση για ….τους κακούς μαθητές !!» , αποσταθεροποιώντας με τη δήλωση αυτή και τις δικές του προσπάθειες ανάπτυξής της.
Στη σύγχρονη εποχή για να υπάρξει ανάπτυξη απαιτείται η εμπλοκή στα επαγγέλματα και η άσκησή τους από καλούς μαθητές όχι από κακούς μαθητές, που θα εξασφαλίζουν το δύσκολο συνδυασμό ύπαρξης στο ίδιο πρόσωπο, υψηλού επιπέδου γνώσεων και πρακτικών δεξιοτήτων.
Απαιτείται η ανάπτυξη του κύρους της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης
Η εκπαίδευση σε επαγγέλματα στο δυτικό κόσμο, που η αγορά εργασίας απαιτεί υψηλού επιπέδου γνώσεις και δεξιότητες , γίνεται σε πανεπιστημιακό επίπεδο, (υδραυλικοί , ηλεκτρολόγοι , ψυκτικοί .κλπ ανάλογοι που εμείς τους συντηρούμε χαμηλά ). Τα συστήματα για παράδειγμα Αερισμού και Κλιματισμού Θέρμανσης (HVAC-Heating Ventilating and Air Conditioning systems) για τα σύγχρονα πολυόροφα κτήρια γραφείων, κατοικιών, τα σύγχρονα συστήματα μεταφορών και παραγωγής , οι επικοινωνίες, τα ιατρικά μηχανήματα, τα ερευνητικά κέντρα, τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό κλπ, δεν μπορούν να κατασκευασθούν, να λειτουργούν και να συντηρούνται από χαμηλού επιπέδου εργαζομένους .
HVAC systems: https://www.renesas.com/us/en/applications/industrial/building-automation/hvac-systems?gad_source=1
Αυτοκίνητα χωρίς οδηγό. Τεστ λειτουργίας του στο κέντρο του Λονδίνου με επιβάτη τον Bill Gates: https://www.youtube.com/watch?v=ruKJCiAOmfg
Το παραδοσιακό οργανωτικό σχήμα στον Ελληνικό χώρο, να είναι οι λογιότατοι σε διευθυντικές θέσεις στο υπερδιογκωμένο και αναποτελεσματικό κρατιστικό μας σύστημα τοποθετούμενοι με τις γνωστές διαδικασίες, ενώ δεν έχουν σχέση με την παραγωγική διαδικασία και η δουλειά να γίνεται από χειρώνακτες που προκύπτουν από χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση, δεν λειτουργεί και είναι άνευ σημασίας στη σύγχρονη παραγωγή και οικονομία .
Στη χώρα μας προσπαθούμε να περιορίσουμε την μεγάλη πλειοψηφία από το ανθρώπινο δυναμικό σε χαμηλού επιπέδου εκπαίδευση για να βρει δουλειά, ενώ η σύγχρονη αγορά εργασίας που δεν έχουμε και θα πρέπει να δημιουργήσουμε για να αποκτήσουμε παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα, απαιτεί υψηλού επιπέδου γνώσεις και δεξιότητες που δεν μπορούν να αναπτυχθούν από χαμηλού επιπέδου εκπαιδευτικές βαθμίδες τύπου ΙΕΚ που έγιναν ΣΑΕΚ και ξαναδημιουργούν το πρόβλημα διάκρισης σε Ανώτερες και Ανώτατες σχολές. Αναβίωση διάκρισης ΑΕΙ-ΤΕΙ, μέσω των ΙΕΚ
https://ecopress.gr/anaviosi-diakrisis-aei-tei-meso-iek/
Το πρόβλημα αυτό της διάκρισης σε Ανώτερες και Ανώτατες σχολές που υπήρχε για δεκαετίες με αποτέλεσμα σήμερα να είναι εκατοντάδες χιλιάδες απόφοιτοι των ΤΕΙ χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, είχε αρχίσει να διευθετείται με την ένταξη των ΤΕΙ στα πανεπιστήμια, που κλήθηκαν να κρίνουν τη βαθμίδα που θα τοποθετηθούν οι καθηγητές των ΤΕΙ και τα τμήματα από τα ΤΕΙ που θα εξακολουθούσαν να λειτουργούν .
Η λύση αυτή (παραδόξως…. εφαρμόσθηκε από πολιτικό χώρο όχι ιδιαίτερα θετικό για τις ΗΠΑ) οδηγούσε σε ανάλογη πρακτική που εφαρμόζεται για χρόνια στις ΗΠΑ . Μετά την αποφοίτηση από το Λύκειο , ο χώρος μεταξύ του Λυκείου και των Πανεπιστημίων είναι καθαρός. Στις ΗΠΑ δεν υπάρχει θολή ενδιάμεση βαθμίδα όπως στη χώρα μας που δραστηριοποιείται πλήθος ιδιωτικών φορέων τύπου ΙΕΚ που σε διάφορες εκπαιδευτικές περιόδους ήταν εντός ή εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος . Οι απόφοιτοι του Λυκείου στις ΗΠΑ έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε 2ετή τοπικά Κολέγια της περιοχής τους πανεπιστημιακού επιπέδου που οδηγούν σε κάποιο επάγγελμα συμβατό συνήθως με την περιοχή . Έτσι μεγάλο μέρος του πληθυσμού παραμένει στην περιοχή του και ασκεί επαγγέλματα με πανεπιστημιακού επιπέδου εκπαίδευση σε υψηλό επίπεδο . Οι απόφοιτοι των 2ετών κολεγίων έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν και να φοιτήσουν σε μεγάλα πανεπιστήμια στις μεγάλες πόλεις , στο 3ο έτος σπουδών και να αποκτήσουν πανεπιστημιακό δίπλωμα και μεταπτυχιακούς τίτλους ( Bachelor, Master, , Ph.D.) αν το αποφασίσουν . Συνήθως οι απόφοιτοι των 2ετών κολεγίων κερδίζουν αρχικά τουλάχιστον περισσότερα χρήματα από τους πανεπιστημιακούς αποφοίτους των μεγάλων κεντρικών πανεπιστημίων, και οι περισσότεροι ασκούν κάποιο επάγγελμα και δεν συνεχίζουν πανεπιστημιακές σπουδές.
Στην ιστοσελίδα: https://www.usnews.com/education/community-colleges περιλαμβάνονται τα 2ετή κολέγια ανά περιοχή/ πολιτεία των ΗΠΑ. Για την φοίτηση σ’ αυτά προβλέπεται και η χορήγηση δανείων στους φοιτητές όπως και στα μεγάλα κεντρικά πανεπιστήμια , ώστε οι σπουδές τους να είναι δυνατές ανεξάρτητα από την οικογενειακή επιχορήγηση. Τα δάνεια παρέχονταν ανάλογα και με την προβλεπόμενη αξιολόγηση και ευθύνη της τράπεζας που το χορηγεί ( όπως και για τις επιχειρήσεις , αγορές κλπ) , ότι ο φοιτητής με την αποφοίτηση στο αντικείμενο που εκπαιδεύεται , θα είναι σε θέση να το αποπληρώσει εργαζόμενος , τηρώντας το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής .
Για τα χαμηλότερου επιπέδου επαγγέλματα οι μαθητές εκπαιδεύονται στο Λύκειο που είναι ενιαίο, συνυπάρχει δηλαδή η γενική και η επαγγελματική εκπαίδευση ως δυνατότητα. Για να συνεχίσουν σε πανεπιστημιακό επίπεδο (κολέγια ή πανεπιστήμια) οι μαθητές πρέπει να παρακολουθήσουν τα μαθήματα που απαιτούν ως κριτήρια αποδοχής οι πανεπιστημιακές σχολές που στοχεύουν.
Έχουν τη δυνατότητα αντί γι’ αυτά να παρακολουθήσουν μαθήματα για επαγγέλματα (για παράδειγμα κηπουρική αντί για μαθηματικά ) και να αποφοιτήσουν από το Λύκειο με εκπαίδευση σε κάποιο επάγγελμα. Ο στόχος είναι να μάθουν κάτι χρήσιμο για τη ζωή τους και να παραμείνουν στο σχολείο μέχρι την ηλικία των 18 ετών. Οι ΗΠΑ είναι η μοναδική χώρα που έχει υποχρεωτική εκπαίδευση μέχρι την ηλικία των 18 ετών , μια προφανώς ιδιαίτερα δαπανηρή επιλογή. Και οι εκπαιδευόμενοι σε επαγγέλματα λαμβάνουν πτυχίο Λυκείου , δεν μπορούν όμως να συνεχίσουν σε Κολέγια / Πανεπιστήμια. Μπορούν αργότερα αν άλλαξαν ενδιαφέροντα να επιστρέψουν και να συμπληρώσουν τα μαθήματα που δεν παρακολούθησαν για να έχουν τη δυνατότητα για παραπέρα σπουδές /εκπαίδευση.
Στη χώρα μας υποχρεωτική εκπαίδευση προβλέπεται μέχρι το τέλος Γυμνασίου, την ηλικία των 15 ετών, που δεν τηρείται σε σημαντικό ποσοστό, γεγονός που έχει προφανείς επιβαρύνσεις στον κοινωνικό ιστό, αφού στην ιδιαίτερα απαιτητική μεταβιομηχανική αποχή, λειτουργούν πολίτες λειτουργικά στοιχειωδώς αναλφάβητοι.
Για την άσκηση επαγγελμάτων θα πρέπει και στη χώρα μας να καταργηθούν οι ακαθόριστες ενδιάμεσες διαδικασίες μεταξύ Λυκείου και Πανεπιστημίων, αφού τα σύγχρονα επαγγέλματα απαιτούν υψηλού επιπέδου γνώσεις και δεξιότητες .
Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να διευκολύνεται η απόκτηση πανεπιστημιακών τίτλων χωρίς να ικανοποιούνται πραγματικές προϋποθέσεις και ανάλογου επιπέδου προδιαγραφές.
Η προσέγγιση αυτή πρέπει να διαμορφωθεί δραματικά και γρήγορα. Οι δουλειές άλλωστε χαμηλού επιπέδου ρουτίνας καταργούνται από τους αυτοματισμούς στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον της μεταβιομηχανικής / ψηφιακής εποχής . Εμείς δεν έχουμε σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, γι’ αυτό και αναζητούμε να εισάγουμε χειρώνακτες ανεκπαίδευτους , για να λειτουργήσει το αναποτελεσματικό Ελληνικό εργασιακό περιβάλλον ( ανακοινώθηκε ότι θέλουμε να εισάγουμε 300-400.000 …ανεκπαίδευτους ) , και εξάγουμε πολύ περισσότερους από τους όποιους εκπαιδευμένους (με δική τους προσπάθεια , όχι επειδή φοίτησαν στα Ελληνικά ιδρύματα, η παραγόμενη γνώση στο σύγχρονο κόσμο παράγεται με έρευνα στο εξωτερικό , μικρό ποσοστό της έρχεται στη χώρα σχεδόν όταν γίνεται ξεπερασμένη) από το προβληματικό μας εκπαιδευτικό σύστημα, που αναζητούν σε ανεπτυγμένες αγορές εργασίας να εντάξουν τις όποιες γνώσεις και δεξιότητες διαθέτουν.
Χιλιάδες επαγγέλματα δεν ασκούνται στη χώρα μας αφού το εργασιακό μας περιβάλλον δεν είναι σύγχρονο περιβάλλον ανεπτυγμένης χώρας.
Που θα εκπαιδεύονται οι απαιτούμενοι για να δημιουργήσουν , να λειτουργήσουν , να συντηρήσουν , ένα σύγχρονο ανταγωνιστικό σύγχρονο παραγωγικό τεχνολογικό περιβάλλον όπως για παράδειγμα στην παρακάτω ιστοσελίδα, ώστε να μπορούν να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις για βιοτικό επίπεδο υψηλού επιπέδου στη χώρα μας ;
https://www.turnerconstruction.com/
Στη σύγχρονη εποχή το σημαντικό και ζητούμενο είναι όχι σε αντίθεση με τη θεωρητικολογία η εφαρμογή των γνώσεων σε υψηλού επιπέδου πράξη. Η γνώση στα μαθηματικά , τις επιστήμες κλπ είναι χρήσιμη , όχι απροσδιόριστα, αλλά με την προϋπόθεση ότι βρίσκουν έκφραση στην πράξη. Η απαίτηση αυτή είναι σε διάσταση μεταξύ του εκπαιδευτικού κλίματος και της φιλοσοφίας που επικρατεί στη χώρα μας και των ανεπτυγμένων χωρών της Δύσης που η έμφαση δίνεται στις εφαρμογές. Ο Γκαίτε έβαλε τον Φάουστ να πει εν αρχή ην η πράξη και ότι χωρίς την πράξη κάθε λόγος είναι άνευ αξίας,
Στη χώρα μας δημιουργούνται κίνδυνοι υποβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού που είναι ο κυριότερος συντελεστής στη σύγχρονη διαδικασία παραγωγής, στο διεθνοποιημένο οικονομικό και παραγωγικό περιβάλλον, με ανυπολόγιστες συνέπειες.
Μετά την ένταξη των ΤΕΙ/ΑΤΕΙ στα Πανεπιστήμια, γίνεται επιστροφή …. στο 1984 και διάκριση και πάλι από την αρχή σε Ανώτερες και Ανώτατες Σχολές, με το νόμο 5082/2024 και την μετατροπή των ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ). Επιστροφή στο παρελθόν …. για εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος … και την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Για να αποκτήσουν τα ΙΕΚ υπόσταση και να επιζήσουν του ανταγωνισμού με τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια που δρομολογείται η λειτουργία τους , που απαιτούν σοβαρές επενδύσεις και ικανοποίηση πανεπιστημιακών προδιαγραφών, γίνονται Ανώτερες Σχολές. https://ecopress.gr/anaviosi-diakrisis-aei-tei-meso-iek/
Επιπλέον, η σύγχρονη επαγγελματική εκπαίδευση δίνει έμφαση στην εξοικείωση του καταρτιζόμενου με το ευρύτερο τεχνολογικό περιβάλλον ώστε να αποτελεί το σημείο έδρασης και εκκίνησης για μετέπειτα εξειδικεύσεις ανάλογα με τις ραγδαίες και άγνωστες εξελίξεις της σύγχρονης εποχής με προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης .
Η πρακτική αυτή είναι σε αντίθεση, με την αναχρονιστική και ξεπερασμένη πρακτική της κατάρτισης σε συγκεκριμένα παραδοσιακά θέματα με συγκεκριμένα εργαλεία και υλικά με ένα συγκεκριμένο αναλυτικό πρόγραμμα σημείο-σημείο , που είναι πίσω από τις εξελίξεις. Και ειδικά στην περίπτωσή μας παρουσιάζει ακόμη και αυτή η παραδοσιακή προσέγγιση πρόσθετα προβλήματα λόγω έλλειψης αντίστοιχων του αναλυτικού προγράμματος εργαστηριακών χώρων , τήρησης / εκπαίδευσης κανονισμών ασφαλείας ( www.osha.org ) κλπ. Τα αναλυτικά προγράμματα και η οργάνωση της κατάρτισης δεν ανανεώνονται και δεν παρακολουθούν τις ραγδαίες εξελίξεις .
Πρόσφατα ανακοινώθηκε από τον ΕΟΠΕΠ η πιστοποίηση οδηγών κατάρτισης για 130 επαγγέλματα που διαμορφώνονταν κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας σε επίπεδο ΙΕΚ σήμερα ΣΑΕΚ, που θα είναι διαθέσιμοι στην ιστοσελίδα του μόλις δημοσιευθούν σε ΦΕΚ, ενώ τα επαγγέλματα είναι χιλιάδες (περί τα 16000 επαγγελματικά προφίλ περιλαμβάνονται στο ΤΑΧΙΣ και κάποιο πρέπει να δηλώσει ο οποιοσδήποτε εργαζόμενος για φορολογική δήλωση, ενώ πολλά δεν ασκούνται στο καθυστερημένο εργασιακό μας περιβάλλον , περί τα 35000 περιλαμβάνονται σε αντίστοιχους καταλόγους σε ανεπτυγμένες χώρες). Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι προφανώς αδύνατον πρακτικά να παρακολουθήσει τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και να ανανεώνονται οι επαγγελματικοί οδηγοί στα απαιτούμενα χρονικά διαστήματα υπό την εποπτεία της αρμόδιας Γενικής Γραμματείας του υπουργείου παιδείας , σε σύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας που αλλάζουν ραγδαία ώστε οι εκπαιδευόμενοι να είναι ανταγωνιστικοί , ιδιαίτερα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν προβλέπεται καμιά πανεπιστημιακή σχολή που να εκπαιδεύει καθηγητές / στελέχη για την επαγγελματική εκπαίδευση για την τεχνική εκπαίδευση, τη δια βίου εκπαίδευση στις επιχειρήσεις κ.ά.
Είναι αδύνατον να διαμορφωθούν επαγγελματικοί οδηγοί για τα χιλιάδες επαγγέλματα με αυτή την ταχύτητα από το κρατιστικό μας σύστημα και ταυτόχρονα να ανανεώνονται σύμφωνα με τις ραγδαίες εξελίξεις , χωρίς να υπάρχουν και πανεπιστημιακές σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης εκπαιδευτικών/στελεχών .
Είναι προφανής η αναποτελεσματικότητα για τη σύγχρονη εποχή των πρακτικών που ισχύουν και δρομολογήθηκαν και με τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις, που επιπλέον είναι άκαμπτες, κεντρικά ελεγχόμενες κλπ. Είναι αδύνατον να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της τεχνητής νοημοσύνης, να εκπαιδεύουν εργαζόμενους στα νέα αυτοκίνητα, στις νέες τεχνολογίες, στη νέα πραγματικότητα της ψηφιακής εποχής, της κλιματικής αλλαγής , της συντήρησης αμυντικών συστημάτων, τη λειτουργία συστημάτων μεταφορών ατόμων και εμπορευμάτων με συνδυασμό οικονομίας και ασφάλειας , την πραγματοποίηση και συντήρηση σύγχρονων κατασκευών , τη λειτουργία του πρωτογενούς τομέα με σύγχρονη τεχνολογία που θα απαλλάξει τους απασχολούμενους από ταλαιπωρία χωρίς αντίκρυσμα για να περιοριστούμε σε αυτά.
Παρακάτω ενδεικτικά σχολές στη Γερμανία και τις ΗΠΑ που εκπαιδεύουν στελέχη και εκπαιδευτές επαγγελματικής εκπαίδευσης που αξιοποιούνται στην ιδιαίτερα ανεπτυγμένη δια βίου εκπαίδευση , την ενδοεπιχειρησιακή εκπαίδευση για να παραμένουν οι επιχειρήσεις ανταγωνιστικές και βιώσιμες και να διατηρούν οι εργαζόμενοι τις θέσεις εργασίας τους,στα σχολεία επαγγελματικής εκπαίδευσης .
https://programs.studying-in-germany.org/vocational-disciplines/master-degree/ Education of Maisters for vocational schools in Universities in Germany
Κορυφαίοι επαγγελματικοί κλάδοι Masters στη Γερμανία για το 2023
Σε σχετικές ενημερωτικές ιστοσελίδες αναφέρεται:
“Υπάρχουν προγράμματα σπουδών σε επαγγελματικούς κλάδους διαθέσιμα σε 60 πανεπιστήμια στη Γερμανία, σύμφωνα με στοιχεία που παρέχονται από το Erudera.com. Γιατί πρέπει να σπουδάσετε Επαγγελματικούς τομείς στη Γερμανία; Η Γερμανία είναι ένας από τους κορυφαίους προορισμούς σπουδών στον κόσμο για διεθνείς φοιτητές και σίγουρα ένας παράδεισος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στη Γερμανία, θα βρείτε αμέτρητα πανεπιστήμια υψηλού κύρους και κορυφαίας κατάταξης για Επαγγελματικούς Κλάδους, εκατοντάδες εξειδικευμένα προγράμματα σπουδών Επαγγελματικών Επιστημών για να διαλέξετε, πτυχία που εκτιμώνται παγκοσμίως και σπουδές σε προσιτές τιμές. Η Γερμανία είναι μια χώρα με μοναδική κουλτούρα, δυναμικό τρόπο ζωής και πολλά ενδιαφέροντα μέρη για να εξερευνήσετε κατά τη διάρκεια των σπουδών σας εδώ.”
Η Γερμανία εξάγει το σύστημα της επαγγελματικής της εκπαίδευσης , της πιστοποίησης κλπ. σε πλήθος υπό ανάπτυξη χωρών , επιτυγχάνοντας και δια του τρόπου αυτού την επέκταση των επιρροών και του οικονομικού της ορίζοντα. Παράλληλα ωφελούνται και οι υπό ανάπτυξη χώρες . Η χώρα μας δεν εντάσσεται σε αυτές, ούτε παρακολουθεί άλλες ανάλογες πολιτικές ανεπτυγμένων χωρών , ούτε καταφέρνει να αναπτύσσει ανάλογες δικές της πρακτικές, με ότι αυτή η ανυπαρξία συνεπάγεται .
Στην ιστοσελίδα https://www.bibb.de/en/pressemitteilung_116225.php παρουσιάζονται ορισμένα στοιχεία της συνεργασίας της Γερμανίας με την Αφρική σχετικά με την ανάπτυξη της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και στην ήπειρο αυτή , με ήδη σημαντικά αποτελέσματα.
Πανεπιστήμια ενδεικτικά για επαγγελματική και τεχνολογική εκπαίδευση στις ΗΠΑ.
Offering Technology Education Degree Programs
Appalachian State University
Sustainable Technology and the Built Environment | Appalachian State University (appstate.edu)
Ball State University
https://www.bsu.edu/academics/collegesanddepartments/technology
Berea College Bowling Green State University
https://www.berea.edu/TEC/TEC.home.html
Brigham Young University
California University of Pennsylvania
* Central Connecticut State University
Eastern Illinois University
Eastern Kentucky Unversity
Eastern Michigan University
Fitchburg State College
https://www.fitchburgstate.edu/
Fort Hays State University
Florida A&M University
Hofstra University
https://www.hofstra.edu/stem-research/
Illinois State University
Johnson & Wales University
Kent State University
https://www.kent.edu/caest/index.cfm
Madison Area Technical College
Millersville University of PA
National Taiwan Normal University
New York City College of Technology
North Carolina State University
Ohio Northern University
https://www.onu.edu/academics/manufacturing-technology
Oklahoma State University
Old Dominion University
Pittsburg State University
Purdue Universit State University of NY at Oswego
https://en.wikipedia.org/wiki/State_University_of_New_York_at_Oswego
St. Cloud State University
https://www.stcloudstate.edu/ets/
The College of New Jersey
University of Arkansas
University of Central Missouri
University of Maryland Baltimore County
University of Maryland Eastern Shore
University of Northern Iowa
University of Wisconsin Stout
University of Wyoming
https://www.uwyo.edu/online/index.html
Utah State University
Valley City State University
https://www.vcsu.edu/departments/technology/
Victorian Curriculum and Assessment Authority
https://www.vcaa.vic.edu.au/Pages/HomePage.aspx
Virginia Tech Integrative STEM Education Grad Program
https://liberalarts.vt.edu/departments-and-schools/school-of-education.html
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής ( 30-1-2016 ), δείτε εδώ η Ελλάδα παράγει χιλιάδες διατάγματα, νόμους , τροπολογίες , μια διάταξη κάθε 3 ώρες, που προφανώς είναι δύσκολο χρονοβόρο να περάσει η εφαρμογή της και να εφαρμοσθεί στην παραγωγική διαδικασία. Το εκπαιδευτικό σύστημα εκπαιδεύει νομικούς, μάνατζερς , φιλολόγους , διαφόρων μορφών αναλυτές, διαφόρων μορφών λογιότατους καθηγητές του δημοσίου, ιδιαιτέρων ή φροντιστηρίων, πολιτευόμενους σε διάφορα επίπεδα που παράγουν νόμους, εργαζόμενους στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, διασκέδασης κλπ. χωρίς να εκπαιδεύονται παραγωγοί που θα υλοποιήσουν και θα χρηματοδοτήσουν με το παραγόμενο αποτέλεσμα και τις αποδοχές / εισόδημα όλων. Κάπως έτσι δημιουργούνται τα χρέη από τον δανεισμό για κάλυψη του παραγωγικού / οικονομικού κενού.
Στις ΗΠΑ συγκριτικά από την ανεξαρτησία τους το 1776 μέχρι το 2016 ( ημερομηνία του άρθρου ) έχουν εκδοθεί μόνο 10 φορολογικοί νόμοι.
Τελευταία αναφέρεται ότι παρατηρείται να υπάρχει ζήτηση εργαζομένων στον Ελληνικό χώρο και να μην υπάρχουν διαθέσιμοι για πρόσληψη. Η έλλειψη μάλλον αναφέρεται σε δύο κατηγορίες . Η μία κατηγορία είναι της ζήτησης σύγχρονων εργαζομένων υψηλού επιπέδου γνώσεων και ικανοτήτων , που δεν εκπαιδεύονται στη χώρα αφού η γνώση παράγεται με έρευνα ραγδαία στις ανεπτυγμένες χώρες και μικρό ποσοστό της έρχεται καθυστερημένα για διδασκαλία και εφαρμογή και όταν σχεδόν γίνεται ξεπερασμένη. Η δεύτερη κατηγορία έλλειψης εργαζομένων που είναι και οι περισσότεροι είναι οι ανεκπαίδευτοι χειρώνακτες χαμηλού επιπέδου , για να μπορεί να λειτουργήσει το χαμηλού επιπέδου εργασιακό περιβάλλον της χώρας για δουλειές που δεν προσφέρεται ο ντόπιος πληθυσμός ,όχι διότι είναι εκπαιδευμένος αλλά διότι δεν προσφέρεται για αυτές τις δουλειές που μειώνονται στον ανεπτυγμένο κόσμο , που οι χαμηλού επιπέδου ρουτίνας που αντικαθίστανται από τους αυτοματισμούς. Το όλο πλαίσιο που διαμορφώνεται συντελεί και στην ερημοποίηση της υπαίθρου.
Εμείς και συντηρούμε χαμηλού επιπέδου εργασιακό περιβάλλον με αποτέλεσμα έλλειψη ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας , και παράλληλα δεν θέλουμε λειτουργήσουμε μέσα σ’ αυτό .
Νίκος Ηλιάδης **, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π. ,M.Sc. ( Structural Engineering , Concordia University Montreal Canada), Ph.D.( University of Maryland USA, -Technology and Vocational Education), τ.Ειδ.Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ, τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α) τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ, τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/) του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Σχετικά Άρθρα
- Παροχή και πιστοποίηση εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης
- Τα ΙΕΚ γίνονται … Ανώτερες Σχολές και αναβιώνει η διάκριση ΑΕΙ-ΤΕΙ
- Εκσυγχρονισμός εκπαιδευτικού συστήματος: επίκαιρη περιπέτεια 33 ετών!
- Αναβίωση διάκρισης ΑΕΙ-ΤΕΙ, μέσω των ΙΕΚ
- Επαγγελματικά δικαιώματα: γιατί καρκινοβατούν 40 χρόνια, τι πρέπει να γίνει
- Η αναπτυξιακή καθυστέρηση ερημώνει την ύπαιθρο