ecopress
Του Νίκου Ηλιάδη* Πηγές πληροφόρησης διαθέσιμες στο διαδίκτυο για την τεχνητή νοημοσύνη ΑΙ, του οργανισμού για την οικονομική συνεργασία και ανάπτυξη ΟΟΣΑ (OECD-Organization for... Τεχνητή νοημοσύνη: οδηγός περιήγησης στο διαδίκτυο του ΟΟΣΑ

Του Νίκου Ηλιάδη*

Πηγές πληροφόρησης διαθέσιμες στο διαδίκτυο για την τεχνητή νοημοσύνη ΑΙ, του οργανισμού για την οικονομική συνεργασία και ανάπτυξη ΟΟΣΑ (OECD-Organization for Economic Cooperation and Development).

Οι σύγχρονες δυτικές δημοκρατίες έχουν ανάγκη για να λειτουργήσουν από μορφωμένους πολίτες στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, που θα έχουν τις προϋποθέσεις και την υποδομή να παρακολουθούν τις ραγδαίες εξελίξεις για να μπορούν να πάρουν αποφάσεις στον ολοένα και πολυπλοκότερο κόσμο .

Η κριτική και ορθολογική εξέταση εναλλακτικών λύσεων που είναι διαθέσιμες, που δημιουργούνται και διευρύνονται, είναι από τις βασικότερες ικανότητες που απαιτούνται. Συνδέεται με την ικανότητα πρόσβασης και αξιοποίησης της πληροφόρησης που είναι ένας σύγχρονος επιπλέον των παραδοσιακών συντελεστής της παραγωγής,  που δημιουργεί εκρηκτικά τις εξελίξεις και την πρόοδο .

Οι παρακάτω ιστοσελίδες σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) του παγκόσμιου οργανισμού για την οικονομική συνεργασία και ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), συμβάλλουν στην ικανοποίηση αυτών των στόχων. Είναι μια συλλογή περιήγησης στο διαδίκτυο και δίνουν μια εικόνα του τεράστιου έργου του ΟΟΣΑ και της σπουδαιότητας της τεχνητής νοημοσύνης στη σύγχρονη εποχή.

δείτε εδώ

Τεχνητή νοημοσύνη

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσει σύνθετες προκλήσεις, από την ενίσχυση της εκπαίδευσης και τη βελτίωση της υγειονομικής περίθαλψης, έως την προώθηση της επιστημονικής καινοτομίας και της δράσης για το κλίμα. Ωστόσο, τα συστήματα AI θέτουν επίσης κινδύνους για την  “ιδιωτικότητα” , την ασφάλεια και την ανθρώπινη αυτονομία. Η αποτελεσματική διακυβέρνηση είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη και η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης είναι ασφαλείς και αξιόπιστες, με πολιτικές και κανονισμούς που ενισχύουν την καινοτομία και τον ανταγωνισμό.

δείτε εδώ

Παγκόσμια εταιρική σχέση για την τεχνητή νοημοσύνη

Η Παγκόσμια Συνεργασία για την Τεχνητή Νοημοσύνη (GPAI) είναι μια ολοκληρωμένη συνεργασία που φέρνει σε επαφή μέλη του ΟΟΣΑ και χώρες  για να προωθήσουν μια φιλόδοξη ατζέντα για την εφαρμογή ανθρωποκεντρικής, ασφαλούς,  και αξιόπιστης τεχνητής νοημοσύνης (AI) που ενσωματώνεται στις αρχές της Σύστασης του ΟΟΣΑ για την τεχνητή νοημοσύνη.

Στην ιστοσελίδα αναφέρεται ότι :

Ως ψηφιακή τεχνολογία γενικής χρήσης, η ανάπτυξη, η ανάπτυξη και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης διασχίζει τομείς και εθνικά σύνορα. Η αυξανόμενη αναγνώριση των πλεονεκτημάτων και των κινδύνων της τεχνητής νοημοσύνης έχει οδηγήσει σε αναδυόμενες, και δυνητικά επικαλυπτόμενες ή αποκλίνουσες, πρωτοβουλίες για τη διακυβέρνηση της τεχνητής νοημοσύνης σε όλο τον κόσμο, στις οποίες εμπλέκονται διαφορετικά σύνολα χωρών και ενδιαφερόμενων μερών. Αυτές οι παγκόσμιες ευκαιρίες και προκλήσεις που παρουσιάζονται από την τεχνητή νοημοσύνη απαιτούν ευρεία δέσμευση και συμμετοχή.

Ως απάντηση, τα μέλη του ΟΟΣΑ και οι χώρες GPAI ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μια ολοκληρωμένη εταιρική σχέση για να προωθήσουν μια φιλόδοξη ατζέντα για την εφαρμογή ανθρωποκεντρικής, ασφαλούς και αξιόπιστης Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) που ενσωματώνεται στις αρχές της Σύστασης του ΟΟΣΑ για την τεχνητή νοημοσύνη.

Η ολοκληρωμένη εταιρική σχέση συνενώνει τις χώρες GPAI και τον ΟΟΣΑ σε ισότιμη βάση για να αξιοποιήσει τις συνέργειες και τη συμπληρωματικότητα μεταξύ της GPAI και του προγράμματος εργασίας του ΟΟΣΑ για την τεχνητή νοημοσύνη, να διευκολύνει τη συμμετοχή χωρίς αποκλεισμούς τόσο σε επίπεδο διακυβέρνησης όσο και σε επίπεδο εμπειρογνωμόνων και να προωθήσει πιο αποτελεσματικές διαδικασίες, μειώνοντας το κόστος και τις επικαλύψεις.

Ιδιότητα του μέλους

Η νέα εταιρική σχέση συγκεντρώνει αρχικά μέλη του ΟΟΣΑ και χώρες GPAI: 44 συνολικά, σε έξι ηπείρους. Στόχος του είναι να καλωσορίσει νέα μέλη, που καλύπτουν το φάσμα της οικονομικής ανάπτυξης και δεσμεύονται στη σύσταση του ΟΟΣΑ για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Οι προϋποθέσεις συμμετοχής περιλαμβάνουν:

-Δέσμευση στις κοινές αξίες που αντικατοπτρίζονται στη  σύσταση του ΟΟΣΑ για την Τεχνητή Νοημοσύνη  μέσω της τήρησης αυτής ή στις αρχές που αντλούνται αυτολεξεί από αυτήν μέσω της προηγούμενης συμμετοχής στο GPAI.

-Επίδειξη προορατικού ρόλου για την προώθηση της υπεύθυνης τεχνητής νοημοσύνης, με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα, τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, καθώς και με οργανισμούς και πρωτοβουλίες.

-Επίδειξη της ικανότητας διορισμού εμπειρογνωμόνων με επαρκή γνώση θεμάτων που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη για την ενημέρωση του έργου της ολοκληρωμένης εταιρικής σχέσης.

δείτε εδώ

Σχετικά με την Παγκόσμια Συνεργασία για την Τεχνητή Νοημοσύνη (GPAI)

Σύνοδος κορυφής GPai στο Βελιγράδι, Σερβία, Δεκέμβριος 2024

Μια  συνεργατική παγκόσμια πρωτοβουλία 44 χωρών μελών

Η Παγκόσμια Συνεργασία για την Τεχνητή Νοημοσύνη (GPAI) είναι μια διεθνής πρωτοβουλία που αποτελείται σήμερα από 44 χώρες μέλη που προωθεί την υπεύθυνη ανάπτυξη και χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI). Ενημερωμένο από μια πολυμερή κοινότητα εμπειρογνωμόνων που συγκεντρώνει κυβερνήσεις, βιομηχανία, ακαδημαϊκό κόσμο και κοινωνία των πολιτών, επιδιώκει να προωθήσει την ανθρωποκεντρική και αξιόπιστη τεχνητή νοημοσύνη.

Το 2019, ο ΟΟΣΑ υιοθέτησε τις Αρχές τεχνητής νοημοσύνης του ΟΟΣΑ, το πρώτο διακυβερνητικό πρότυπο για την τεχνητή νοημοσύνη. Αυτά είναι τα κοινά θεμέλια στα οποία οι χώρες GPAI προσανατολίζουν το έργο της πρωτοβουλίας.

Τον Ιούλιο του 2024, η πρωτοβουλία GPAI και το έργο των χωρών μελών του ΟΟΣΑ για την τεχνητή νοημοσύνη ένωσαν τις δυνάμεις τους υπό την επωνυμία GPAI για να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη συνεργασία. Στην ανανεωμένη του μορφή, οι χώρες GPAI συμμετέχουν ισότιμα . Η διευρυμένη εταιρική σχέση ενθαρρύνει νέες χώρες να ενταχθούν, με την επιφύλαξη συναίνεσης μεταξύ των πλήρους μελών.

Διακυβέρνηση και δομή

Η δομή διακυβέρνησης του GPAI εξασφαλίζει συμμετοχή χωρίς αποκλεισμούς και ενημερωμένη λήψη αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα. Η εταιρική σχέση καθοδηγείται από Συμβούλιο, Ολομέλεια και Διευθύνουσα Ομάδα , με την υποστήριξη της Γραμματείας του ΟΟΣΑ. Ακολουθεί μια σύνοψη της δομής ( για πλήρεις λεπτομέρειες, δείτε την επίσημη πρόταση συνεργασίας ).

Το Συμβούλιο GPAI

Το Συμβούλιο GPAI παρέχει στρατηγικό προσανατολισμό υψηλού επιπέδου στο έργο και τους στόχους του GPAI. Συγκεντρώνει εκπροσώπους από χώρες μέλη του GPAI σε υπουργικό επίπεδο , καθώς και υψηλόβαθμα ενδιαφερόμενα μέρη που εκπροσωπούν τις επιχειρήσεις, την κοινωνία των πολιτών, τα συνδικάτα, την τεχνική κοινότητα και τα Κέντρα της Κοινότητας Εμπειρογνωμόνων GPAI στη Γαλλία, τον Καναδά και την Ιαπωνία. Το Συμβούλιο συνεδριάζει τακτικά , φιλοξενούμενο από έναν πρόεδρο του Συμβουλίου .

Η Ολομέλεια του GPAI

Η Ολομέλεια συνέρχεται δύο φορές το χρόνο και είναι το κύριο όργανο εργασίας της GPAI, συγκεντρώνοντας όλα τα μέλη σε ισότιμη βάση . Η Ολομέλεια διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη συζήτηση της διακυβέρνησης της τεχνητής νοημοσύνης, στην έγκριση των αποτελεσμάτων πολιτικής, στην έγκριση του προγράμματος εργασίας και στη λήψη αποφάσεων για νέα μέλη. Στην Ολομέλεια συμμετέχουν επίσης παρατηρητές, συμπεριλαμβανομένων επιχειρηματιών, οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, συνδικαλιστικών οργανώσεων, της τεχνικής κοινότητας και άλλων διεθνών οργανισμών. Ως εκ τούτου, οι παρατηρητές συμβάλλουν στις συζητήσεις, αν και χωρίς εξουσία λήψης αποφάσεων.

Η Διευθυντική Ομάδα

Η Διευθύνουσα Ομάδα υποστηρίζει την Ολομέλεια προετοιμάζοντας προτάσεις και συντονίζοντας πρωτοβουλίες μεταξύ των συνεδριάσεων. Αποτελείται από ένα υποσύνολο εκπροσώπων από ενδιαφερόμενες χώρες μέλη και την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και εκπροσώπους από τον επιχειρηματικό τομέα, την κοινωνία των πολιτών και τα Κέντρα Εξειδικευμένης Υποστήριξης GPAI. Συναντώντας τακτικά, η Διευθύνουσα Ομάδα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του προγράμματος εργασίας και στην προώθηση των έργων.

Μια ποικιλόμορφη και περιεκτική κοινότητα εμπειρογνωμόνων

Το επίπεδο εμπειρογνωμόνων του GPAI είναι μια ζωντανή, πολυεπιστημονική κοινότητα με πάνω από 500 ειδικούς της τεχνητής νοημοσύνης από την κυβέρνηση, τη βιομηχανία, τον ακαδημαϊκό χώρο και την κοινωνία των πολιτών. Λειτουργεί ως κόμβος συνεργασίας, προσφέρει τεχνικές συμβουλές και διεξάγει καινοτόμες έρευνες για να ενημερώσει και να βοηθήσει στη διαμόρφωση της πολιτικής τεχνητής νοημοσύνης.

Η κοινότητα των ειδικών είναι οργανωμένη σε ομάδες εργασίας που ευθυγραμμίζονται με το πρόγραμμα εργασίας του GPAI, διασφαλίζοντας ότι τα αποτελέσματα του αντικατοπτρίζουν πρακτικές ιδέες και αναδυόμενες τάσεις στην τεχνητή νοημοσύνη. Τα Κέντρα της Κοινότητας Εμπειρογνωμόνων GPAI στο Παρίσι, το Μόντρεαλ και το Τόκιο αποτελούν ουσιαστικό μέρος της κοινότητας των ειδικών και υποστηρίζουν έργα δοκιμών, πιλοτικών και κλιμακώσεων μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων.

Οδηγώντας τη διεθνή συνεργασία και την αξιόπιστη τεχνητή νοημοσύνη

Το GPAI είναι μοναδικά τοποθετημένο για να αντιμετωπίζει παγκόσμιες προκλήσεις τεχνητής νοημοσύνης συνδυάζοντας την τεχνική τεχνογνωσία με ισχυρά πλαίσια διακυβέρνησης. Το GPAI προωθεί την υπεύθυνη καινοτομία AI.

Η συνεργασία συνεχίζει να αναπτύσσεται, καλωσορίζοντας νέες χώρες και επεκτείνοντας το δίκτυο συνεργασίας της για να διαμορφώσει το μέλλον της διακυβέρνησης και της καινοτομίας AI παγκοσμίως.

Προϋποθέσεις για τις χώρες για ένταξη στο GPAI

Ως ψηφιακή τεχνολογία γενικού σκοπού, η ανάπτυξη, η ανάπτυξη και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης περιορίζονται σε τομείς και επηρεάζουν χώρες σε όλο τον κόσμο. Η αυξανόμενη αναγνώριση των πλεονεκτημάτων και των κινδύνων της τεχνητής νοημοσύνης έχει οδηγήσει σε νέες διεθνείς πρωτοβουλίες για την τεχνητή νοημοσύνη, στις οποίες εμπλέκονται διαφορετικά σύνολα χωρών και ενδιαφερομένων. Οι παγκόσμιες ευκαιρίες και προκλήσεις που παρουσιάζει η τεχνητή νοημοσύνη απαιτούν δέσμευση χωρίς αποκλεισμούς και συμμετοχή πολλών ενδιαφερομένων.

Το GPAI, μέσω της ευρείας κυβερνητικής του μέλους και της εκτεταμένης κοινότητας ειδικών τεχνητής νοημοσύνης, προσφέρει ένα μοναδικό διεθνές περιβάλλον για αυτές τις προσπάθειες.

Οι χώρες που επιδιώκουν να ενταχθούν στο GPAI ως νέα μέλη πρέπει να πληρούν και να διατηρούν τις ακόλουθες τρεις προϋποθέσεις καθώς και να δεσμεύονται να πληρώνουν ετήσια συνδρομή 20.000 ευρώ:

-Δέσμευση στις κοινές αξίες που αντικατοπτρίζονται στη σύσταση του ΟΟΣΑ για την Τεχνητή Νοημοσύνη με την τήρησή της.

-Επίδειξη προορατικού ρόλου για την προώθηση της υπεύθυνης τεχνητής νοημοσύνης, με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα, τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, καθώς και με οργανισμούς και πρωτοβουλίες.

-Επίδειξη της ικανότητας διορισμού εμπειρογνωμόνων με επαρκή γνώση θεμάτων που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη για την ενημέρωση του έργου της ολοκληρωμένης εταιρικής σχέσης.

Διαδικασία αίτησης

Οι χώρες που ενδιαφέρονται να γίνουν μέλη του GPAI καλούνται να εκφράσουν επίσημα το ενδιαφέρον τους στέλνοντας ένα email στη Γραμματεία στη διεύθυνση  gpai@oecd.org . Κατά την προκαταρκτική εξέταση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οι ενδιαφερόμενες χώρες ενδέχεται να κληθούν να συμπληρώσουν ένα έντυπο αίτησης και να παράσχουν πληροφορίες σχετικά με την εκπλήρωση των παραπάνω προϋποθέσεων. Στο πλαίσιο και κατά τη διάρκεια της εξέτασης της αίτησής τους, οι ενδιαφερόμενες χώρες ενδέχεται να κληθούν να συνεργαστούν στενότερα με την GPAI και να συμμετάσχουν σε συναντήσεις και δραστηριότητες της GPAI.

Οι αποφάσεις για ένταξη στο GPAI λαμβάνονται με συναίνεση των υφιστάμενων μελών του GPAI. Το έντυπο αίτησης θα παρασχεθεί στα μέλη του GPAI όπως υποβλήθηκε για να διευκολυνθεί η απόφασή τους.

Οι αιτήσεις συμμετοχής θα εξετάζονται σε κυλιόμενη βάση και οι ενδιαφερόμενες χώρες μπορούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον ανά πάσα στιγμή. Το  GPAI προσπαθεί να εξετάζει έγκαιρα τις αιτήσεις και η Γραμματεία θα επικοινωνήσει με τον αιτούντα σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας και τα επόμενα βήματα το συντομότερο δυνατό.

Μόλις εξεταστεί και εγκριθεί μια αίτηση, η υποψήφια χώρα θα κληθεί να γίνει μέλος της GPAI και να επισημοποιήσει τη συμμετοχή της μέσω ανταλλαγής επιστολών μεταξύ της χώρας και του ΟΟΣΑ.

δείτε εδώ

Πολιτικές, δεδομένα και αναλύσεις για αξιόπιστη τεχνητή νοημοσύνη

Αυτός ο ιστότοπος ενημερώνεται επί του παρόντος περαιτέρω μετά την ανακοίνωση μιας ολοκληρωμένης συνεργασίας για την Παγκόσμια Συνεργασία για την Τεχνητή Νοημοσύνη ( GPAI) με τον ΟΟΣΑ.

δείτε εδώ

Πλαίσιο αναφοράς G7 – Διεθνής κώδικας συμπεριφοράς Διαδικασία AI της Χιροσίμα (HAIP) για οργανισμούς που αναπτύσσουν προηγμένα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης

Ως μέρος της διαδικασίας τεχνητής νοημοσύνης της Χιροσίμα της G7, η G7 ξεκίνησε ένα εθελοντικό πλαίσιο αναφοράς για να ενθαρρύνει τη διαφάνεια και τη λογοδοσία μεταξύ των οργανισμών που αναπτύσσουν προηγμένα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης. Τα αποτελέσματα θα διευκολύνουν τη διαφάνεια και τη σύγκριση των μέτρων μετριασμού του κινδύνου και θα συμβάλουν στον εντοπισμό και τη διάδοση καλών πρακτικών.

Ο ΟΟΣΑ, ενημερωμένος από κορυφαίους προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης, υποστήριξε στο G7 στην ανάπτυξη αυτού του πλαισίου αναφοράς ως μηχανισμού παρακολούθησης για τη διευκόλυνση της εφαρμογής  του Διεθνούς Κώδικα Δεοντολογίας της Διαδικασίας AI της Χιροσίμα για οργανισμούς που αναπτύσσουν προηγμένα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης .

δείτε εδώ

Υποβάλετε την Αναφορά σας

Μοιραστείτε τις πρακτικές του οργανισμού σας μέσω της φιλικής μας διεπαφής. Μπορείτε να αποθηκεύσετε την εργασία σας σε εξέλιξη και να επιστρέψετε για να την ολοκληρώσετε αργότερα.

Περιήγηση στις αναφορές

δείτε εδώ

Περιηγηθείτε στις υποβληθείσες αναφορές για να μάθετε για τις προσεγγίσεις και τις πρακτικές των οργανισμών για ασφαλή και αξιόπιστη ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης.

δείτε εδώ

Έκθεση

Πώς αλληλεπιδρούν διαφορετικοί τομείς με την τεχνητή νοημοσύνη;

Η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης μεταμορφώνει τις βιομηχανίες, αλλά η υιοθέτηση και ο αντίκτυπός της ποικίλλουν σημαντικά μεταξύ των τομέων.

δείτε εδώ

Πώς αλληλεπιδρούν διαφορετικοί τομείς με την τεχνητή νοημοσύνη;

Αυτό το ιστολόγιο ρίχνει φως στον βαθμό στον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη (AI) επηρεάζει τις δραστηριότητες διαφορετικών οικονομικών τομέων, αποκαλύπτοντας όχι μόνο ποιοι τομείς αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη σήμερα, αλλά και εκείνους που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των νέων εξελίξεων, εκείνους που αναζητούν ταλέντα που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη και εκείνους που είναι πιθανό να το αγκαλιάσουν στη συνέχεια.

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να τονώσει την παραγωγικότητα και να οδηγήσει την οικονομική ανάπτυξη, αλλά δεν επηρεάζει όλους τους τομείς εξίσου λόγω της διαφορετικής φύσης των δραστηριοτήτων τους. Για να ξεκλειδώσετε τα πλήρη πλεονεκτήματά του, πρέπει να αποσυμπιέσουμε και να κατανοήσουμε τους παράγοντες που επηρεάζουν τη δέσμευση της τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης για ταλέντο που είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη και διατήρηση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, την ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, τη συνάφεια της τεχνητής νοημοσύνης με διάφορες εργασίες σε διαφορετικά επαγγέλματα και τομείς (και τα εμπόδια στην εφαρμογή της) και την πραγματική έκταση της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης.

Αναλύοντας την ένταση της τεχνητής νοημοσύνης: τέσσερις βασικοί παράγοντες

Για να εκτιμηθεί ο βαθμός στον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει τη δραστηριότητα των οικονομικών τομέων, γνωστή και ως ένταση τεχνητής νοημοσύνης, μια μελέτη του ΟΟΣΑ εστιάζει σε τέσσερις βασικούς δείκτες:

1. Ταλέντο τεχνητής νοημοσύνης: αντιπροσωπεύεται από το μερίδιο των διαδικτυακών κενών θέσεων εργασίας που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, που αντικατοπτρίζει τη ζήτηση για εργαζομένους με εξειδίκευση στην τεχνητή νοημοσύνη.

2. Καινοτομία τεχνητής νοημοσύνης:μετριέται με το μερίδιο των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, αντιπροσωπεύοντας τη δημιουργία νέων τεχνολογιών και εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.

3. Έκθεση σε τεχνητή νοημοσύνη:ένα νέο μέτρο του τρόπου με τον οποίο οι εργασίες σε διάφορους τομείς επηρεάζονται δυνητικά από την τεχνητή νοημοσύνη, λαμβάνοντας υπόψη εμπόδια όπως το κόστος ή η ρύθμιση.

4. Υιοθέτηση τεχνητής νοημοσύνης:το πραγματικό μερίδιο των εταιρειών που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη στις δραστηριότητές τους .

Μαζί, αυτοί οι δείκτες παρέχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα της κατάστασης της τεχνητής νοημοσύνης σε όλους τους τομείς. Μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε καλύτερα τους παράγοντες πίσω από την τομεακή ηγεσία στην ένταση της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ επισημαίνουν επίσης τους λόγους για τους οποίους ορισμένοι τομείς δεν έχουν το ίδιο επίπεδο έντασης τεχνητής νοημοσύνης.

Τομείς με υψηλή ένταση AI διαμορφώνουν επίσης την τεχνολογία

Ορισμένοι τομείς, όπως οι υπηρεσίες πληροφορικής, τα μέσα ενημέρωσης  και οι τηλεπικοινωνίες , κατατάσσονται σε υψηλή θέση σε όλες τις διαστάσεις της έντασης της τεχνητής νοημοσύνης. Αυτοί οι τομείς δεν υιοθετούν απλώς την τεχνητή νοημοσύνη – αλλά διαμορφώνουν ενεργά το μέλλον της μέσω επενδύσεων στο ταλέντο και την καινοτομία.

Ο τομέας της επιστημονικής Ε&Α επιδεικνύει επίσης αξιοσημείωτη ένταση τεχνητής νοημοσύνης, υπογραμμίζοντας τον αυξανόμενο ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης ως θεμελιώδους εργαλείου για τη σύγχρονη έρευνα. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, λαμβάνοντας υπόψη την ικανότητα καινοτομίας αυτού του τομέα και το εργατικό δυναμικό υψηλής εξειδίκευσης. Ορισμένα από τα αποτελέσματα από αυτόν τον τομέα συνεχίζουν να αποτελούν τη βάση για περαιτέρω εξελίξεις των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης.

Μικτές επιδόσεις: ευκαιρίες και προκλήσεις στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης

Δεν ενσωματώνουν ομοιόμορφα την τεχνητή νοημοσύνη όλοι οι τομείς. Για παράδειγμα, ο  φαρμακευτικός τομέας εμφανίζει υψηλά επίπεδα ταλέντων τεχνητής νοημοσύνης αλλά χαμηλότερα επίπεδα καινοτομίας τεχνητής νοημοσύνης, δυνητικά βασίζεται περισσότερο σε υπάρχουσες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που έχουν υιοθετηθεί και προσαρμοστεί για χρήση από ταλέντο τεχνητής νοημοσύνης. Επιπλέον, η πραγματική υιοθέτηση τεχνητής νοημοσύνης σε αυτόν τον τομέα δεν είναι η υψηλότερη, υποδηλώνοντας πιθανώς τη δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να εξαπλωθεί όλο και περισσότερο καθώς η ζήτηση για εξειδικευμένο ανθρώπινο κεφάλαιο μεταφράζεται περαιτέρω σε σχετικές εφαρμογές.

Η κατασκευή υπολογιστών και ηλεκτρονικών ειδών , ένας τομέας στον πυρήνα της επανάστασης των ΤΠΕ, παρουσιάζει ισχυρές καινοτόμες προσπάθειες, υψηλή ζήτηση για ταλέντο τεχνητής νοημοσύνης και σημαντικές δυνατότητες για εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Ωστόσο, δεν έχει ακόμη επιτευχθεί ευρεία υιοθέτηση, προτείνοντας αναξιοποίητες ευκαιρίες και πιθανές προκλήσεις εφαρμογής, όπως η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης σε υπάρχοντα συστήματα αυτοματισμού παλαιού τύπου για τη βελτίωση της προγνωστικής συντήρησης ή της λήψης αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο.

Άλλοι τομείς, όπως η κατασκευή εξοπλισμού μεταφορών ή άλλων μηχανημάτων και εξοπλισμού , τείνουν να εμφανίζουν συνολική μέση ένταση τεχνητής νοημοσύνης, με ιδιαίτερα παρόμοιες βαθμολογίες κατά μήκος των διαφορετικών δεικτών έντασης τεχνητής νοημοσύνης.

Παραδοσιακοί τομείς: καθυστερήσεις ή διαρθρωτικά διαφορετικοί; 

Βιομηχανίες όπως τα τρόφιμα, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, το ξύλο και το χαρτί και οι κατασκευές, παρουσιάζουν χαμηλή ένταση AI. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτοί οι τομείς μένουν πίσω. Αντίθετα, μπορεί να αντικατοπτρίζει συγκεκριμένες τεχνολογικές ανάγκες ή εμπόδια που είναι μοναδικά για αυτούς τους κλάδους που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Για παράδειγμα, ο κατασκευαστικός κλάδος είναι περιορισμένος στη δυνητική του ένταση τεχνητής νοημοσύνης λόγω της φυσικής φύσης πολλών από τις δραστηριότητές του. Ενώ οι αλλαγές στον προγραμματισμό ή η χρήση πρώτων υλών με λογισμικό ενδέχεται να ωφεληθούν από τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, η έκχυση σκυροδέματος είναι απίθανο να ωφεληθεί από την τεχνητή νοημοσύνη σήμερα. Η κατάσταση θα μπορούσε να αλλάξει στο μέλλον με τις εξελίξεις στον αυτοματισμό να ξεκλειδώνουν μεγαλύτερες δυνατότητες για την τεχνητή νοημοσύνη.

Πληροφορίες για επιχειρηματίες και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σχετικά με την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης

Αυτά τα ευρήματα αμφισβητούν την ιδέα ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης πάνε πάντα χέρι-χέρι. Ενώ υπάρχει ξεκάθαρη σχέση μεταξύ της ψηφιακής έντασης και της έντασης της τεχνητής νοημοσύνης (π.χ. ο κατασκευαστικός τομέας εμφανίζει χαμηλά επίπεδα και των δύο), η ανάλυση δείχνει ότι το να είσαι ψηφιακά προηγμένος δεν μεταφράζεται αυτόματα σε ηγετική θέση στην τεχνητή νοημοσύνη. Για παράδειγμα, η κατασκευή εξοπλισμού μεταφορών, ένας κλάδος υψηλής ψηφιακής έντασης, παρουσιάζει σχετικά χαμηλή δραστηριότητα κατοχύρωσης διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας AI και έκθεση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η κατασκευή ξύλου και χαρτιού παρουσιάζει επίσης χαμηλή ένταση τεχνητής νοημοσύνης, αν και είναι ένας τομέας ψηφιακής έντασης μεσαίας και υψηλής έντασης. Αυτό υποδηλώνει ότι η διάχυση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να έχει τα δικά της χαρακτηριστικά  και να απαιτεί τις δικές της ξεχωριστές στρατηγικές και δυνατότητες.

Για τους ηγέτες των επιχειρήσεων , η κατανόηση της θέσης του κλάδου τους στην ένταση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να βοηθήσει στη συγκριτική αξιολόγηση των προσπαθειών υιοθέτησης και στον εντοπισμό ευκαιριών για ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τομείς με υψηλές δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης – όπως προκύπτει από τον δείκτη έκθεσης σε τεχνητή νοημοσύνη – αλλά χαμηλότερη τρέχουσα υιοθέτηση (όπως η κατασκευή υπολογιστών και ηλεκτρονικών ειδών) μπορεί να αποτελούν ευκαιρία για τις εταιρείες να προχωρήσουν μπροστά από τους ανταγωνιστές επενδύοντας στρατηγικά στην τεχνητή νοημοσύνη.

Για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής , τα ευρήματα όχι μόνο υπογραμμίζουν την ετερογένεια που σχετίζεται με την πολιτική σε διαφορετικούς τομείς, π.χ. σε σχέση με τις προαναφερθείσες διαφορές μεταξύ πιθανής και πραγματικής υιοθέτησης, αλλά ανοίγουν επίσης το δρόμο για μελλοντικές αναλύσεις που – αξιοποιώντας την ταξινόμηση της έντασης της τεχνητής νοημοσύνης σε συνδυασμό με άλλες πηγές δεδομένων – μπορεί να βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση των επιπτώσεων της τεχνητής νοημοσύνης στα οικονομικά αποτελέσματα.

Ο δρόμος μπροστά: ένα σύνθετο και εξελισσόμενο τοπίο

Η υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης αναδιαμορφώνει τις βιομηχανίες με τρόπους που υπερβαίνουν τον απλό διαχωρισμό των τομέων «τεχνολογίας» έναντι «μη τεχνολογίας». Αντίθετα, διαφορετικοί τομείς βρίσκουν τα δικά τους μοναδικά μονοπάτια στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, καθοδηγούμενοι από τις συγκεκριμένες ανάγκες, τις δυνατότητες και τις προκλήσεις τους. Η κατανόηση αυτών των μοτίβων είναι κρίσιμη για όποιον προσπαθεί να πλοηγηθεί στην επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης – είτε ηγείται μιας επιχείρησης είτε σχεδιάζει πολιτική.

Πέρα από την τομεακή ανάλυση, η συμπληρωματική εργασία του ΟΟΣΑ διερεύνησε περαιτέρω τις διάφορες πτυχές της τεχνητής νοημοσύνης που περιγράφηκαν παραπάνω με λεπτομερή μικροδεδομένα, εστιάζοντας για παράδειγμα στις αναδυόμενες τάσεις στη ζήτηση δεξιοτήτων τεχνητής νοημοσύνης , στη σχεδίαση ενός πορτρέτου των χρηστών της τεχνητής νοημοσύνης σε διάφορες χώρες ή στην εξερεύνηση ποιες τεχνολογίες αποτελούν τον πυρήνα της τεχνητής νοημοσύνης . Μια πρόσφατη σύνοψη πολιτικής του ΟΟΣΑ παρέχει βασικές προτάσεις και συστάσεις πολιτικής με βάση αυτές και άλλες μελέτες του ΟΟΣΑ που έχουν αναλύσει την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης με βάση μικροοικονομικά δεδομένα.

Σύνοδος Κορυφής GDAI

Υπουργική Δήλωση GPAI Βελιγραδίου

Η επίσημη δήλωση από τη Σύνοδο Κορυφής GPAI Βελιγραδίου, 4 Δεκεμβρίου 2024 στο Βελιγράδι της Σερβίας.

δείτε εδώ

ΕΚΘΕΣΗ

Ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην τεχνητή νοημοσύνη που εκπαιδεύεται σε αποκομμένα δεδομένα

Αυτή η έκθεση παρέχει μια επισκόπηση των βασικών ζητημάτων στη διασταύρωση της τεχνητής νοημοσύνης και ορισμένων δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.

Ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην τεχνητή νοημοσύνη εκπαιδευμένα σε αποξεσμένα δεδομένα | ΟΟΣΑ

δείτε εδώ

Οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη (AI), ειδικά η άνοδος της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με το τοπίο της πνευματικής ιδιοκτησίας (IP). Καθώς η ζήτηση για δεδομένα εκπαίδευσης σε τεχνητή νοημοσύνη αυξάνεται, ορισμένες μέθοδοι συλλογής δεδομένων προκαλούν ανησυχίες σχετικά με την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας και άλλων δικαιωμάτων. Αυτή η έκθεση παρέχει μια επισκόπηση των βασικών ζητημάτων στη διασταύρωση της τεχνητής νοημοσύνης και ορισμένων δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Αποσκοπεί στη διευκόλυνση της καλύτερης κατανόησης της απόξεσης δεδομένων – μια κύρια μέθοδο για τη λήψη δεδομένων εκπαίδευσης τεχνητής νοημοσύνης που απαιτούνται για την ανάπτυξη πολλών μεγάλων γλωσσικών μοντέλων. Αναλύει τεχνικές απόξεσης δεδομένων, προσδιορίζει βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς και παγκόσμιες νομικές και ρυθμιστικές απαντήσεις. Τέλος, προσφέρει προκαταρκτικές σκέψεις και πιθανές προσεγγίσεις πολιτικής για να βοηθήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στην πλοήγηση αυτών των ζητημάτων, διασφαλίζοντας ότι οι δυνατότητες καινοτομίας της τεχνητής νοημοσύνης απελευθερώνονται ενώ προστατεύονται τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και άλλα δικαιώματα.

OECD (2025), «Προβλήματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην τεχνητή νοημοσύνη που εκπαιδεύεται σε scraped data», OECD Artificial Intelligence Papers , No. 33, OECD Publishing, Παρίσι, https://doi.org/10.1787/d5241a23-en .

file:///C:/Users/user/Downloads/d5241a23-en.pdf

Καθοδήγηση του μέλλοντος της τεχνητής νοημοσύνης | ΟΟΣΑ

δείτε εδώ

Στρατηγικές προληπτικής διακυβέρνησης

7 Φεβρουαρίου 2025

Η παρούσα έκθεση τονίζει την ανάγκη για προσαρμόσιμα πλαίσια διακυβέρνησης για την πλοήγηση στις ταχείες εξελίξεις και την πολυπλοκότητα της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ). Υπογραμμίζοντας τις δυνατότητες και τις προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης, το παρόν έγγραφο υποστηρίζει τη συμπερίληψη προληπτικών στρατηγικών που προβλέπουν τις μελλοντικές εξελίξεις και διασφαλίζουν υπεύθυνη καινοτομία. Χαρτογραφεί τις υφιστάμενες πρωτοβουλίες του ΟΟΣΑ και τις σχετικές πρωτοβουλίες στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης για να καταδείξει τον τρόπο με τον οποίο τα πέντε στοιχεία της προληπτικής διακυβέρνησης του πλαισίου του ΟΟΣΑ για την προληπτική διακυβέρνηση των αναδυόμενων τεχνολογιών εφαρμόζονται στη διακυβέρνηση της τεχνητής νοημοσύνης. Τα διδάγματα και οι ιδέες σε αυτόν τον τομέα μπορούν να βοηθήσουν στην καθοδήγηση της διακυβέρνησης άλλων αναδυόμενων τεχνολογιών.

Αλγοριθμική διαχείριση στο χώρο εργασίας

Νέα στοιχεία από έρευνα εργοδοτών του ΟΟΣΑ

6 Φεβρουαρίου 2025

https://www.oecd.org/en/publications/algorithmic-management-in-the-workplace_287c13c4-en.html

Milanez, A., A. Lemmens and C. Ruggiu (2025), “Algorithmic management in the workplace: New evidence from an OECD employer survey”, OECD Artificial Intelligence Papers, No. 31, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/287c13c4-en.

Τομεακή ταξινόμηση της έντασης της τεχνητής νοημοσύνης

Η παρούσα εργασία προτείνει μια τομεακή ταξινόμηση της έντασης της τεχνητής νοημοσύνης, περιγράφοντας τις διάφορες διαστάσεις που χαρακτηρίζουν τον βαθμό στον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη σχετίζεται με τη δραστηριότητα των οικονομικών τομέων. Εστιάζοντας στο ανθρώπινο κεφάλαιο της τεχνητής νοημοσύνης, στην καινοτομία της τεχνητής νοημοσύνης, στην έκθεση και τη χρήση της, η ταξινόμηση παρέχει μια νέα πολύπλευρη προοπτική και αποκαλύπτει σημαντική ανομοιογένεια μεταξύ τομέων και δεικτών. Ενώ ορισμένοι τομείς, όπως οι υπηρεσίες ΤΠ, έχουν υψηλές επιδόσεις σε όλες τις εξεταζόμενες διαστάσεις, άλλοι, όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα, παρουσιάζουν μεγαλύτερη ανομοιογένεια (υψηλό ανθρώπινο κεφάλαιο τεχνητής νοημοσύνης αλλά χαμηλή καινοτομία τεχνητής νοημοσύνης). Η ταξινόμηση μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για μελλοντικές αναλύσεις σχετικές με την πολιτική, με στόχο την εμπειρική διερεύνηση του ρόλου της τεχνητής νοημοσύνης και των επιπτώσεων της διάδοσής της.

δείτε εδώ

Θαύμα ή μύθος; Αξιολόγηση των μακροοικονομικών κερδών παραγωγικότητας από την Τεχνητή Νοημοσύνη

22 Νοεμβρίου 2024

Το έγγραφο μελετά τα αναμενόμενα κέρδη μακροοικονομικής παραγωγικότητας από την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) σε ορίζοντα 10 ετών. Δημιουργεί ένα καινοτόμο μικρο-μακροοικονομικό πλαίσιο συνδυάζοντας τις υφιστάμενες εκτιμήσεις για τα κέρδη επιδόσεων σε μικροεπίπεδο με στοιχεία σχετικά με την έκθεση των δραστηριοτήτων στην τεχνητή νοημοσύνη και τα πιθανά μελλοντικά ποσοστά υιοθέτησης, βασιζόμενη σε ένα πολυτομεακό μοντέλο γενικής ισορροπίας με συνδέσεις εισροών-εκροών για τη συγκέντρωση των αποτελεσμάτων. Οι κύριες εκτιμήσεις της για την ετήσια συνολική αύξηση της παραγωγικότητας των συνολικών συντελεστών παραγωγής λόγω της τεχνητής νοημοσύνης κυμαίνονται μεταξύ 0,25-0,6 ποσοστιαίων μονάδων (0,4-0,9 ποσοστιαίες μονάδες για την παραγωγικότητα της εργασίας). Το έγγραφο εξετάζει τον ρόλο των διαφόρων διαύλων στη διαμόρφωση αυτών των κερδών σε μακροοικονομικό επίπεδο και επισημαίνει διάφορους μοχλούς πολιτικής για τη στήριξη των αποτελεσμάτων της τεχνητής νοημοσύνης που ενισχύουν την ανάπτυξη.

Η οικονομία του διαστήματος σε αριθμούς

Ανταπόκριση στις παγκόσμιες προκλήσεις

15 Δεκεμβρίου 2023

Η οικονομία του διαστήματος σε αριθμούς | ΟΟΣΑ

Οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων έχουν ωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από τις διαστημικές τεχνολογίες που είναι πιο προηγμένες, λειτουργούν πιο αποτελεσματικά και λειτουργούν σε μεγαλύτερη κλίμακα από ποτέ. Όμως, καθώς οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία αυξάνονται και εντείνονται, προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με το εάν ο διαστημικός τομέας μπορεί να συνεχίσει να εκπληρώνει την υπόσχεσή του. Η πλήρης αξιοποίηση των οφελών που έχουν να προσφέρουν οι διαστημικές δραστηριότητες θα απαιτήσει ουσιαστική και στοχευμένη κυβερνητική δράση. Οι βασικές προτεραιότητες περιλαμβάνουν τη διατήρηση της συνέχειας και της ποιότητας των κυβερνητικών μη στρατιωτικών αποστολών, την εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τους ιδιωτικούς φορείς που εισέρχονται στην αγορά και τη διασφάλιση του τροχιακού περιβάλλοντος για τις μελλοντικές γενιές. Αυτή η έκδοση του Space Economy in Figures εμβαθύνει σε αυτά τα θέματα, αντλώντας τόσο από καθιερωμένες όσο και από νέες πηγές οικονομικών και πολιτικών δεδομένων.

Ο διαστημικός τομέας συμβάλλει ήδη στην αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα

Αντιγραφή συνδέσμου σε Ο διαστημικός τομέας συμβάλλει ήδη στην αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων, αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα

Οι παγκόσμιες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας είναι τρομακτικές. Η κλιματική αλλαγή βρίσκεται σε εξέλιξη, φέρνοντας στο πέρασμά της φυσικές καταστροφές πρωτοφανούς κλίμακας, Ο ωκεανός θερμαίνεται και η υγεία του επιδεινώνεται με επιπτώσεις στην άνοδο της στάθμης της θάλασσας και στα μέσα διαβίωσης εκατομμυρίων ανθρώπων. Η βιοποικιλότητα συρρικνώνεται δραματικά, ενώ η ρύπανση έχει γίνει πανταχού παρούσα. Και ακόμα και σήμερα, το 32% του παγκόσμιου πληθυσμού δεν χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, καθώς οι σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας παραμένουν μη διαθέσιμες σε απομακρυσμένες και αραιοκατοικημένες περιοχές, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων χωρών του ΟΟΣΑ.

Οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση αυτών και άλλων προκλήσεων έχουν ωφεληθεί από την πρόοδο των διαστημικών τεχνολογιών:

-Στις χώρες του ΟΟΣΑ, τα διαστημικά συστήματα υποστηρίζουν ήδηπερισσότερες από τις μισές από τις πιο συχνά καθορισμένες υποδομές και υπηρεσίες ζωτικής σημασίας, όπως οι μεταφορές, η ενέργεια, ο εφοδιασμός τροφίμων και η επιβολή του νόμου.

-Οι διαστημικές παρατηρήσεις παρέχουν περισσότερες από τις μισές από τις βασικές κλιματικές μεταβλητές που χρησιμοποιούνται για την παρακολούθηση της κλιματικής αλλαγής, με ατμοσφαιρικές παρατηρήσεις και παρατηρήσεις των ωκεανών, όπως οι θερμοκρασίες της επιφάνειας της θάλασσας, το χρώμα των ωκεανών και η κάλυψη της γης με τύπους χερσαίας βλάστησης και καλύμματα πάγου.

-Το 2022, δορυφόροι που εκτοξεύτηκαν πρόσφατα ανίχνευσαν περισσότερα από 1 000 ανθρωπογενή συμβάντα υπερεκπομπών μεθανίου σε χώρους υγειονομικής ταφής, καταδεικνύοντας τον τρόπο με τον οποίοοι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα μπορούσαν να παρακολουθούνται καλύτερα σε παγκόσμιο επίπεδο.

-Οι διαστημικές εφαρμογές χρησιμοποιούνται επίσης όλο και περισσότερο στις αναπτυσσόμενες χώρεςγια την παρακολούθηση του περιβάλλοντος, των δασών και της παραγωγής τροφίμων, συμβάλλουν στην πρόληψη καταστροφών και στην αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης· καθώς και για την παροχή υπηρεσιών επικοινωνίας μέσω δορυφορικής τηλεόρασης και ραδιοφώνου. Η επίσημη αναπτυξιακή βοήθεια που σχετίζεται με το διάστημα αντιπροσώπευε περισσότερα από 700 εκατομμύρια σταθερά δολάρια ΗΠΑ μεταξύ 2000 και 2021, ενώ οι δεσμεύσεις αυξήθηκαν σημαντικά πρόσφατα χάρη στις στοχευμένες προσπάθειες αρκετών χωρών του ΟΟΣΑ.

Αυτό επιτεύχθηκε χάρη σε δεκαετίες κυρίως δημόσιων επενδύσεων. Ωστόσο, πρέπει να καταβληθούν περισσότερες προσπάθειες για να διασφαλιστεί η οικονομική βιωσιμότητα των κρίσιμων αποστολών, να δημιουργηθεί το κατάλληλο πολιτικό και κανονιστικό περιβάλλον για καινοτόμες λύσεις και να αυξηθεί η αξιοποίηση των δορυφορικών δεδομένων από τους χρήστες για ευρύτερη κατανομή των οφελών.

Περισσότερες αιτήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη, χάρη στις κυβερνητικές αποστολές και τις νέες επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα

Αντιγραφή συνδέσμου σε Περισσότερες αιτήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη, χάρη στις κυβερνητικές αποστολές και τις νέες επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα

Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν αναπτυχθεί μεγάλα θεσμικά προγράμματα και δορυφόροι νέας γενιάς που υποστηρίζουν αποστολές γεωσκόπησης. Αυτές οι δημόσιες επενδύσεις συνοδεύτηκαν από πρόσφατη αύξηση της δραστηριότητας του ιδιωτικού τομέα.

-Οι κρατικοί διαστημικοί προϋπολογισμοί του ΟΟΣΑ ανήλθαν σε περίπου 75 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2022, αντιπροσωπεύοντας το 0,1% του ΑΕΠ του ΟΟΣΑ. Αυτή είναι μια συντηρητική εκτίμηση που περιλαμβάνει τόσο πολιτικές όσο και στρατιωτικές δραστηριότητες, όπου είναι διαθέσιμες.

-Σχεδόν 100 χώρες έχουν καταφέρει να στείλουν έναν δορυφόρο με τη σημαία τους σε τροχιά από το 195723 χώρες επιδιώκουν εθνικά προγράμματα εκτόξευσηςκαι 11 χώρες αναπτύσσουν διαστημικά λιμάνια για να καλύψουν τις εθνικές ανάγκες και να προσελκύσουν εμπορικές αποστολές.

-Σημειώθηκε σημαντική αύξηση των εμπορικών διαστημικών δραστηριοτήτων, όπως μετράται από τον αριθμό των εκτοξεύσεων δορυφόρων και το ποσό των ιδιωτικών επενδύσεων. Υπήρχαν περίπου 6 700 επιχειρησιακοί δορυφόροι σε τροχιά έως το τέλος του 2022, αριθμός διπλάσιος από τον αριθμό που καταγράφηκε το 2020, με πάνω από τα δύο τρίτα των δορυφόρων να προέρχονται από εμπορικούς φορείς. Αυτό συνδέεται με σημαντικές μειώσεις του κόστους πρόσβασης χάρη στις επαναχρησιμοποιήσιμες τεχνολογίες εκτόξευσης, τους μικρότερους δορυφόρους και τον αυξημένο ανταγωνισμό.

-Ο βασικός παράγοντας πίσω από τον αριθμό των δορυφόρων είναι η ανάπτυξη αρκετών μεγα-αστερισμών για δορυφορική ευρυζωνική σύνδεση σε χαμηλή γήινη τροχιά,καθένας από τους οποίους αποτελείται από χιλιάδες δορυφόρους. Οι δορυφορικές ευρυζωνικές συνδέσεις εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται πολύ λιγότερο από άλλες τεχνολογίες, με μόνο 0,2 σταθερές ευρυζωνικές συνδρομές ανά 100 κατοίκους στην περιοχή του ΟΟΣΑ. Ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει με την ανάπτυξη νέων δορυφορικών καταναλωτικών υπηρεσιών.

Η μεγαλύτερη εξάρτηση από διαστημικά μέσα και τα υψηλότερα ποσοστά δραστηριότητας δημιουργούν πρόσθετες προκλήσεις

Αντιγραφή συνδέσμου σε Η μεγαλύτερη εξάρτηση από διαστημικά περιουσιακά στοιχεία και τα υψηλότερα ποσοστά δραστηριότητας δημιουργούν πρόσθετες προκλήσεις

Για να υποστηριχθεί η βιώσιμη ανάπτυξη του διαστημικού τομέα και ο ρόλος του στην αντιμετώπιση των κοινωνικών προκλήσεων, οι κυβερνήσεις πρέπει να εξισορροπήσουν την αποδοτική χρήση των σπάνιων πόρων (χρονοθυρίδες σε τροχιά, ραδιοφάσμα) υποστηρίζοντας παράλληλα την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα, διασφαλίζοντας μελλοντικές προσλήψεις στον τομέα και, το σημαντικότερο, διατηρώντας το τροχιακό περιβάλλον προσβάσιμο σε όλους και βιώσιμα χρησιμοποιούμενο. Απαιτείται στοχευμένη παρέμβαση πολιτικής για την καλύτερη ρύθμιση της πρόσβασης στο διάστημα και τους πόρους του, ώστε να διασφαλιστεί δίκαιη και ευρεία κατανομή των οφελών των διαστημικών τεχνολογιών, με παράλληλη προώθηση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.

-Το πιο πιεστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η βιωσιμότητα του διαστημικού τομέα είναι η συσσώρευση συντριμμιών στις τροχιές της Γης. Υπάρχουν επί του παρόντος περίπου 25 000 αναγνωρίσιμα και εντοπισμένα αντικείμενα συντριμμιών σε τροχιά, αλλά ο συνολικός πληθυσμός που δεν έχει εντοπιστεί ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια. Στη χειρότερη περίπτωση, η πυκνότητα των συντριμμιών θα μπορούσε να φτάσει σε επίπεδα όπου θα προκαλέσει μια μη αναστρέψιμη αλυσιδωτή αντίδραση συγκρούσεων, η οποία μπορεί να καταστήσει ορισμένες τροχιές μεγάλης κοινωνικοοικονομικής αξίας άχρηστες. Ο περιορισμός της αύξησης των συντριμμιών και η απομάκρυνση των συντριμμιών θα απαιτήσει πιο συντονισμένες δράσεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα σε εθνικό επίπεδο, σημαντική διεθνή συνεργασία, τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτόμο χάραξη πολιτικής υποστηριζόμενη από νέα οικονομικά μέσα, όπως δείχνει η ανάλυση του ΟΟΣΑ.

-Οι διοικήσεις που σχετίζονται με το διάστημα ενθαρρύνονται να αξιολογούν τις κοινωνικές και οικονομικές αποδόσεις των αποστολών τους και να κοινοποιούν ευρέως τα αποτελέσματα. Οι συνολικές δαπάνες των κυβερνητικών διαστημικών προγραμμάτων παρέμειναν σταθερές ή αυξήθηκαν μέτρια κατά την τελευταία δεκαετία στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ, αλλά ο αυξανόμενος πληθωρισμός, η δημοσιονομική λιτότητα και οι γεωπολιτικές εντάσεις ασκούν πίεση στην περαιτέρω ανάπτυξη μη στρατιωτικών προγραμμάτων. Απαιτούνται επίσης αυξημένες προσπάθειες για την παρακολούθηση των χρήσεων ανοικτών δορυφορικών δεδομένων και την κατανόηση των εμποδίων στην υιοθέτηση και των προϋποθέσεων επιτυχίας.

-Η ικανότητα των διαστημικών δραστηριοτήτων να αντιμετωπίσουν βασικές κοινωνικές προκλήσεις θα απαιτήσει ανθρώπινο κεφάλαιο,αλλά το εργατικό δυναμικό σε αρκετούς τομείς της διαστημικής βιομηχανίας γερνάει, οι κενές θέσεις εργασίας είναι συχνές. Οι γυναίκες υποεκπροσωπούνται στις περισσότερες δραστηριότητες. Για παράδειγμα, στον Καναδά, την Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόνο το 29%, 15% και 24% του εργατικού δυναμικού της διαστημικής βιομηχανίας, αντίστοιχα.

-Το Φόρουμ του ΟΟΣΑ για το διάστημα θα συνεχίσει να στηρίζει αυτές τις προσπάθειεςπαρέχοντας κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τον τρόπο μέτρησης της διαστημικής οικονομίας, συγκεντρώνοντας ορθές πρακτικές και μέσα πολιτικής σχετικά με το διάστημα στην πυξίδα STIP για τις διαστημικές πολιτικές και παράγοντας νέα στοιχεία σχετικά με αναδυόμενα ζητήματα πολιτικής, όπως στο έργο του ΟΟΣΑ για τα οικονομικά της διαστημικής βιωσιμότητας.

δείτε εδώ.

Διάχυση καινοτομίας

Πρακτικό εγχειρίδιο για την εφαρμογή περιφερειακών αξιολογήσεων

δείτε εδώ

Το εγχειρίδιο αυτό εισάγει την έννοια της διάδοσης της καινοτομίας και παρέχει έναν οδηγό για να βοηθήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πέραν αυτής να αποκτήσουν μια εικόνα των πλεονεκτημάτων και των αδυναμιών των περιφερειακών προκλήσεων καινοτομίας και των υφιστάμενων υποστηρίξεων πολιτικής. Η έκθεση αυτή εκπονήθηκε στο πλαίσιο ενός έργου του ΟΟΣΑ για την ανάπτυξη μιας εργαλειοθήκης αυτοαξιολόγησης για τα εμπόδια στην περιφερειακή διάδοση της καινοτομίας, η οποία έχει ως στόχο να παράσχει στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής ένα εργαλείο για την αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων και των αδυναμιών των διαύλων διάχυσης της καινοτομίας στις περιφέρειές τους.

Weingarden, A. and A. Lembcke (2024), “Innovation diffusion: A practical handbook for implementing regional assessments”, OECD Regional Development Papers, No. 101, OECD Publishing, Paris, δείτε εδώ.

*Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π. ,M.Sc. ( Structural Engineering , Concordia University Montreal Canada ) , Ph.D.( University of Maryland USA, – Technology and Vocational Education ), τ. Ειδ.Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ , τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α. ) τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ , τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/ ) του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση , Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας

Προτιμήσεις Cookies

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς.

Απολύτως Απαραίτητα Cookies

Τα cookies αυτά είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του ιστότοπου, σας επιτρέπουν να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες του, όπως πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές. Τα cookies αυτά είναι αναγκαία για τη λειτουργία του ιστοτόπου και χωρίς αυτά δεν θα ήταν τεχνικά εφικτή η παροχή υπηρεσιών του ιστοτόπου.

Cookies Aνάλυσης

Η υπηρεσία Google Analytics χρησιμοποιείται για την ανάλυση στατιστικών στοιχείων με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Χρησιμοποιούνται για να συλλέξουν πληροφορίες και να αναλύσουν πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπο (για παράδειγμα τις κινήσεις από και προς αυτόν, τις σελίδες που έχουν την πιο συχνή επισκεψιμότητα και αυτές που παρουσιάζουν λάθη) ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία περιήγησης στον ιστότοπό μας. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα cookies είναι ανώνυμες και δε χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν.Η πολιτική χρήσης της Google όσον αφορά την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα βρίσκεται εδώ: https://privacy.google.com/businesses/compliance/

Cookies Τρίτων Προμηθευτών

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies τρίτων για λόγους εξατομίκευσης του περιεχομένου τους καθώς επίσης και για λόγους διαφήμισης.