Αθήνα: επιβολή μερικής αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών για 2 χρόνια
ΑρχιτεκτονικήΑστικό περιβάλλονΕιδήσειςΚτηματαγοράΟικιστικάΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΧωροταξία 8 Ιουλίου 2024 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Παγώνει για δύο χρόνια η έκδοση οικοδομικών αδειών με τα μπόνους δόμησης του ΝΟΚ στα ύψη των κτιρίων και για συντελεστές δόμησης άνω του προβλεπομένων μέσων συντελεστών δόμησης από το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του 1988 σε όλο το εύρος του Δήμου της Αθήνας, ενόψει της ολοκλήρωσης του νέου Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ), που θα καθορίσει για το σύνολο και ανά περιοχή του Δήμου νέους όρους και περιορισμούς δόμησης.
Με βάση εκτενή εισήγηση τεκμηρίωσης, που υπογράφει η Αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας Μάρω Ευαγγελίδου εισάγεται ως θέμα της ημερήσιας διάταξης, προκειμένου να αποφασιστεί στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, η επιβολής μερικής αναστολής χορήγησης οικοδομικών αδειών για δύο έτη, εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αθηναίων.
Σε τι αφορά η επιβολή μερικής αναστολής χορήγησης οικοδομικών αδειών
Συγκεκριμένα εισάγεται θέμα: «Λήψη Απόφασης για την εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο για: Λήψη Απόφασης, στα πλαίσια εκπόνησης μελέτης Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Τ.Π.Σ.) του Δήμου Αθηναίων, υπέρ της επιβολής μερικής αναστολής χορήγησης οικοδομικών αδειών για δύο (2) έτη, εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αθηναίων, στα πλαίσια της παρ. δ του άρθ. 7 του Ν. 4447/2016 (Φ.Ε.Κ 241 Α’ /23.12.2016), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 6 του άρθ. 10 του Ν. 4759/2020 (Φ.Ε.Κ. 245 Α709.04.2020), για:
Α) Ύψη κτιρίων, άνω των μέγιστων επιτρεπόμενων, οριζόμενων από το από 30.08.1955 Β.Δ. (Φ.Ε.Κ. 249 Α709.09.1955), εξαιρουμένων των περιοχών που διέπονται από διατάξεις ειδικών όρων δόμησης.
Β) Εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 10 παρ. 1,10Α παρ. 1,15 παρ. 8 περ. α’, γ’ και δ’, 19 παρ. 2 περ. α’ και γ1, 19Α και 25 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ), Φ.Ε.Κ. 79 A7Q9.04.2012, στο σύνολο του εύρους του Δήμου Αθηναίων
Γ) Συντελεστές Δόμησης (Σ.Δ.) άνω των Μέσων (Μ.Σ.Δ.), προβλεπόμενων από το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ.) του Δήμου Αθηναίων (Φ.Ε.Κ. 80 Δ704.02.1988), στο σύνολο του εύρους του Δήμου Αθηναίων».
Επανεξέταση υψών και συντελεστών δόμησης στο νέο ΤΠΣ
«Η πορεία της εκπονούμενης μελέτης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Τ.Π.Σ.) του Δήμου Αθηναίων, σύμφωνα με το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που συνοδεύει την υπογραφείσα σύμβαση, οδεύει σε στάδιο, κατά το οποίο οι πολεοδομικές παράμετροι υψών και συντελεστών δόμησης υπόκεινται σε επανεξέταση και τυχόν επανακαθορισμό» σημειώνει στην εισήγηση της η αρμόδια Αντιδήμαρχος κα Ευαγγελίδου και υπογραμμίζει ότι:
-«Επομένως, λόγω της βαρύνουσας πολεοδομικής σημασίας του θέματος, σε συνδυασμό με τις χρονοβόρες διαδικασίες που διέπουν την εκπόνηση της μελέτης του Τ.Π.Σ. και προκειμένου να αποτραπούν φαινόμενα, που θα συνιστούν ανασταλτικό παράγοντα στην εξαγωγή συμπερασμάτων, καθίσταται επιτακτική η άμεση προώθηση επιβολής μερικής αναστολής χορήγησης οικοδομικών αδειών για δύο έτη, αναφορικά με τα ισχύοντα μέγιστα επιτρεπόμενα ύψη που υπερβαίνουν τα οριζόμενα στο από 30.08,1955 ΒΑ (Φ.Ε,Κ. 249 Α709.09.1955), τις ευεργετικές διατάξεις των 10παρ. 1, 10Απαρ. 1, 15 παρ. 8 περ. α’, γ’ και δ’, 19 παρ. 2 περ. α’ και γ’, 19Α και 25 του Ν.Ο.Κ. και τους ισχύοντες συντελεστές δόμησης που είναι ανώτεροι των μέσων συντελεστών δόμησης που ορίζει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ.) του Δήμου Αθηναίων (Φ.Ε.Κ. 80 Δ71988), εξαιρουμένων των περιοχών του Δήμου Αθηναίων που διέπονται από ειδικά διατάγματα προστασίας».
Δεν προκρίθηκε η καθολική αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών
Η εισήγηση για το Δήμο της Αθήνας βασίζεται στην πολεοδομική νομοθεσία, που προβλέπει επιβολή αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών για δύο χρόνια, κατά τη διαδικασία εκπόνησης των ΤΠΣ, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας και γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων. Παράλληλα εξηγείται στην εισήγηση γιατί δεν προκρίθηκε η καθολική αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών στο Δήμο της Αθήνας και σχετικά αναφέρεται ότι:
-«Η επιδίωξη μη πλήρους ανακοπής της οικοδομικής δραστηριότητας με επιμέρους επιπτώσεις στην πορεία της οικονομίας, είναι και ο λόγος που προτείνεται μερική αναστολή χορήγησης οικοδομικών αδειών, μέτρο που θα λειτουργήσει ως δίχτυ ασφαλείας απέναντι σε φαινόμενα επίσπευσης της οικοδόμησης, προ θεσμοθέτησης του Τ.Π,Σ., αναφορικά με τα συγκεκριμένα επίδικα».
Μάρω Ευαγγελίδου Αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας Δήμου Αθηναίων
Η βασική τεκμηρίωση για την επιβολή μερικής αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών
Οι διαπιστώσεις και η βασική τεκμηρίωση για την επιβολή μερικής αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών στο Δήμο της Αθήνας, σύμφωνα με την εισήγηση που ψηφίζεται στο Δημοτικό Συμβούλιο είναι:
Το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο, που επί της ουσίας συνιστά εκσυγχρονισμό, εμπλουτισμό και μερική αναθεώρηση των προβλέψεων του Γ.Π.Σ., θα αποτελέσει πολεοδομικό εργαλείο δεσμευτικού χαρακτήρα, μεταξύ άλλων και ως προς τον καθορισμό των όρων και περιορισμών δόμησης. Στα πλαίσια εκπόνησής του δύναται να επιβληθεί αναστολή χορήγησης οικοδομικών αδειών, σύμφωνα με την παρ, 6 του άρθρου 7 του Ν. 4447/2016 (Φ.Ε.Κ 241 Α’ 723.12.2016), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 10 του Ν. 4759/2020 (Φ,Ε.Κ. 245 Α709.04.2020). Ειδικότερα επισημαίνονται τα εξής:
> Ο οριζόντιος καθορισμός του επιτρεπόμενου ύψους κατά ΝΟΚ, ανερχόμενος στην μεγαλύτερη έκταση του Δήμου στα 32,00 μ. (λόγω των υψηλών Σ.Δ.), σε συνδυασμό με τη σωρευτική χρήση των διατάξεων των άρθρων 10 παρ. 1,10Απαρ. 1,15 παρ. 8περ. α1, γ’ και δ’, 19 παρ. 2περ. α’ και γ1,19Α και 25 του ίδιου Κανονισμού, βάσει των οποίων επιτρέπεται η χορήγηση ευεργετημάτων επιπλέον ύψους και δόμησης κτιρίων, χωρίς να ελέγχεται βάσει της μελέτης αν πληρούνται συγκεκριμένες πολεοδομικές προϋποθέσεις και κριτήρια, τίθεται υπό αμφισβήτηση ως μη συμβατός τόσο με το ανάγλυφο της πόλης όσο και με το δομημένο περιβάλλον σε παραδοσιακά/ιστορικά τμήματα του αστικού ιστού, επιφέρει επιδείνωση των συνθηκών ηλιασμού και αερισμού των κτιρίων σε οδούς μειωμένου εύρους και αλλοίωση της φυσιογνωμίας της πόλης καθώς πρόκειται για ιστό στην πλειονότητά του ήδη διαμορφωμένο με χαμηλότερα ύψη προηγούμενων κανονισμών σε συνδυασμό με κλιμακούμενη διάταξη του επιτρεπόμενου όγκου (υποχρεωτικές εσοχές κλπ.).
> Η προσαύξηση της δόμησης που επέφερε ο συνδυασμός ύψους και Σ.Δ. όπως θεσπίστηκε κατά Γ.Ο.Κ. αλλά και περεταίρω κατά ΝΟΚ είναι αναμενόμενο να τεθεί υπό επανεξέταση κατά την εκπόνηση της μελέτης του Τ.Π.Σ., καθώς διαπιστώνεται ότι έχει επέλθει ετταύξηση της ήδη υψηλής οικιστικής πυκνότητας του αστικού ιστού της Αθήνας, με συνεπακόλουθο την ενεργειακή επιβάρυνση, τη μη επάρκεια των διαθέσιμων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, την υπέρβαση της φέρουσας ικανότητας των υποδομών, τον πολλαπλασιασμό των κυκλοφοριακών φόρτων, καθώς και επιμέρους ειδικότερα προβλήματα όπως η αλλοίωση του χαρακτήρα ορισμένων γειτονιών και ορισμένων χαρακτηριστικών δρόμων του κέντρου με την τυχαία διαφοροποίηση της όψης ως προς την γραμμή του ορίζοντα (skyline)..
Σε τούτο συντείνουν τόσο οι ρυθμίσεις “απoδoχής,’ και “τακτοποίησης” της υλοποιηθείσας αυθαίρετης δόμησης, όσο και το φαινόμενο κατεδάφισης αποθέματος παλαιών αξιόλογων (αλλά μη θεσμοθετημένων ως μη διατηρητέων) κτιρίων της Αθήνας, προκειμένου για περαιτέρω προσοδοφόρα εκμετάλλευση των αντίστοιχων ακινήτων. Σε αυτό το τελευταίο σημειωτέον συντείνει και το προαναφερθέν “κίνητρο απόσυρσης κτιρίων” του ΝΟΚ.
Το ισχύον Γ.Π.Σ. του 1988:
ο Δεν προβλέπει μέγιστα επιτρεπόμενα ύψη. Εν τούτοις, ανατρέχοντας διαχρονικά στις διατάξεις περί όρων δόμησης διαπιστώνεται ότι το από 30.08.1955 Β.Δ. (Φ.Ε.Κ 249 Α709.09.1955) “Περί όρων δομήσεως εν Αθήναις”, ορίζει μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος στο σύνολο της έκτασης της Αθήνας βάσει τομέων υψών. Στα πλαίσια του ορθολογικού σχεδιασμού, το από 30.8/9.9.1955 Β.Δ. διαιρεί την πόλη της Αθήνας σε τομείς και καθορίζει κατ’ αποκλειστικό και ειδικό για την Αθήνα τρόπο όρους και περιορισμούς δόμησης κάθε τομέα, όπως το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων, τον μέγιστο αριθμό ορόφων, την κατασκευή ορόφων σε εσοχή, το βάθος της εσοχής, το μέγιστο ύψος στην πρόσοψη κλπ., στοχεύοντας σε δόμηση με σεβασμό στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και στο αισθητικό αποτέλεσμα στην πόλη. Συνεπώς δύναται να εφαρμοστεί ως προς τα μέγιστα επιτρεπόμενα ύψη έως ότου διά του Τ.Π.Σ. επανακαθοριστούν οι όροι δόμησης.
Επιπρόσθετα:
-Με σειρά αποφάσεων του ΣτΕ και του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών έγινε δεκτό καθ’ ερμηνείαν της διατάξεως του άρθρου 9 παρ. 8 και 9 του ΓΟΚ (Ν 1577/1985} και του άρθρου 15 παρ, 1 του ΝΟΚ (Ν 4067/2012), ότι οι γενικές διατάξεις του οικοδομικού κανονισμού που συναρτούν το ύψος με τον ανώτατο επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης, παρέχοντας δυνατότητα για επαύξηση του ύψους των οικοδομών, δεν καταργούν τις προγενέστερες ειδικές κανονιστικές διατάξεις όρων δόμησης, βάσει των οποίων είχαν θεσπισθεί αριθμητικά ανώτατα επιτρεπόμενα ύψη και ανώτατος αριθμός ορόφων ανά περιοχή, χαμηλότερα των γενικώς ισχυόντων.
-Σύμφωνα με τις πρόσφατες δικαστικές Αποφάσεις της ενότητας 2, του παρόντος, οι διατάξεις του από 30.8/9.9.1955 Β.Δ. «Περί όρων δομήσεως εν Αθήναις» (ΦΕΚ 249 Α’) δεν έχουν καταργηθεί και ισχύουν μέχρι σήμερα (ΣτΕ 705/2020) για το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος και τον μέγιστο αριθμό ορόφων. Συνεπώς, οι ρυθμίσεις αυτές, με τις οποίες είχε επιτραπεί η ανοικοδόμηση στην πόλη της Αθήνας, που θέτουν συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς δόμησης είναι ειδικές και κατισχύουν των αντίστοιχων διατάξεων των εκάστοτε οικοδομικών κανονισμών, οι οποίες είναι γενικές, αφορούν το σύνολο της επικράτειας, εφαρμόζονται συμπληρωματικά και μόνο ως προς τα θέματα, τα οποία δεν ρυθμίζονται ρητώς από τις εν λόγω ειδικές πολεοδομικές διατάξεις.
ο Παρόλο που έχει θεσμοθετήσει Μέσους Συντελεστές Δόμησης ανά πολεοδομική ενότητα, εν τούτοις δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα ως προς το συγκεκριμένο πολεοδομικό μέγεθος, το οποίο εκφράζει την πρόθεση να διατηρηθεί ή να μειωθεί κατά περίπτωση ο ισχύων νομοθετημένος συντελεστής, βάσει των ιδιαιτεροτήτων του Δήμου της Αθήνας και της εκάστοτε επί μέρους περιοχής της. Συνεπώς κρίνεται σκόπιμο να εφαρμοστούν ως μέγιστοι επιτρεπόμενοι, έως ότου διά του Τ.Π,Σ, επανακαθοριστούν οι όροι δόμησης.
Οι διατάξεις του ΝΟΚ που μπαίνουν στον πάγο
Στην εισήγηση αναφέρεται ότι «ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός του 2012 (ν.4067/2012 Φ.Ε.Κ. 79 A709.04.2012), όπως τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ισχύει σήμερα, διατήρησε τον υπολογισμό του μεγίστου επιτρεπόμενου ύψους σε συνάρτηση με τον εκάστοτε ισχύοντα αριθμητικό Συντελεστή Δόμησης. Παράλληλα όμως καθιέρωσε μια ελαστική αντιμετώπιση στην προσμέτρηση των επιφανειών για τον έλεγχο του Σ.Δ., εισάγοντας την αντίληψη ότι δεν προσμετρώνται στον Σ,Δ. επιφάνειες που συνηθιζόταν να κατασκευάζονται παράνομα μέχρι το 2011 (όπως πατάρια/ εσωτερικοί εξώστες), καθώς και τα κλιμακοστάσια». Και παρουσιάζονται αναλυτικά οι διατάξεις του ΝΟκ που μπαίνουν στον πάγο, ως εξής:
Οι διατάξεις περί ύψους με τις “προσαυξήσεις του είναι:
– Άρθρο 15 ‘Ύψος κτιρίου-αφετηρία μέτρησης υψών-πλάτος δρόμου”, βάσει του οποίου το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος (γενικώς), αυξήθηκε στα 32,00 u. ενώ ταυτοχρόνως περιορίστηκε η κάλυψη σε 60%, με κατάργηση του 70% που ίσχυε στις περιοχές του πρώην συνεχούς συστήματος.
– Ωστόσο προσδιόρισε (στο αρθ. 1 παρ 5.β) ότι: «β) Οι διατάξεις του παρόντος κατισχύουν των κανονιστικών πράξεων της Διοίκησης, όπως αποφάσεων περιφερειάρχη/νομάρχη και πράξεων Δημοτικού Συμβουλίου, με τις οποίες θεσπίζονται όροι δόμησης, όπως ύψος, ποσοστό κάλυψης αριθμός ορόφων, θέση υπογείου, εκτός από: 1) οποιοσδήποτε είδους διατάγματα. .».
– Επί πλέον, με τον NOΚ θεσπίστηκαν και άλλες ευνοϊκές διατάξεις, βάσει των οποίων παρέγεται η δυνατότητα περαιτέρω ποοσαύξησηο του Σ.Δ. σε οικόπεδα ή/και του ύψους σε κτίρια που πληρούν συνκεκριυένεο προϋποθέσεκ, όπως επί παραδείγματι μείωση του μέγιστου επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου καθώς και υιοθέτηση ειδικών κατασκευαστικών λύσεων, ήτοι:
-* Άρθρο 10 “Κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές”, παρ. 1, βάσει το οποίου αυξάνεται ο Σ.Δ. από 10 ως 25% λόγω μείωσης της κάλυψης με ανάλογη αύξηση του ύψους,
-* Άρθρο 10Α “Κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής με απομείωση καθ’ ύψος υφιστάμενων κτιρίων”, παρ 1., κίνητρα για την απόσυρση κτιρίων με αύξηση της δόμησης κατά 25% του εμβαδού του “αποσυρόμενου’Υκατεδαφιζόμενου υφιστάμενου κτιρίου (ή ορόφου).
-Άρθρο 15 Ύψος κτιρίου-αφετηρία μέτρησης υψών-πλάτος δρόμου”, παρ. 8 περ. α’ ,γ! και δ’, με την οποία δίνεται προσαύξηση ύψους κατά 1.00 ή 2.00 μ. ως κίνητρο για την μείωση της κάλυψης, την απόδοση ισογείων σε στάθμευση, την κατασκευή φυτεμένου δώματος και ασκεπούς πισίνας, ακόμα και σε οικοδομές που έχουν ήδη εξαντλήσει το επιτρεπόμενο ύψος.
-Άρθρο 19 “Κατασκευές πάνω από το κτίριο”, παρ. 2, περ. α’ και γ’, που επιτρέπουν την προσθήκη δωματίου 35,00 τ.μ. και ύψους 3,40 μ., σε συνδυασμό με αύξηση του ύψους της απόληξης κλιμακοστασίου (μέχρι 4,20 μ.), πέραν του μεγίστου ύψους (ακόμα και του ύψους κατά ΝΟΚ),
-Άρθρο 19Α Ενεργειακό στέγαστρο”, που προβλέπει την προσθήκη ενεργειακού στεγάστρου πάνω από το μέγιστο ύψος του κτιρίου (ακόμα και του ύψους κατά ΝΟΚ)
-Άρθρο 25 ‘Κίνητρα για τη δημιουργία κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας”, που προβλέπει αύξηση της δόμησης κατά 5-10% ανάλογα με την χρήση του κτιρίου.
Η πρόσφατη ρύθμιση του ΥΠΕΝ για τα ύψη ΝΟΚ
Γίνεται επίσης στην εισήγηση αναφορά και κριτική στην πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ για περιορισμό της συνδυαστικής και υπέρμετρης χρήσης των μπόνους του ΝΟΚ. Σχετικά σημειώνεται ότι:
-«Λόγω των μεγάλων αντιδράσεων κυρίως των προαστιακών Δήμων, έγινε ένας σημαντικός περιορισμός των ανωτέρω “κινήτρων” με την πολύ πρόσφατη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 132 του Ν. 5106/30.04,2024 (ψ.Ε.Κ. 63 Α701.05.2024), σύμφωνα με την οποία:
«1, Στο άρθρο 21 του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ, ν. 4067/2012, Α’ 79, διόρθωση σφάλματος Α’ 99) προστίθεται παρ. 8, ως εξής:
«8.α. Από την 1η Μαίόυ 2024 και μέχρι την έγκριση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2025:
αα) Τα κίνητρα των περ. α) έως δ) της παρ. 1 του άρθρου 10 εφαρμόζονται μόνο στις περιοχές του πεδίου εφαρμογής του με ισχύοντα σ.δ. μεγαλύτερο του 0,8.
ββ) Το συνολικό ύψος της προσαύξησης κατά την εφαρμογή των κινήτρων της παρ. 1 του άρθρου
- καθώς και της παρ. 8 του άρθρου 15 δεν δύναται: ί) να υπερβαίνει συνολικά τα δυόμιση μέτρα (2,50 μ.) για σ.δ. μεγαλύτερο του 0.8 έως και 1.6 και H) τα τρία μέτρα (3,00 μ.) για σ.δ. μεγαλύτερο του 1.6…».
Η διορθωτική ρύθμιση αφορά σε ελάχιστες περιοχές της Αθήνας
-«Η παραπάνω διάταξη δεν περιορίζει την αύξηση ύψους και Σ.Δ. για την Αθήνα παρά μόνο στις περιπτώσεις περιοχών με Σ.Δ, κάτω του 1,6, δηλαδή ελάχιστες Ειδικές διατάξεις που αφορούν τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης συγκεκριμένων τμημάτων της Αττικής, ιδίως περιμετρικά των λόφων και των αρχαιολογικών χώρων καθώς και περιοχών με ειδικό χαρακτήρα, αποσκοπώντας στην βελτιστοποίηση και έλεγχο της οικιστικής ανάπτυξης αυτών και στην προστασία του περιβάλλοντος και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της εκάστοτε περιοχής. Τα περισσότερα εξ αυτών περιορίζουν τις χρήσεις γης με στόχο την προστασία της κατοικίας, όπως με απαγόρευση ανάπτυξης ΚΥΕ παντελώς ή στον όροφο των κτιρίων,, περιορισμό ύψους και Σ.Δ. ενώ συνδυάστηκαν και με προγράμματα αναπλάσεων του δημόσιου χώρου, με αιχμή τις πεζοδρομήσεις», σημειώνεται στην εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας.
Το ιστορικό εκπόνησης του ΤΠΣ Δήμου Αθήναιων
Το ιστορικό και η εξέλιξη της διαδικασίας εκπόνησης του τοπικού πολεοδομικού σχεδίου (Τ.Π.Σ.) Δήμου Αθήναιων στην εισήγηση παρουσίαζεται ως εξής:
ο Με τη με αρ. ΥΠΕΝ/ΓρΥφΧΑΠ/55357/1334/11.06.2020 (ΑΔΑ 9Θ634653Π8-ΓΞΓ) Πρόσκληση του ΥΠΕΝ, κλήθηκαν οι δήμοι της χώρας να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τη συμμετοχή τους στο Πρόγραμμα ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ (Τ.Π,Σ.)”.
ο Ο Δήμος Αθηναίων, κατόπιν της με αρ. 433/16.07.2020 Απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου, ανταποκρίθηκε θετικά, προκειμένου για εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου από το έτος 1988 Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του, ΦΕΚ 80 Δ’/1988,το οποίο, παρά τις καινοτόμες κατευθύνσεις του, χρήζει προσαρμογής στις τρέχουσες προκλήσεις και τη νέα νομοθεσία, βάσει της οποίας ονομάζεται πλέον “Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο” (Τ.Π.Σ.)
ο Με τη με αρ. ΥΠΕΜ/ΓρΥφΧΑΠ/121492/1903/2021 Απόφαση (Φ.Ε.Κ. 6046 Β72021), που εκδόθηκε κατ’ εφαρμογή του άρθρου 14 παρ. 1. του Ν. 4759/2020, Φ.Ε.Κ. 245 Α72020, ο Δήμος Αθηναίων συγκαταλέχθηκε μεταξύ των δήμων, για τους οποίους επρόκειτο να εκπονηθεί σχετική μελέτη.
ο Η διαδικασία του διαγωνισμού εκχωρήθηκε από το ΥΠ.ΕΝ. στο Τ.Ε.Ε., το οποίο, εν προκειμένω για το Δήμο Αθηναίων, προέβη σε ανάθεση της μελέτης στην «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ: 1 «ΧΩΡΟΜΕΤΡΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Γ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Ε.», 2. «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΛΕΝΗΣ του ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ», 3. «ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΑΚΟΣ του ΓΕΩΡΓΙΟΥ» και με δ.τ. «Κ/ΞΙΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»{Σύμβαση με αρ, πρωτ, 27276/14.09.2023).
ο Η διαδικασία εκπόνησης και έγκρισης του Τ.Π.Σ. του Δήμου Αθηναίων εκτυλίσσεται ως εξής: Α Φάση – Εκπόνηση του Τ.Π.Σ. και Β’ Φάση – Έγκριση του Τ.Π.Σ. Η συνολική προθεσμία από την υπογραφή της σύμβασης μέχρι την έκδοση της απόφασης έγκρισης του συνόλου των παραδοτέων της μελέτης ορίζεται σε 36 μήνες, ενώ ο καθαρός χρόνος εκπόνησης της μελέτης ανέρχεται σε 24 μήνες. Επισημαίνεται ότι, το 1° στάδιο της Α’ Φάσης ολοκληρώνεται τον 9° του 2024.
ο Για την Παρακολούθηση, Επίβλεψη και Παραλαβή της υπόψη μελέτης, συστάθηκε από το Τ.Ε.Ε. Τριμελής Επιτροπή, απαρτιζόμενη από εκπροσώπους του Τ.Ε.Ε., της Διεύθυνσης Σχεδιασμού Μητροπολιτικών, Αστικών και Περιαστικών Περιοχών του ΥΠΕΝ και του Δήμου Αθηναίων.
Τέλος σημειώνεται ότι: «υπό το πρίσμα του συμμετοχικού σχεδιασμού, ο Δήμαρχος Αθηναίων απηύθυνε κάλεσμα, για αποστολή απόψεων και προτάσεων, σε στελέχη τοπικών, περιφερειακών και κεντρικών Υπηρεσιών της Διοίκησης, σε μέλη φορέων και οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στην περιοχή και σε πολίτες».
Και υπογραμμίζεται ότι: «προκειμένου ο Δήμος να μη βρεθεί αντιμέτωπος με τετελεσμένα, τα οποία ενδέχεται να στρεβλώσουν τη διαμόρφωση προτάσεων κατά τη μελετητική διαδικασία, με το παρόν προτείνεται η εν θέματι αναστολή οικοδομικών αδειών, στα πλαίσια της παρ, 6 του άρθρου 7 του Ν. 4447/2016 {Φ.Ε.Κ 241 A’ /23.12.2016), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 10 του Ν. 4759/2020 (Φ.Ε.Κ. 245 Α709.04.2020)»
Σχετικά Άρθρα
- Δήμος Αθήνας: νέο νομικό οπλοστάσιο για τις οικοδομικές άδειες του ΝΟΚ
- Το ΣτΕ δικαιώνει τους Δήμους, που μπλοκάρουν τα μπόνους του ΝΟΚ
- Αποφάσεις καρμπόν ακυρώνουν το μπλόκο των Δήμων στα μπόνους του ΝΟΚ
- Ξηλώνεται ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός για τα ύψη των κτιρίων
- Ψηφιακή εξυπηρέτηση από την ΥΔΟΜ Καλλιθέας
- ΝΟΚ: νέα αντικρουόμενα πυρά στη μάχη χαρακωμάτων για τα ύψη των κτιρίων