Ελλείψεις προσωπικού και αυξήσεις υλικών παραλύουν τα εργοτάξια
ΕιδήσειςΈργαΟικονομίαΥποδομέςΧρήμα 20 Νοεμβρίου 2023 Αργύρης
Για το ενδεχόμενο να μην είναι σε θέση να εκτελέσουν ομαλά τα έργα που έχουν αναλάβει, χωρίς να ευθύνονται, προειδοποιούν την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών οι τεχνικές εταιρείες, μέσω του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), επισημαίνοντας ότι καθυστερούν οι λύσεις για τις ανατιμήσεις και την έλλειψη προσωπικού.
Σε επιστολή του ΣΑΤΕ προς τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα και υφυπουργό Νίκο Ταχιάο, παραθέτουν στοιχεία για τις μεγάλες αυξήσεις στο κόστος των κατασκευών, επικρίνοντας το γεγονός ότι το υπουργείο Υποδομών καθυστερεί να θέσει σε λειτουργία το σύστημα προσαρμογής των τιμών, καθώς και να αντιμετωπίσει την έλλειψη εργατοτεχνικού προσωπικού.
Τα παραπάνω χαρακτηρίζονται «παράδοξα», σημειώνεται από τις τεχνικές εταιρείες, «εάν αναλογιστεί κανείς το σύνολο των κεφαλαίων που αναμένεται να επενδυθούν σε κατασκευαστικά έργα την επόμενη 5ετία. Ωστόσο, δεν είναι καθόλου απίθανη, αφού καμία εταιρεία δεν έχει προϋπολογίσει στον επιχειρηματικό σχεδιασμό της ότι δεν θα πληρωθεί σύμφωνα με τα εγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα των έργων, δεν θα λάβει αναθεωρήσεις επί των συμβατικών τιμών, όταν διαπιστώνονται υπέρογκες αυξήσεις σε υλικά, εργατικά και καύσιμα και, τέλος, θα πρέπει να πληρώσει υπέρογκες αμοιβές σε ορισμένες ειδικότητες που απασχολούνται στον κλάδο λόγω σημαντικών ελλείψεων σε εργατοτεχνικό προσωπικό».
Ο κλάδος από το 2020 τονίζει σε κάθε ευκαιρία την αναγκαιότητα παραγωγικής λειτουργίας του Ενιαίου Συστήματος Τιμολόγησης και Τεχνικών Προδιαγραφών Μελετών. Παρότι θεσπίστηκε τον Μάρτιο του 2021, τον (μετά από αιτήματα του εργοληπτικού κλάδου από το 2010), δεν έχει ακόμη λειτουργήσει. Χρειάστηκαν 13 μήνες για να εκδοθεί η προβλεπόμενη από τον νόμο ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική ργική Απόφαση) τον Απρίλιο του 2022 και μέχρι και σήμερα, 18 μήνες μετά, δεν έχει συγκροτηθεί το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.
Εκκρεμότητες
Εκκρεμεί ο ορισμός με υπουργική απόφαση των τριών εναπομενόντων μελών που συγκροτούν Δ.Σ., δηλαδή του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου και του εκπροσώπου του υπουργείου Υποδομών, αφού όλοι οι υπόλοιποι φορείς που προβλέπεται να το στελεχώνουν (ΤΕΕ, μελετητικές οργανώσεις, εργοληπτικές οργανώσεις, πανεπιστήμια, ΣΕΒ) έχουν στείλει τα ονόματα των εκπροσώπων τους.
Ο ΣΑΤΕ συνοδεύει την επιστολή του με παραδείγματα σε σχέση με την αύξηση τους κόστους των κατασκευών. Όπως αναφέρει, μεταξύ άλλων, το κόστος των κατασκευών αλουμινίου έχει αυξηθεί κατά περίπου 60%, η αναθεώρηση, όμως, που έχει προσωρινά δοθεί είναι της τάξης του 7%, ενώ σχετικά με το μεταφορικό έργο δεν έχει ληφθεί καθόλου υπόψη η μεταβολή του κόστους του καυσίμου, τουλάχιστον 20% το β’ εξάμηνο 2022.
Σχετικά Άρθρα
- Αναπλάσεις: κόλλησαν 600 έργα δημόσιων χώρων, με υλικά από Κίνα και Αίγυπτο
- Στάση πληρωμών από ΕΣΠΑ και ΠΔΕ στα μικρά και μεσαία έργα
- Γιατί και μέχρι πότε «πάγωσαν» οι πληρωμές στα έργα Δημοσίου και ΕΣΠΑ
- Μπαράζ συσκέψεων για διάσωση των έργων- ακούγονται τα πρώτα “κανόνια”
- ΣΑΤΕ: δέκα αιτήματα για τη διάσωση έργων και εργοληπτών
- Διόδια: διαπραγματεύσεις για αποζημιώσεις και αυξήσεις τιμών