ecopress
Η βύθιση του αγκυροβολημένου δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» το απόγευμα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου και  έκτοτε η μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις... Έπεσε ατέλειωτο … «μαύρο»  στο Σαρωνικό- Ανεξέλεγκτη η ρύπανση- Η μάχη απορρύπανσης συνεχίζεται

Η βύθιση του αγκυροβολημένου δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» το απόγευμα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου και  έκτοτε η μεγάλης έκτασης πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου  φθάνοντας οι πετρελαιοκηλίδες  ήδη στην Πειραϊκή, τη Φρεατίδα, τις πολυσύχναστες παραλίες Φαλήρου, Αλίμου, Γλυφάδας, ενώ  διαρκώς επεκτείνονται   αναδεικνύει ένα τεράστιο περιβαλλοντικό πρόβλημα, με ανυπολόγιστες προεκτάσεις.

Μία χώρα με μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία  – διελεύσεις δεξαμενόπλοιων και άλλων σκαφών – παρουσιάζεται ανέτοιμη να αντιδράσει έγκαιρα, προστατεύοντας τον θαλάσσιο πλούτο και τις ακτές της ακόμη και σε ένα περιστατικό που ήταν αρχικά σχετικά περιορισμένης έκτασης.

Οι καθησυχαστικές ανακοινώσεις των αρμοδίων μέχρι τώρα αποδεικνύονται χωρίς αντίκρισμα. Το ερώτημα ποια θα είναι η τελική έκταση της καταστροφής μένει αναπάντητο. Όπως επίσης είναι ακόμη χωρίς απάντηση το ερώτημα ποιες θα είναι οι περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της καταστροφής αλλά και πόσο χρόνος θα χρειαστεί για να υπάρξει –αν αυτό είναι εφικτό- πλήρης περιβαλλοντική αποκατάσταση.

 

Πελώρια ερωτήματα για τις συνθήκες του ατυχήματος αλλά και την επιχειρησιακή αδυναμία αντιμετώπισης της περιβαλλοντικής καταστροφής θέτει με ανακοίνωση της η ΠΕΝΕΝ. «Γεμάτο καύσιμα, αλλά με εννέα από τα ένδεκα μέλη του πληρώματος να λείπουν (!), ήταν το μικρό δεξαμενόπλοιο «Άγια Ζώνη ΙΙ», που βυθίσθηκε υπό μυστηριώδεις συνθήκες, «μαυρίζοντας» τον Σαρωνικό»  καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωσης Ναυτικών Εμπορικού Ναυτικού.

 

Η μάχη της απορρύπανσης

 

Στο επιχειρησιακό επίπεδο σημειώνεται ότι το πλοίο είναι βυθισμένο περίπου στα 30 μέτρα και αναμένεται να αρχίσει η απάντληση των καυσίμων που έχει στις δεξαμενές του. Στο μεταξύ «η διαρροή καυσίμων από το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» έχει σταματήσει λέει η πλοιοκτήτρια εταιρεία, υποστηρίζοντας ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο». Ως μείζονος σημασίας βαρύ περιστατικό, που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χαρακτήρισε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Διονύσιος Χαράλαμπος Καλαματιανός, τη ρύπανση που προκάλεσε σε παράκτιες περιοχές η βύθιση του αγκυροβολημένου μικρού δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης, γεμάτου με 2.570 τόνους καύσιμα.

Στο μεταξύ σε προτεραιότητα τέθηκαν οι εργασίες  στεγανοποίησης του ναυαγίου, ενώ από την ιδιωτική εταιρεία στην οποία έχουν ανατεθεί οι εργασίες απορρύπανσης έχει κατατεθεί σχέδιο απάντλησης καυσίμων στη Λιμενική Αρχή Πειραιά, προκειμένου να αξιολογηθεί και στη συνέχεια να εκκινήσουν οι εργασίες απάντλησης του φορτίου του πλοίου.

Στην περιοχή του ναυαγίου ενισχύονται τα σκάφη λιμενικού σώματος που επιχειρούν επί τόπου, ενώ στη Σαλαμίνα, κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την πλοιοκτήτρια εταιρία, έχουν σταλεί επιπλέον τρία βυτιοφόρα οχήματα, για να βοηθήσουν στην απορρύπανση των ακτών.

Στη μάχη της απορρύπανσης μπήκε από την Τετάρτη  και το δεξαμενόπλοιο «Αktea osrv» της εταιρείας Τεχνικής Προστασίας Περιβάλλοντος ένα σκάφος με μεγάλες  δυνατότητες απάντλησης πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών απορρύπανσης τα περιστατικά είναι όλα διαχειρίσιμα και αντιμετωπίζονται σε όλα τα σημεία ενώ η όλη επιχείρηση αναμένεται να ολοκληρωθεί περίπου σε ένα μήνα. Εκτιμάται επίσης ότι αναμένεται να συγκεντρωθούν περίπου 200 κυβικά αποβλήτων. Για τυχόν κηλίδες που μπορεί να κινούνται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσα και οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν ορατές από αεροσκάφη του λιμενικού που εποπτεύουν τη περιοχή, στελέχη των εταιρειών που συμμετέχουν στην επιχείρηση, τονίζουν ότι θα αντιμετωπιστούν και αυτές. Το πλοίο είναι βυθισμένο περίπου στα 30 μέτρα και τις επόμενες ώρες αναμένεται να αρχίσει η απάντληση των καυσίμων που έχει στις δεξαμενές του. Στο μεταξύ «η διαρροή καυσίμων από το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» έχει σταματήσει λέει η πλοιοκτήτρια εταιρεία, υποστηρίζοντας ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο».

 

Φωνές αγωνίας

                                                                                                                                                                                         Φωτό:Γιώργος Μουτάφης

Μιλώντας στον «real fm» ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, αποκάλυψε ότι μετά από επικοινωνία με τον Δήμαρχο Γλυφάδας Γιώργο Παπανικολάου, η κατάσταση χειροτερεύει. «Φοβάμαι ότι θα έχουμε χειρότερα. Η πετρελαιοκηλίδα θα φύγει και προς το Καβούρι», είπε ο δήμαρχος Πειραιά. Την είδηση επιβεβαίωσε και ο δήμαρχος Γλυφάδας αναρτώντας στο face book κείμενο και φωτογραφίες με την πετρελαιοκηλίδα στις ακτές της Γλυφάδας.

-“Χρειάζονται περισσότερες δυνάμεις για να αντιμετωπιστεί η μεγάλη έκταση της ζημιάς”  δήλωνε  στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, από τις πρώτες ‘ώρες του ναυαγίου  η δήμαρχος Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου – Παπαθανασίου, σχετικά με τη διαρροή μαζούτ από το δεξαμενόπλοιο Αγία Ζώνη που βυθίστηκε την Κυριακή στον Σαρωνικό. “Η θάλασσα και οι ακτές είναι πολύ επιβαρυμένες” προσθέσε η κα Νάννου, ενώ εξαιτίας της άσχημης μυρωδιάς που επικρατεί στην ατμόσφαιρα, έχει νεκρώσει όλη η περιοχή. “Τα καταστήματα εστίασης που βρίσκονται στην περιοχή αυτή την στιγμή δεν λειτουργούν, αφού δεν πατάει άνθρωπος εδώ” εξήγησε η δήμαρχος Σαλαμίνας και πρόσθεσε ότι, πέρα από τη μεγάλη περιβαλλοντική ζημιά, υπάρχει και η οικονομική. Σε ότι αφορά το επόμενο βήμα από πλευράς δήμου, η κα Νάννου τόνισε πως θα προχωρήσουν στις απαραίτητες νομικές ενέργειες, ώστε “να γίνει απόδοση ευθυνών και να υπάρξουν αποζημιώσεις για τους ανθρώπους της περιοχής, αλλά και για την περιοχή την ίδια σε ότι αφορά την φυσιολογία της, που έχει καταστραφεί”.

 

-Κουρουμπλής: Δεν υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω διαρροής πετρελαιοειδών

Αρχίζει άμεσα  η απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο “ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ” στον Σαρωνικό, τόνισε το πρωί της Δευτέρας 11 Σεπτεμβρίου 2017  σε συνέντευξή του στο “real fm”, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Π. Κουρουμπλής, διαβεβαιώνοντας παράλληλα, ότι από το δεξαμενόπλοιο που άμεσα θα έχει πλήρως στεγανοποιηθεί, δεν υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω διαρροής, καθώς τα πετρελαιοειδή που διέφυγαν ήταν αυτά που διέφυγαν κατά την ώρα της βύθισης.
Ο υπουργός δήλωσε, ότι αμέσως μετά τη βύθιση έγιναν ενέργειες για να αναλάβουν δύο εταιρίες απορρύπανσης στο σημείο, ενώ είπε ότι γίνεται έρευνα για την υπόθεση γιατί υπάρχουν ερωτήματα και θα πρέπει να απαντηθούν.

 

Το  ΥΠΕΝ για την αντιμετώπιση της ρύπανσης στην παράκτια περιοχή της Σαλαμίνας

 

Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της θαλάσσιας ρύπανσης που προκλήθηκε από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου “Αγία Ζώνη ΙΙ”, νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντη, στην ευρύτερη περιοχή του Αργοσαρωνικού, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανακοίνωσε την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου 2017 ότι προωθεί συγκεκριμένες δράσεις.

Συγκεκριμένα,  σύμφωνα με σχετικό δελτίο Τύπου, το Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης των Περιβαλλοντικών Ζημιών (ΣΥΓΑΠΕΖ) του ΥΠΕΝ, σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες αρχές, θα κινήσει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, όπως αυτές προβλέπονται στο Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθ. 148 “Περιβαλλοντική ευθύνη για την πρόληψη και την αποκατάσταση των ζημιών στο περιβάλλον”.  Με έγγραφο που απέστειλε το ΣΥΓΑΠΕΖ, σήμερα, καλεί την πλοιοκτήτρια εταιρεία να καταθέσει εγγράφως στοιχεία για τις έως τώρα ενέργειές της, καθώς και χρονοδιάγραμμα ενεργειών, όπως και μέτρα απορρύπανσης της θαλάσσιας και παράκτιας περιοχής και μέτρα πρόληψης περαιτέρω πρόκλησης περιβαλλοντικής ζημίας. Παράλληλα με τις ενέργειες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το ΣΥΓΑΠΕΖ θα καθορίσει επιπλέον τα κατάλληλα μέτρα αποκατάστασης του παράκτιου οικοσυστήματος, τον τρόπο παρακολούθησης αυτών και τη σχετική εργασία, έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημίας.  Σημειώνεται ότι το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, Ενέργειας, Δόμησης και Μεταλλείων (ΣΕΠΔΕΜ) του ΥΠΕΝ, βρέθηκε στο πεδίο τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου, όπου πραγματοποίησε αυτοψία.

 

-ΝΔ: “Παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας για την έγκαιρη απορρύπανση των ακτών της Σαλαμίνας, ο κίνδυνος να βρεθούμε αντιμέτωποι με μια τεράστια οικολογική καταστροφή είναι υπαρκτός” τονίζει σε σημερινή δήλωσή του ο τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της ΝΔ Γιάννης Πλακιωτάκης.

Στο μεταξύ έκτακτη σύγκληση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος για την πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό ζήτησε  την Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2017,  με επιστολή του προς την πρόεδρο της Επιτροπής, ο Βουλευτής Χίου και αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Νότης Μηταράκης. «Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής μας και προκειμένου να εκτιμήσουμε το μέγεθος της καταστροφής, τυχόν ευθύνες αλλά και τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε βραχύ και μακρύτερο ορίζοντα, σας καλώ να συγκαλέσετε άμεσα σε έκτακτη συνεδρίαση την Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, με πρόσκληση σε αυτή των συναρμόδιων Υπουργείων, την Περιφέρεια, τους όμορους Δήμους που έχουν πληγεί, περιβαλλοντικές οργανώσεις και επιστήμονες με εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στο θέμα», αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Μηταράκης.

 

Τι λέει η εταιρία

 

Τη λύπη της για την αδόκητη πρόκληση του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» και την εξ αυτού ακόλουθη μόλυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της παράκτιας περιοχής της Σαλαμίνας εκφράζει σε ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρεία «Αγία Ζώνη ναυτική εταιρεία».

«Δηλώνουμε την αμέριστη συμπαράστασή μας στους κατοίκους, τους επιχειρηματίες της περιοχής και τις τοπικές αρχές. Από την πλευρά μας, αμέσως μετά την βύθιση του πλοίου, που είναι τεράστιο πλήγμα για εμάς, το προσωπικό και τις οικογένειές μας, δόθηκαν εντολές στην ιδιωτική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της απορρύπανσης, να πράξει ό,τι είναι ανθρωπίνως και τεχνικώς δυνατό, ώστε να καθαριστεί πλήρως η πληγείσα περιοχή. Έχουμε τις διαβεβαιώσεις ότι αυτό θα γίνει», προστίθεται στην ανακοίνωση.

Η εταιρεία δηλώνει εξάλλου ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, που θα μεταφορτωθεί σε άλλο πλοίο το οποίο ναύλωσε η εταιρεία για το σκοπό αυτό, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.

«Σε κάθε περίπτωση είμαστε και θα παραμείνουμε σε διαρκή επαφή με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να αποκατασταθεί πλήρως το περιβάλλον» αναφέρει ενώ σχετικά με τα αίτια του ναυαγίου, ενημερώνει ότι «οι αυτοψίες των δυτών και οι πραγματογνωμοσύνες από τις αρμόδιες αρχές και οργανισμούς είναι σε εξέλιξη και όταν ολοκληρωθούν», θα είναι σε θέση να γνωρίζει.

Επισημαίνει ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, τα πιστοποιητικά του ήταν εν ισχύι και είχε υποβληθεί σε όλους τους ελέγχους, όπως η κείμενη νομοθεσία απαιτεί.

«Η “υποψία” που εκφράζεται από οιονδήποτε σχετικά με υποτιθέμενη μη καταλληλότητα του πλοίου να εκτελεί το έργο για το οποίο προοριζόταν είναι ψευδής, συκοφαντική και η εταιρεία επιφυλάσσεται των δικαιωμάτων της», αναφέρει τέλος η πλοιοκτήτρια εταιρεία.

 

 

Ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ

 

Γεμάτο καύσιμα, αλλά με εννέα από τα ένδεκα μέλη του πληρώματος να λείπουν (!), ήταν το μικρό δεξαμενόπλοιο «Άγια Ζώνη ΙΙ», που βυθίσθηκε υπό μυστηριώδεις συνθήκες, «μαυρίζοντας» τον Σαρωνικό, όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωσης Ναυτικών Εμπορικού Ναυτικού.

Το καράβι, που κατασκευάσθηκε το 1972, ανήκε στη μικρή ναυτιλιακή εταιρεία Φως, που διευθύνεται από τον Θεόδωρο Κουντούρη, η οποία διαχειρίζεται άλλα δύο μικρά δεξαμενόπλοια μεταφοράς καυσίμων της ίδιας κατηγορίας και παλαιότητας. Τα αίτια της βύθισής του, ενώ ήταν αγκυβολημένο στο βόρειο τμήμα του Αγκυροβολίου Πειραιά και επικρατούσαν καλές καιρικές συνθήκες, δεν έχουν διαπιστωθεί.

Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ), μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11.

Οι δύο ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες, αναφέρει η ΠΕΝΕΝ.

Και τονίζει ότι:
–    Το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο, το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ενώ, σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες.
–    Η ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες, ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει.
–    Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά, όπως ότι, ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος.
–    Οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.
    Σε ό,τι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά. Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή και την Φρεαττύδα.
–    Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή.

Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί, ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο υπουργός Ναυτιλίας παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα», ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας