ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/ Οριστικό τέλος μπαίνει στο «χαρτοβασίλειο» των δεκάδων εγγράφων που απαιτούνται για τις μεταβιβάσεις ακινήτων με την ενεργοποίηση του «Ηλεκτρονικού φακέλου ακινήτων»,... Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτων: τέρμα στο χαρτοβασίλειο των μεταβιβάσεων

Της Ντίνας Καράτζιου/

Οριστικό τέλος μπαίνει στο «χαρτοβασίλειο» των δεκάδων εγγράφων που απαιτούνται για τις μεταβιβάσεις ακινήτων με την ενεργοποίηση του «Ηλεκτρονικού φακέλου ακινήτων», ο οποίος προβλέπεται στο νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο. Πως θα λειτουργήσει.

Η διάταξη για την εγκαθίδρυση  του «Ηλεκτρονικού Φάκελου Ακινήτων», περιλαμβάνεται στο άρθρο 29 του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης», που τέθηκε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για ένα μέτρο, το οποίο σε συνδυασμό με την ήδη εφαρμοσθείσα διαδικασία της ηλεκτρονικής μεταβίβαση ακινήτων, θα δώσει οριστική λύση σε μία κρίσιμη διαδικασία με πολλαπλές παραμέτρους για την εθνική οικονομία, που συγκέντρωνε ρεκόρ δικαιολογητικών.

Δημιουργία Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα εκ του νομοσχεδίου,  ο «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτων», αφορά στη δημιουργία μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας , η οποία θα υποστηρίζει τη διενέργεια εμπραγμάτων δικαιοπραξιών επί ακινήτων με την ονομασία «Ηλεκτρονικός Φάκελος Ακινήτου» σκοπό την απλούστευση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας συλλογής δικαιολογητικών που απαιτούνται στη σύνταξη συμβολαιογραφικών εγγράφων για τη σύσταση, μετάθεση, αλλοίωση ή κατάργηση εμπράγματου δικαιώματος σε ένα ακίνητο.

Πως θα λειτουργεί

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα  διαλειτουργεί με πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου και κατ΄αυτό αυτόν τον τρόπο, δεκάδες  δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, δήμοι, ΕΦΚΑ) θα συλλέγονται ηλεκτρονικά με εξουσιοδότηση των ενδιαφερόμενων μερών προς τις υπηρεσίες και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.

Πληροφοριακά συστήματα

Ειδικότερα, η ηλεκτρονική πλατφόρμα του «ηλεκτρονικού φακέλου ακινήτων», θα διαλειτουργεί  με τα πληροφοριακά συστήματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), του Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.) και του  «Ελληνικό Κτηματολόγιο», από τα οποία θα αντλεί πληροφορίες και έγγραφα. Όπως σημειώνεται στη σχετική διάταξη, οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες  θα πραγματοποιούνται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης,

Με τη χρήση των κωδικών

Τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει την πράξη μεταβίβασης  θα έχουν τη δυνατότητα να εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών –TAXISnet,  , ή με τη χρήση των διαπιστευτηρίων του Μητρώου Συμβολαιογράφων, αντίστοιχα. Κατά την έκταση που αυτό προβλέπεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος μπορούν, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να εξουσιοδοτούν αλλήλους για τη διενέργεια των παρεχόμενων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.

Εξουσιοδοτημένος συμβολαιογράφος

Στο πλαίσιο λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο εξουσιοδοτημένος συμβολαιογράφος, θα έχει πλέον τη δυνατότητα:

  • Να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από τους προαναφερθέντες εμπλεκόμενους φορείς
  • Να αιτείται τη διόρθωση των παραπάνω εγγράφων ή πληροφοριών
  • Να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά κατά τα ανωτέρω, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.
    Σε κάθε περίπτωση τα έγγραφα που εκδίδονται ή εξάγονται από τους προαναφερθέντες αρμόδιους φορείς μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας επέχουν θέση πρωτοτύπου εγγράφου και προσαρτώνται στο συμβολαιογραφικό έγγραφο χωρίς άλλες διατυπώσεις.

Κέρδος σε χρόνο & χρήμα

Η ηλεκτρονική συλλογή όλων αυτών των εγγράφων και πιστοποιητικών δεν θα μειώσει μόνο τον χρόνο ολοκλήρωσης της διαδικασίας, αλλά θα διευκολύνει και τις δημόσιες εμπλεκόμενες υπηρεσίες να εργαστούν συστηματοποιημένα χωρίς να αναγκάζεται ο πολίτης να είναι παρών στα γραφεία τους. Στο νέο αυτό, απλοποιημένο, ψηφιοποιημένο σύστημα, ο καθένας θα έχει ξεκάθαρο ρόλο με απώτερο στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών, τη διευκόλυνση όλων των εμπλεκομένων (πολίτες, συμβολαιογράφοι, δημόσιες υπηρεσίες) και φυσικά την ασφάλεια της διεκπεραίωσης της μεταβίβασης.

Ρεκόρ δικαιολογητικών

Η ψηφιοποίηση της συλλογής δικαιολογητικών μέσω του «Ηλεκτρονικού Φακέλου Ακινήτων» θα  βάλει οριστικό τέλος σε μία χρονοβόρα διαδικασία η οποία κατέχει ένα από τα μεγαλύτερα ρεκόρ δικαιολογητικών, γεγονός που καταδεικνύεται από το παράδειγμα που παραθέτει το «Ecopress». Αφορά την πώληση ενός ακινήτου, το οποίο κατέχουν 4 κληρονόμοι, με τα απαραίτητα έγγραφα να προσδιορίζονται σε 38(!) δικαιολογητικά

*4 φορολογικές ενημερότητες

*4 πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ

*Κι αν ο θάνατος είναι του ιδιοκτήτης το 2017 θα πρέπει να προσκομιστούν  4 επιπλέον υπεύθυνες δηλώσεις ότι δεν υπήρχε υποχρέωση  πρωθύστερη υποχρέωση δήλωσης του ακινήτου για το 2015 το 16 και το 2017

*4 πιστοποιητικά ότι οφείλεται ή δεν οφείλεται φόρος κληρονομιάς

*Βεβαιώσεις από το Μηχανικό

*Ενεργειακό πιστοποιητικό

*Βεβαίωση ΤΑΠ

*Κτηματολογικό διάγραμμα

*Κτηματολογικό απόσπασμα

* Βεβαίωση υπαγωγής υπαγωγής νομιμοποίησης (εφόσον υπήρξε)

*Τοπογραφικά

* Πιστοποιητικό από τον αγοραστή αν πρόκειται για πρώτης  κατοικίας

* Αν πρόκειται για αγροτεμάχιο, βεβαίωση ότι δεν είναι δασικό

* Βεβαίωση ότι το αγροτεμάχιο εντός λειτουργούντος Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων,.

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας