ecopress
Της Ντίνας Καράτζιου/  Σε ολική ψηφιοποίηση της διαδικασίας  των μεταβιβάσεων ακινήτων προχωράει η ΑΑΔΕ, αποσκοπώντας να τεθεί τέλος σε μία παρωχημένη διαδικασία, η οποία... Μεταβιβάσεις ακινήτων: πότε και πως ψηφιοποιούνται

Της Ντίνας Καράτζιου/

 Σε ολική ψηφιοποίηση της διαδικασίας  των μεταβιβάσεων ακινήτων προχωράει η ΑΑΔΕ, αποσκοπώντας να τεθεί τέλος σε μία παρωχημένη διαδικασία, η οποία συγκεντρώνει ρεκόρ δικαιολογητικών. Παράλληλα, θα δώσει ανάσα στις αγοραπωλησίες ακινήτων που ειδικά την περίοδο των πανδημίας καρκινοβατούν  ή ματαιώνονται.  Ποτέ θα ενεργοποιηθεί η ειδική εφαρμογή της ΑΑΔΕ και με ποιες πράξεις θα γίνει η αρχή.

Το πρώτο βήμα για τις ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις ακινήτων, τίθεται σε εφαρμογή. Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ενός ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, δήμοι, ΕΦΚΑ) θα συλλέγονται ηλεκτρονικά και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.  Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ η νέα εφαρμογή της ΑΑΔΕ θα αφορά αρχικά μόνο τις αγοραπωλησίες. Η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων.θα είναι προαιρετική έως τις 31 Μαΐου, ενώ από την 1η Ιουνίου 2021 θα καταστεί υποχρεωτική.

Η ενημέρωση των συμβολαιογράφων για τα βήματα της διαδικασίας

Πρόσφατα, η ομάδα εργασίας της συντονιστικής επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, η οποία είναι  επιφορτισμένη με τον Ηλεκτρονικό Φάκελο του Ακινήτου και τη διαδικασία της ηλεκτρονικής δήλωσης,  έλαβε ενημέρωση  μέσω τηλεσυνδιάσκεψης από στελέχη της ΑΑΔΕ, για το σχεδιασμό της εν λόγω υπηρεσίας, αναφορικά με τη διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής δήλωσης ΦΜΑ μέσω ειδικής εφαρμογής της ΑΑΔΕ. Κατά την προφορική ενημέρωση από την ΑΑΔΕ,  τέθηκαν τα στάδια εφαρμογής της διαδικασίας της ψηφιακής, εφεξής διεκπεραίωσης. Ως εκ τούτου και βάσει της ενημέρωσης που είχε η θεσμική έκφραση των Συμβολαιογράφων, τα στάδια της διαδικασίας, διαρθρώνονται ως εξής:

*Η συγκεκριμένη διαδικασία θα αφορά, στην αρχή, μόνον τις αγοραπωλησίες.

  • *Η ηλεκτρονική δήλωση θα συντάσσεται από το συμβολαιογράφο ανά αγοραστή και ανεξαρτήτως από το πλήθος πωλητών ή τον αριθμό προς αγορά ακινήτων και θα υποβάλλεται στην εφαρμογή από τους συμβαλλομένους.
  • * Η αξία για  τον υπολογισμό του φόρου θα υπολογίζεται από το συμβολαιογράφο, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, με τα φύλλα υπολογισμού ή το ΑΤΑΚ του ακινήτου, όπου υπάρχει.
  • *Η ευθύνη για την ακρίβεια και την ορθότητα της υποβληθείσας δήλωσης και των φύλλων υπολογισμού αξιών αυτής  θα ανήκει αποκλειστικά στους συμβαλλόμενους, οι οποίοι θα αποδέχονται το περιεχόμενο της δήλωσης με την υποβολή της μέσω του TAXISNet.
  • * Τα παραπάνω ισχύουν κι όταν υποβάλλεται αίτηση για απαλλαγή λόγω πρώτης κατοικίας. Η ευθύνη για την υποβολή του σχετικού αιτήματος ανήκει αποκλειστικά στον αγοραστή.
  • *Η υποβολή της δήλωσης ΦΜΑ με τη νέα «ηλεκτρονική διαδικασία» καθίσταται υποχρεωτική από 01.06.2021. Μέχρι 31.05.2021 η  διαδικασία υποβολής της δήλωσης ΦΜΑ θα πραγματοποιείται είτε με τη νέα απόφαση του Διοικητή ΑΑΔΕ είτε κατά τα οριζόμενα στην υπ’ αριθ. 1137/2020 απόφαση του κ. Διοικητή ΑΑΔΕ.

Η εκκίνηση

Τον Μάρτιο αναμένεται να ενεργοποιηθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα  για τον ηλεκτρονικό φάκελο μεταβίβασης ακινήτου.

*Η συλλογή θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι και αυτός με τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης θα μπαίνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και θα υποβάλει αίτημα σε κάθε φορέα για την ηλεκτρονική χορήγηση των απαραίτητων πιστοποιητικών και εγγράφων. Με αυτό τον τρόπο οι φορολογούμενοι θα απαλλαγούν από τις επισκέψεις και τις ουρές σε Εφορία, Δήμους, Πολεοδομία για την χορήγηση των απαραίτητων δικαιολογητικών και εγγράφων.

*  Μέχρι το καλοκαίρι, θα ενεργοποιηθεί η πλήρης λειτουργίας της πλατφόρμας της ΑΑΔΕ για την ηλεκτρονική υποβολή όλων των δηλώσεων φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων καθώς και των δηλώσεων φορολογίας δωρεών, γονικών παροχών και κληρονομιών. Κάθε δήλωση θα συντάσσεται και θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά, στο TAXISnet. Στην συνέχεια θα γίνεται ηλεκτρονικά  η διασταύρωση,  ο έλεγχος και η επαλήθευση των  δηλούμενων στοιχείων, θα βεβαιώνεται ο φόρος και θα εκδίδεται η Ταυτότητα Οφειλής (Τ.Ο.) για την καταβολή του από το φορολογούμενο.

Κέρδος σε χρόνο & χρήμα

Η ηλεκτρονική συλλογή όλων αυτών των εγγράφων και πιστοποιητικών δεν θα μειώσει μόνο τον χρόνο ολοκλήρωσης της διαδικασίας, αλλά θα διευκολύνει και τις δημόσιες εμπλεκόμενες υπηρεσίες να εργαστούν συστηματοποιημένα χωρίς να αναγκάζεται ο πολίτης να είναι παρών στα γραφεία τους. Στο νέο αυτό, απλοποιημένο, ψηφιοποιημένο σύστημα, ο καθένας θα έχει ξεκάθαρο ρόλο με απώτερο στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών, τη διευκόλυνση όλων των εμπλεκομένων (πολίτες, συμβολαιογράφοι, δημόσιες υπηρεσίες) και φυσικά την ασφάλεια της διεκπεραίωσης της μεταβίβασης. Ο συμβολαιογράφος θα ευθύνεται για τον έλεγχο των εγγράφων που αφορούν τη μεταβίβαση και το υπουργείο Οικονομικών για τον υπολογισμό της αξίας και τον προσδιορισμό του φόρου».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας