Μετρό Θεσσαλονίκης: από θλιβερό ανέκδοτο, μάθημα για δημόσια έργα
Αστικό περιβάλλονΕιδήσειςΈργαΜεταφορέςΟικονομίαΥποδομέςΧρήμα 5 Σεπτεμβρίου 2024 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
Κλείνει οριστικά ο κύκλος δεκαοκτώ χρόνων καθυστερήσεων, οικονομικών και τεχνικών εμπλοκών και παλινωδιών, από τον Απρίλιο του 2006, που υπογράφηκε η αρχική σύμβαση και το Μετρό της Θεσσαλονίκης κατάντησε θλιβερό ανέκδοτο. Το έργο είναι πλέον στη φάση των τελικών δοκιμών και έτοιμο να ξεκινήσει κανονικά δρομολόγια από τις 30 Νοεμβρίου 2024, αλλάζοντας την καθημερινότητα της πόλης και των πολιτών αλλά και για να δώσει μαθήματα παραδείγματος για τη διαχείριση των δημοσίων έργων.
– «Το έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πως αυτά πρέπει να υλοποιούνται, ώστε να ολοκληρώνονται σωστά, όπως συνέβη το τελευταίο έτος με την ΑΚΤΩΡ, στο Μετρό Θεσσαλονίκης» δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, σε συνέντευξη Τύπου παρουσίασης του Μετρό Θεσσαλονίκης στους δημοσιογράφους, η οποία έγινε παρουσία εκπροσώπων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της διοίκησης της Ελληνικό Μετρό ΑΕ.
-«Απέχουμε μόλις 87 ημέρες από την απόδοση του Μετρό στους πολίτες της συμπρωτεύουσας. Μία ημέρα για την οποία, παρά τα λάθη, τις καθυστερήσεις, τις αβελτηρίες και τις ψεύτικες υποσχέσεις, εργάστηκαν πολλοί και σκληρά τα προηγούμενα χρόνια, και τους οποίους – δημόσια – σήμερα ευχαριστώ» δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.
Το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη
-«Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει τελειώσει» ανακοίνωσε ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, ο οποίος πρόσθεσε ότι πλέον απομένει να ολοκληρωθούν οι δοκιμές και ότι στο τέλος Νοεμβρίου η Θεσσαλονίκη θα έχει Μετρό. Ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι η εταιρεία τήρησε τη δέσμευσή της για παράδοση του έργου στην συγκεκριμένη ημερομηνία από την πρώτη στιγμή που ο Όμιλος Intrakat εξαγόρασε την ΑΚΤΩΡ στα τέλη του 2023»
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας εξήρε την τεράστια προσπάθεια που έκαναν οι άνθρωποι της ΑΚΤΩΡ τον τελευταίο χρόνο, προκειμένου να αποπερατωθεί το έργο. Και πρόσθεσε ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, αυτό θα ήταν αδύνατο να επιτευχθεί, χωρίς την υποδειγματική συνεργασία μεταξύ αναδόχου και δημοσίου, επισημαίνοντας ότι το συγκεκριμένο παράδειγμα πρέπει να μείνει ως παρακαταθήκη στα τεχνικά πράγματα της χώρας, καθώς μπορεί να συμβάλλει σε καλύτερα έργα, στο μέλλον. «Ο στόχος επετεύχθη» πρόσθεσε ο κ. Εξάρχου.
-«Παραδίδουμε ενδεχομένως το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη» επισήμανε και συμπλήρωσε ότι ο σταθμός «Βενιζέλου» θα είναι ο πιο όμορφος σταθμός στην Ευρώπη. «Είμαστε υπερήφανοι που παραδίδουμε ένα στολίδι για τη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα συνολικά» κατέληξε.
Στο 94,60% το οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης
-«Η ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης και η παράδοσή του στην υπηρεσία των πολιτών μετουσιώνει όλες τις επιδιώξεις που βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής μας», είπε ο κ. Σταϊκούρας και τόνισε: «Μέχρι σήμερα το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 94,60%. Έχοντας ολοκληρώσει την κατασκευή του έργου, απομένει μόνο η ολοκλήρωση των δοκιμών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού». Παράλληλα παρουσίασε αναλυτικά τις ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν τους τελευταίους μήνες για την περαίωση του έργου.
«Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποδεικνύει, στην πράξη, πως σχεδιάζει, δρομολογεί, υλοποιεί και παραδίδει στους πολίτες της Θεσσαλονίκης έργα που βελτιώνουν την καθημερινότητά τους, αναβαθμίζουν το επίπεδο των υποδομών στις υπηρεσίες μεταφορών, αναδεικνύουν το ρόλο και τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και μετατρέπουν τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα», κατέληξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Αναζητείται χρηματοδότηση για τα έργα επεκτάσεων
Από την πλευρά του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Νίκος Ταχιάος, σημείωσε: «Όταν ανακοινώνουμε τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό, δεν σημαίνει ότι αύριο ξεκινάμε. Είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα. Δεν είναι μία απλή υπόθεση. Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα Ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μία μελλοντική άσκηση για το Υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους Ευρωπαϊκούς Φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή. Για αυτό, η 30η Νοεμβρίου, είναι μέρα – ορόσημο για τη Θεσσαλονίκη. Θα αλλάξει η εικόνα της πόλης, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση της επέκτασης του Μετρό. Φθάνοντας στην παράδοσή του μπορούμε να περιορίσουμε τις αντιδικίες μόνο στα πολιτικά forum».
«Αυτή τη στιγμή η πόλη έχει ανάγκη από ένα έργο. Λέμε ότι, «ναι, μπορούμε να παραδώσουμε έργα». Ξέρουμε να κάνουμε έργα. Υπάρχουν εταιρείες που μπορούν να τα υποστηρίξουν και θα κάνουμε έργα. Η πόλη πρέπει να αντλήσει την αισιοδοξία και την αυτοπεποίθησή της -γιατί δεν είναι θέμα μόνο της κεντρικής εξουσίας- και να έρθει μαζί μας για να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα» κατέληξε ο κ. Ταχιάος.
Η ταυτότητα του έργου
Το έργο περιλαμβάνει:
- 13 σύγχρονους Σταθμούς,
- 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
- προμήθεια 18 υπέρ-αυτόματων συρμών τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων, ενώ είναι σε εξέλιξη η προμήθεια 15 επιπλέον συρμών,
- μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβάτες / ώρα / κατεύθυνση,
- αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην περιοχή της Πυλαίας,
- εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση 254.000 επιβάτες,
- σύστημα αυτόματων θυρών επί των αποβαθρών σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς, μέσω του πιο σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης.
Τι έγινε από τον Νοέμβριο του 2023
Στους 10 μήνες που η ΑΚΤΩΡ ελέγχεται από τον Όμιλο Intrakat έγινε μία τιτάνια προσπάθεια για την ανάταξη και την ολοκλήρωση του έργου, όπως:
Η επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, καθώς και η ανάδειξη και η συντήρησή τους, που φέρνει στη Θεσσαλονίκη ουσιαστικά το νέο της μουσείο.
H απόδοση των εργοταξιακών επιφανειών, που αποκαθιστά την κανονικότητα στην πόλη.
Οι αρχιτεκτονικές εργασίες σε όλους σταθμούς του Μετρό
Η κατασκευή και παράδοση του Αμαξοστασίου στην Ελληνικό Μετρό.
Η εγκατάσταση και οι δοκιμές των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων
Οι έλεγχοι των δοκιμών – που είναι καθοριστικής σημασίας για την ασφάλεια των επιβατών – για την τελική πιστοποίηση του έργου και την έκδοση της άδειας λειτουργίας.
Η εκπαίδευση του προσωπικού της εταιρίας λειτουργίας από το εξειδικευμένο προσωπικό της ΑΚΤΩΡ σε όλα τα συστήματα λειτουργίας του Μετρό.
Από την 1η Δεκεμβρίου 2023 έως και τον Αύγουστο του 2024, στο έργου του Μετρό, κατεγράφησαν 875.000 ώρες απασχόλησης εργατοτεχνικού και επιστημονικού προσωπικού.
Στη συνέντευξη Τύπου ενόψει της λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου 2024 συμμετείχαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Κωνσταντίνος Μαγουλάς, η Γενική Γραμματέας Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα, ο Διευθύνων Σύμβουλος και Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νικόλαος Κουρέτας και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου.
Σχετικά Άρθρα
- Μετρό Θεσσαλονίκης: δρομολόγια από 30 Νοεμβρίου με εισιτήριο 1 ευρώ
- Μετρό Θεσσαλονίκης: με ΣΔΙΤ ο διαγωνισμός για το φορέα λειτουργίας
- Θεσσαλονίκη: τέλος τα εργοτάξια στον σταθμό Βενιζέλου
- Μετρό: από Δευτέρα κανονικά δρομολόγια στον Πειραιά
- Θεσσαλονίκη: προγραμματική σύμβαση για μελέτες-έργα στον τερματικό σταθμό μετρό
- ΟΣΕΤΕΕ: επικίνδυνες συνθήκες εργασίας στο Μετρό Θεσσαλονίκης