ecopress
Του Ζήση Παπασταμάτη* Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το βιβλίο του συγγραφέα με τίτλο : «Εκτέλεση – Επίβλεψη Δημοσίων Έργων – Πρότυπος οδηγός με... Σύναψη δημοσίων συμβάσεων μέσω συνοπτικού διαγωνισμού

Του Ζήση Παπασταμάτη*

Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το βιβλίο του συγγραφέα με τίτλο : «Εκτέλεση – Επίβλεψη Δημοσίων Έργων – Πρότυπος οδηγός με τον Νόμο 4412/2016 (Επικαιροποίηση 2019)» (Εκδόσεις Ζήτη) 

  • Στην περίπτωση των συνοπτικών διαγωνισμών επιτρέπεται το άνοιγμα των δικαιολογητικών συμμετοχής, των τεχνικών προσφορών και των οικονομικών προσφορών σε μία δημόσια συνεδρίαση.
  • Άνοιγμα των ανωτέρω σε μία δημόσια συνεδρίαση (είναι επιτρεπτή, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 117, παρ. 4). Σε κάθε περίπτωση, οι λεπτομέρειες της διενέργειας του διαγωνισμού καθορίζονται στα έγγραφα της σύμβασης.
  • Στο πλαίσιο συνοπτικών διαγωνισμών δεν προκύπτει υποχρέωση ανάρτησης στο ΚΗΜΔΗΣ της πρόσκλησης προς συγκεκριμένους οικονομικούς φορείς.
  • Έλεγχος ύπαρξης δημοσίευση προκήρυξης
    • Δεν επιτρέπεται η διενέργεια συνοπτικού διαγωνισμού χωρίς δημοσίευση προκήρυξης)
    • Η προβλεπόμενη από το νόμο δυνατότητα αποστολής πρόσκλησης σε τρεις (3) τουλάχιστον οικονομικούς φορείς είναι προαιρετική και δεν αναιρεί την υποχρέωση δημοσίευσης προκήρυξης
  • Έλεγχος Δημοσιότητα συνοπτικού διαγωνισμού

Η απλοποιημένη προκήρυξη του συνοπτικού διαγωνισμού αναρτάται στο ΚΗΜΔΗΣ, (με την επιφύλαξη εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 38), και λαμβάνει Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης Μητρώου (ΑΔΑΜ).

Οι υποχρεώσεις δημοσίευσης στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 3861/2010 εξακολουθούν να ισχύουν, ενώ δεν προβλέπεται υποχρέωση δημοσίευσης στο τύπο ή στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Επισημαίνεται ότι η ημερομηνία δημοσίευσης της απλοποιημένης προκήρυξης στο ΚΗΜΔΗΣ σηματοδοτεί το χρόνο έναρξης της διαδικασίας του συνοπτικού διαγωνισμού και αποτελεί την αφετηρία υπολογισμού της ελάχιστης προθεσμίας παραλαβής προσφορών.

Δικαιολογητικά συνοπτικού διαγωνισμού

Τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τη μη συνδρομή των υποχρεωτικών λόγων αποκλεισμού, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 73, παρ. 1 & 2 του ν. 4412/2016, αποτελούν τα ελάχιστα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης, ανεξαρτήτως προεκτιμώμενης αξίας και ακολουθούμενης διαδικασίας ανάθεσης

  • Για την απόδειξη της μη συνδρομής των ανωτέρω λόγων αποκλεισμού στις διαδικασίες κάτω των ορίων (στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και ο προβλεπόμενος στο άρθρο 117 συνοπτικός διαγωνισμός), η αναφερόμενη στην παρ. 2 του άρθρου 79υπεύθυνη δήλωση έχει ήδη αντικατασταθεί από το Τυποποιημένο Έντυπο Υπεύθυνης Δήλωσης (ΤΕΥΔ), που εγκρίθηκε με την υπ’ αριθμ. 158/2016 Απόφαση της ΕΑΑΔΗΣΥ (ΦΕΚ Β 3698/2016), βάσει της διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 79, και του οποίου η χρήση είναι υποχρεωτική για τις αναθέτουσες αρχές. Από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία, τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν την μη ύπαρξη λόγω αποκλεισμού ζητώνται από τον προσωρινό ανάδοχο

Συνοπτικός διαγωνισμός έργου

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 98 του ν. 4412/2016, στην περίπτωση κατά την οποία κριτήριο κατακύρωσης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής, δεν υποβάλλεται τεχνική προσφορά, καθώς οι υποβαλλόμενες προσφορές αξιολογούνται μόνο βάσει της προσφερόμενης τιμής.
Επισημαίνεται, σχετικά, ότι στην ιστοσελίδα της ΕΑΑΔΗΣΥ έχει ήδη αναρτηθεί υπόδειγμα διακήρυξης ανοικτής διαδικασίας (άνω και κάτω των ορίων) για τη σύναψη δημόσιων συμβάσεων έργου με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής.

Ενστάσεις κατά Συνοπτικού διαγωνισμού

Σύμφωνα με το άρθρο 127, για συμβάσεις εκτιμώμενης αξίας κατώτερης των εξήντα χιλιάδων (60.000€) ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., υποβάλλεται ένσταση ενώπιον της αναθέτουσας αρχής/του αναθέτοντος φορέα.
Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση κατά την οποία η ένσταση γίνει δεκτή, το κατατεθέν παράβολο επιστρέφεται στον ενιστάμενο

Στην περίπτωση υποβολής ένστασης βάσει του άρθρου 127, το ποσό του παραβόλου υπέρ του δημοσίου που καταβάλλεται ώστε να είναι παραδεκτή η ένσταση ισούται με το ένα τοις εκατό (1%) επί της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, χωρίς ΦΠΑ.
Ειδικά για τις συμβάσεις εκτιμώμενης αξίας άνω των 60.000 € χωρίς ΦΠΑ, το ύψος του παραβόλου υπέρ του Δημοσίου δεν υπερβαίνει τα 600 €.

*Ζήσης Παπασταμάτης: Πολιτικός Μηχανικός, MSc “Σχεδιασμός και Κατασκευή Υπογείων Έργων»- Εισηγητής ΙΝ.ΕΠ./Εθν. Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης – Συγγραφέας βιβλίων Νομοθεσίας Συμβάσεων Κατασκευής Δημοσίων Έργων

 

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας