ecopress
Τις τεχνικές, οικονομικές και πολιτικές πτυχές αλλά και τις δυσκολίες δημιουργίας ευρωπαϊκού μηχανισμού επιβολής πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, λέγοντας ότι «θα ήταν... Συνέντευξη για το ευρωπαϊκό πλαφόν στο φυσικό αέριο

Τις τεχνικές, οικονομικές και πολιτικές πτυχές αλλά και τις δυσκολίες δημιουργίας ευρωπαϊκού μηχανισμού επιβολής πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου, λέγοντας ότι «θα ήταν μία καλή λύση, αν ήταν εφικτή»  παρουσίασε σε ραδιοφωνική συνέντευξη του ο Βαγγέλης Ματράγκος Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ MSC, πρώην μέλος της διοίκησης του ΔΕΣΦΑ. 

Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό «Flash 99,4» και στον έγκριτο δημοσιογράφο Λάζαρο Θεοδωρακίδη, ο Βαγγέλης Ματράγκος εξήγησε ότι «στην καλύτερη περίπτωση αυτό που μπορεί να γίνει από την μεριά της ΕΕ είναι κάποιου είδους διαπραγμάτευσης για την τιμή του φυσικού αερίου»

Σχετικά με την ανακοίνωσης της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλας Φον Ντε Λάιεν, να εξεταστεί ένα ανώτατο όριο τιμών στο TTF, ως έκτακτο μέτρο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης  ο κ Ματράγκος είπε ότι:

-«Η Κομισιόν ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα την βούληση για επιβολή πλαφόν στην τιμή του Φυσικού Αερίου (ΦΑ), που πρόκειται να αποτελέσει καύσιμο για ηλεκτροπαραγωγή, ως μέτρο συγκράτησης των τιμών εκκαθάρισης της ηλεκτρικής ενέργειας» και εξήγησε ότι:

-«Καταρχάς θα πρέπει να γνωρίζουμε πως οι διμερείς συμφωνίες προμήθειας φυσικού αερίου πραγματοποιούνται μέσω εταιριών και όχι κρατών. Επίσης η επιβολή οποιουδήποτε είδους πλαφόν σε μία τιμή, γίνεται μονομερώς από το μέρος που έχει την δυνατότητα να το επιβάλλει και δεν απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του αντισυμβαλλόμενου».

Διαπραγμάτευση για την τιμή

Αναφέροντας ως παράδειγμα ο Βαγγέλης Ματράγκος είπε ότι «όταν το Δημόσιο επιβάλει πλαφόν στις συντάξεις, σε κάποια επιδόματα ή σε παροχές, το πραγματοποιεί μονομερώς γιατί αυτό, έχει τη δυνατότητα να το κάνει και οι πολίτες το αποδέχονται» και εξήγησε ότι:

-«Στην περίπτωση του πλαφόν μεταξύ ΕΕ και προμηθευτών φυσικού αερίου  το μόνο πλαφόν που μπορεί να εφαρμοστεί είναι από τον προμηθευτή προς τις εταιρίες της ΕΕ για την ποσότητα και όχι το αντίθετο και πόσο μάλλον ο αγοραστής να θέσει πλαφόν στον προμηθευτή.  Δεν είναι δα πως το φυσικό αέριο έχει ημερομηνία λήξης και θα το πετάξει ο προμηθευτής. Υπάρχουν αγορές στην Ανατολή που θα το αγοράσουν πρόθυμα. Άρα αυτό που μάλλον θα γίνει από την μεριά της ΕΕ είναι κάποιου είδους διαπραγμάτευσης για την τιμή. Αυτό δεν είναι πλαφόν. Αν βέβαια η ΕΕ θέσει ένα εσωτερικό πλαφόν ως όριο στις διαπραγματεύσεις της το οποίο είναι κατώτερο από την τιμή που επιθυμεί ο προμηθευτής, τότε λογικά δεν θα πάρει αέριο».

Αχαρτογράφητα νερά

– Για τις μελλοντικές εξελίξεις ο κ Ματράγκος σημείωσε ότι:  «το τι θα γίνει μετά δεν μπορεί να προβλεφτεί, μιας και βαδίζουμε σε αχαρτογράφητα νερά. Το μόνο που μπορούμε να δούμε είναι τα νούμερα, τα οποία λένε πως η συνολικές εισαγωγές στην Ελλάδα ανέρχονται στα 5bcm κατ’ έτος εκ των οποίων το 45% αποτελείται από LNG (Υγροποιημένο ΦΑ), το 20% από αζέρικο ΦΑ μέσω του TAP και το υπόλοιπο 35% ,ήτοι 1,75bcm, από την Gazprom».

Ασφάλεια εφοδιασμού

Παρουσιάζοντας στοιχεία για την ασφάλεια εφοδιασμού ο Βαγγέλης Ματράγκος είπε ότι: «Αν υπολογίσουμε πως η χωρητικότητα της Ρεβυθούσας είναι 0.35bcm που αντιστοιχεί περίπου σε 0,40 bcm  αερίου αγωγού αντιλαμβανόμαστε πως ασφάλεια εφοδιασμού δεν μπορεί να υπάρξει. Επίσης η δυνατότητα αεριοποίησης της Ρεβυθούσας ανέρχεται στα 1350 m3/h και από την μελέτη Ανάπτυξης  του ΕΣΦΑ 2010-2020 προκύπτει πως η μέγιστη ωριαία ζήτηση το 2022 θα ανέλθει στα 1670 m3/h με αυξανόμενη τάση και μάλιστα δίχως το σενάριο των αυξημένων εξαγωγών. Ως εκ τούτου προκύπτει πως το  LNG ακόμα και με το σενάριο της απρόσκοπτης φόρτωσης των δεξαμενών, στην παρούσα κατάσταση δεν μπορεί επ’ ουδενί να αντικαταστήσει το αέριο στον αγωγό ούτε ως προς τις ποσότητες ούτε ως προς τον ρυθμό έγχυσης στο δίκτυο».

Ακούστε τη συνέντευξη Βαγγέλη Ματράγκου στον «Flash 99,4» και στο δημοσιογράφο Λάζαρο Θεοδωρακίδη στο ηχητικό:

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας