ecopress
Του Νίκου Ηλιάδη* Τα πρώτα Βιβλία Τεχνολογίας στην Ελλάδα για εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στη ΣΕΛΕΤΕ, με βάση το Maryland Plan. Τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν για... Πως ξεκίνησε στην Ελλάδα η εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην τεχνολογία

Του Νίκου Ηλιάδη*

Τα πρώτα Βιβλία Τεχνολογίας στην Ελλάδα για εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στη ΣΕΛΕΤΕ, με βάση το Maryland Plan.

Τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση καθηγητών  για την τεχνολογική εκπαίδευση στη ΣΕΛΕΤΕ το 1979 και το 1980 με τη μεταφορά του Maryland Plan από τον Νίκο Ηλιάδη, σε μεμβράνες για πολύγραφο όπως ήταν οι πρακτικές της τότε εποχής, που είναι και σήμερα επίκαιρα, αφού ο ευρύτερος πληθυσμός που παίρνει αποφάσεις σε μεγάλο ποσοστό είναι ξένος με το περιβάλλον που ζει.

Επιπλέον, η ΣΕΛΕΤΕ είναι η μόνη σχολή που … δεν ανωτατοποιήθηκε , και δεν υπάρχει καμιά πανεπιστημιακή σχολή που να εκπαιδεύει τα στελέχη και τους εκπαιδευτές της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και της τεχνολογικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης όταν και οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας εκπαιδεύονται από πλήθος πανεπιστημιακών σχολών.  Και αυτοί που εκπαιδεύονταν από 2ετείς ακαδημίες ισοτιμήθηκαν με πανεπιστημιακούς με προγράμματα εξομοίωσης. Και με σχετική επερώτηση ζητήθηκε να συμπεριλαμβάνονται στους υποψηφίους προς διορισμό και αυτοί που δεν ισοτιμήθηκαν!!!

ΣΕΛΕΤΕ/ΑΣΠΑΙΤΕ: γιατί πρέπει να εξελιχθεί σε πραγματικά πανεπιστημιακή

 

Σε όλο το Δυτικό κόσμο προβλέπονται από δεκαετίες ως απαραίτητο τμήμα της υποχρεωτικής  Γενικής Εκπαίδευσης για όλους,  εκπαιδευτικές διαδικασίες για εξοικείωση του κοινού πολίτη με τον τρόπο λειτουργίας του τεχνολογικού και οικονομικού περιβάλλοντος στο οποίο θα ζήσει, για να μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά μέσα σ’ αυτό.

Σήμερα ζούμε πολλά από τα προβλήματα που δημιουργούνται από τις ελλείψεις σχετικά με την προετοιμασία για αυτή την πραγματικότητα.

Ως πολίτης που πρέπει να πάρει αποφάσεις (το λιγότερο να ψηφίζει),  ως παραγωγός ή πάροχος υπηρεσιών, ως καταναλωτής που πρέπει να επιλέγει προϊόντα και υπηρεσίες σε βάση κόστους αποτελέσματος, διάρκειας ζωής, κόστους και διαδικασιών συντήρησης, για να μπορεί να λειτουργεί ορθολογικά ο ανταγωνισμός αλλιώς ο ανταγωνισμός θα είναι προς τα κάτω κ.ά, ως άτομο με ελεύθερο χρόνο κατά τη διάρκεια του οποίου χρησιμοποιεί τεχνολογία κλπ.

Με το Ν.309/1976 με εισήγηση και διεθνών οργανισμών αποφασίσθηκε η εισαγωγή τεχνολογικής εκπαίδευσης στο αποκλειστικά θεωρητικού προσανατολισμού (και σήμερα)  Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα παράλληλα με την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης από τα 6 στα 9 χρόνια . Ακόμη ότι οι απόφοιτοι της ΣΕΛΕΤΕ που εκπαίδευε  καθηγητές για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, με ενσωμάτωση κατάλληλων εκπαιδευτικών στοιχείων θα δίδασκαν επιπλέον τεχνολογία στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης .

Ο Νίκος Ηλιάδης καθηγητής της ΣΕΛΕΤΕ μετέφερε το 1979 για το σκοπό αυτό από τις ΗΠΑ το Maryland Plan του Donald Maley μια ηγετικής φιγούρας των ΗΠΑ για την τεχνολογική εκπαίδευση, καθηγητή και κοσμήτορα του πανεπιστημίου της πολιτείας Maryland των ΗΠΑ επιβλέποντα του Ν.Ηλιάδη για το διδακτορικό του,  και δημιούργησε ένα πρόγραμμα σπουδών βασισμένο στο πρόγραμμα αυτό, με επιλογή του Σταμάτη Παλαιοκρασσά Αντιπροέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του διοικητικού συμβουλίου της ΣΕΛΕΤΕ .

Αργότερα ο Νίκος Ηλιάδης ως σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με τη βοήθεια και συνδρομή του Σταμάτη Παλαιοκρασσά  γενίκευσε το πρόγραμμα αυτό σε όλα τα σχολεία της χώρας με υπουργό τον Γεράσιμο Αρσένη ( 1994)  στις Α , Β και Γ γυμνασίου , ενώ διδάχθηκε και στην Α τάξη του Ενιαίου Λυκείου , και στο Πολυκλαδικό Λύκειο. Το πρόγραμμα διδάχθηκε για 30 χρόνια και από ειδικότητες χωρίς ιδιαίτερη εκπαίδευση στο αντικείμενο ( για συμπλήρωση ωραρίου χωρίς ιδιαίτερη εκπαίδευση στο αντικείμενο , χωρίς εργαστήρια στα σχολεία κ.ά) .

Το πρόγραμμα περιελάμβανε εξοικείωση, με τις διαδικασίες παραγωγής τεχνολογικών προϊόντων με την εφαρμογή στην πράξη γνώσεων από όλους τους τομείς της τεχνολογίας, την αναζήτηση και αξιοποίηση πηγών πληροφόρησης, την τήρηση κανονισμών ασφαλείας ανάλογα με την πραγματικότητα, την κατασκευή ομοιωμάτων βιομηχανιών για την επεξεργασία πρώτων υλών και γραμμών παραγωγής για την παραγωγή προϊόντων σε μεγάλη ποσότητα και την εκτέλεση ανάλογων ρόλων, την πραγματοποίηση ερευνών για δημιουργία πρόσθετης αξίας, την πραγματοποίηση σεμιναρίων για παρουσίαση της προόδου του κάθε μαθητή κ.ά. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, οι μαθητές θα μπορούσαν να προχωρήσουν και σε κατασκευές με αυτοματισμούς (ρομπότ) αν ….. και όποτε υπήρχε ο κατάλληλος εργαστηριακός εξοπλισμός .

Σύμφωνα με το Maryland Plan δεν διδάσκεται συγκεκριμένη ύλη αφού η τεχνολογία είναι άπειρη, αλλάζει ραγδαία, και η οποιαδήποτε επιλογή για διδασκαλία συγκεκριμένης ύλης, θα ήταν άνευ σημασίας, αφού θα αποτελούσε ένα απειροελάχιστο ποσοστό της διαθέσιμης τεχνολογικής γνώσης. Επιπλέον και η όποια επιλογή συγκεκριμένης προς διδασκαλία ύλης, θα ήταν μια αυθαίρετη επιλογή. Η χρησιμοποιούμενη στην πράξη τεχνολογία αποσύρεται με ρυθμούς μεγαλύτερους από 7% το χρόνο, γεγονός που σημαίνει ότι σε λιγότερο από δέκα χρόνια θα έχουμε νέα τεχνολογία που δεν γνωρίζουμε σήμερα.

Οι μαθητές εφαρμόζουν πρακτικά γνώσεις που έχουν αποκτήσει από όλους τους τομείς του σχολικού προγράμματος (Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά κ.ά.), όπως σε όλα τα προβλήματα των διαφόρων ειδικοτήτων μηχανικών, κ.ά. γράφουν τεχνικές εκθέσεις για τα θέματα που μελετούν και παρουσιάζουν σε σεμινάρια αναπτύσσοντας ικανότητες συνεργασίας και επικοινωνίας κλπ. αξιοποιούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό όλες τις διαθέσιμες πηγές πληροφόρησης , ασκούμενοι και αναπτύσσοντας μια συνολική αντίληψη της ανάγκης σύνθεσης των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων και δεξιοτήτων.

Ο καθηγητής έχει ρόλο διευκολυντή, πηγής πληροφόρησης , μάνατζερ στην εκπαιδευτική διαδικασία , και θα πρέπει να έχει γνώσεις και δεξιότητες από όλους τους τομείς της τεχνολογίας. ( ένας ιδιαίτερα δύσκολος ρόλος ) . Θα πρέπει να υπάρξουν και στη χώρα μας κατάλληλες σχολές εκπαίδευσης εκπαιδευτικών (έστω μετά από 30 χρόνια ).

Σήμερα με το ΦΕΚ 417 /30 Ιανουαρίου 2023  γίνεται προσπάθεια για διδασκαλία συγκεκριμένης ύλης από συγκεκριμένη ειδικότητα. https://ecopress.gr/wp-content/uploads/fek-2-1.pdf

Η διδασκαλία συγκεκριμένης ύλης που έχει νομοθετηθεί πρόσφατα, επιστρέφει στο παρελθόν και κάνει το μάθημα της τεχνολογίας μάθημα Λατινικών, διδασκαλίας συγκεκριμένης ύλης σελίδα – σελίδα, με δικαιολογία τη διδασκαλία κάποιων συγκεκριμένων σύγχρονων εφαρμογών ,  όπως χαρακτήρισε αυτή τη διαδικασία ο αρμόδιος του προγράμματος το έτος 1980 σε Ευρωπαϊκό επίπεδο Yves Deforge, και όπως αναλύεται στις παρακάτω δημοσιεύσεις:

Η τεχνολογική εκπαίδευση δεν είναι διδασκαλία… Λατινικών

Η εισαγωγή του maryland plan στο ελληνικό σχολείο

 

Συνημμένα τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση καθηγητών  για την τεχνολογική εκπαίδευση στη ΣΕΛΕΤΕ το 1979 και το 1980 με τη μεταφορά του Maryland Plan από τον Νίκο Ηλιάδη, σε μεμβράνες για πολύγραφο, όπως ήταν οι πρακτικές της τότε εποχής.

Βιβλίο Ι, Δείτε: ΕΔΩ

Βιβλίο ΙΙ, Δείτε: ΕΔΩ

Με βάση την υποδομή αυτή ο θεσμός της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα γενικεύθηκε από το 1994 για τα επόμενα 30  χρόνια από τον Νίκο Ηλιάδη , Συμβούλου αργότερα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με τη συνδρομή και του Σταμάτη Παλαιοκρασσά .

Δείτε το βιβλίο καθηγητή για τις Α και Β Γυμνασίου: ΕΔΩ

*Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π. ,M.Sc. ( Structural Engineering , Concordia University Montreal Canada ) , Ph.D.( University of Maryland USA, – Technology and Vocational Education ), τ. Ειδ.Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ , τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α. ) τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ , τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/ ) του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση , Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας