ecopress
Τουλάχιστον εικοσιμία ημέρες νωρίτερα από τη δηλωμένη ημερομηνία άφιξης πρέπει να ειδοποιηθεί το ξενοδοχείο για την ακύρωση κράτησης, για να επιστρέψει άμεσα την προκαταβολή... Τουριστικά καταλύματα: νέος κανονισμός για κρατήσεις, προκαταβολές, ακυρώσεις 

Τουλάχιστον εικοσιμία ημέρες νωρίτερα από τη δηλωμένη ημερομηνία άφιξης πρέπει να ειδοποιηθεί το ξενοδοχείο για την ακύρωση κράτησης, για να επιστρέψει άμεσα την προκαταβολή που τυχόν εισέπραξε ενώ αν ο πελάτης κλείσει περισσότερα δωμάτια από αυτά που θα χρησιμοποιήσει πρέπει να καταβάλλει απο­ζημίωση ίση με το ήμισυ του ποσού που θα έπρεπε να καταβάλει εάν το χρησιμοποιούσε. Τι ισχύει για τα δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς.

Ριζική αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις σχέσεις μεταξύ παρόχων τουριστικών καταλυμάτων και πελατών υλοποιείται μετά από σχεδόν πέντε δεκαετίες.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Τουρισμού, με τον νέο Κανονισμό θεσπίζονται διατάξεις που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες του τουρισμού και στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για την φιλοξενία ενσωματώνοντας και την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα οργανωμένα ταξίδια.

Με τον νέο Κανονισμό εκσυγχρονίζονται διατάξεις και καθορίζονται με σαφήνεια οι υποχρεώσεις των παρόχων τουριστικών καταλυμάτων, προκειμένου να διασφαλίζεται η προστασία του καταναλωτή και η διαφάνεια στις συναλλαγές μεταξύ πελατών και ξενοδόχων. Καθορίζεται δε και ευκρινές πλαίσιο για τις σύγχρονές μεθόδους κράτησης και πληρωμής των καταλυμάτων μέσω ηλεκτρονικών παρόχων και εφαρμογών και επιβάλλεται η υποχρέωση του παρόχου για ακριβή πληροφόρηση του πελάτη για το κατάλυμα προ της κράτησης.

Οι βασικότερες διατάξεις του νέου κανονισμού προβλέπουν

– Οι πάροχοι υποχρεούνται να παρέχουν στους πελάτες σαφείς πληροφορίες για το κατάλυμα, τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στην τιμή, τις πολιτικές ακύρωσης και τους τρόπους πληρωμής προ της κράτησης .

– Οι πάροχοι υποχρεούται στην διαθεσιμότητα του τουριστικού καταλύματος με πρόβλεψη ότι θα παρέχουν στον πελάτη το συμφωνημένο δωμάτιο διαφορετικά , οφείλουν να διασφαλίσουν διαμονή του σε άλλο κατάλυμα ίσης ή ανώτερης κατηγορίας, καλύπτοντας όλα τα σχετικά έξοδα μετακίνησης.

– Καθορίζεται ρητά το καθεστώς ακύρωσης των κρατήσεων και τα δικαιώματα παρόχου και πελάτη

– Οι πελάτες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν την πλήρη χρήση των μισθωμένων χώρων και των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων.

– Ο κανονισμός προβλέπει αυστηρές κυρώσεις για τους παρόχους που δεν τηρούν τις διατάξεις, με πρόστιμα που κυμαίνονται από 300 έως 5.000 ευρώ, διασφαλίζοντας την ορθή λειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων και την προστασία των πελατών.

– Ιδιαίτερη πρόβλεψη υπάρχει για τα δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς, και μάλιστα ενθαρρύνονται οι επιχειρήσεις να προμηθευθούν ειδικό Σήμα Τουριστικού Καταλύματος Φιλικού προς Ζώα.

Ολόκληρος ο νέος Κανονισμός Σχέσεων Παρόχων Τουριστικών Καταλυμάτων και Πελατών

Συγκεκριμένα, ο νέος Κανονισμός Σχέσεων Παρόχων Τουριστικών Καταλυμάτων και Πελατών, σε αντικατάσταση του υφιστάμενου από το έτος 1976 ( απόφαση του ΓΓ ΕΟΤ 503007/1976) που υπέγραψε η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη δημοσιεύθηκε στην Eφημερίδα της Κυβερνήσεως και εφαρμόζεται από την Παρασκευή 4 Απριλίου 2025. Αναλυτικά ο νέος κανονισμός προβλέπει τα ακόλουθα:

Άρθρο 1 Πεδίο εφαρμογής – ορισμοί

1. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται σε συμβά­σεις παροχής υπηρεσιών διαμονής και υπηρεσιών συνα­φών, αφορούσες την διαδικασία κράτησης και διαμονής που συνάπτονται, μεταξύ παρόχου τουριστικού καταλύ­ματος της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’155), (εφεξής «παρόχου») και του αποδέκτη των υπηρεσιών (εφεξής «πελάτη»), με ή χωρίς τη διαμεσολάβηση τρίτων.

Ορισμοί

Γ ια την εφαρμογή του παρόντος ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

«Πάροχος»: το τουριστικό κατάλυμα της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’155),

«Πελάτης»: νοείται κάθε πρόσωπο/καταναλωτής που επιθυμεί ή και συνάπτει σύμβαση με τον πάροχο απ’ευθείας ή και με την διαμεσολάβηση τρίτων και εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος,

«Σταθερό μέσο»: νοείται κάθε μέσο που επιτρέπει στον πελάτη να αποθηκεύει πληροφορίες, που απευθύνονται προσωπικά σε αυτόν, κατά τρόπο προσπελάσιμο για μελ­λοντική αναφορά επί χρονικό διάστημα επαρκές για τους σκοπούς που εξυπηρετούν οι πληροφορίες και που επι­τρέπει την ακριβή αναπαραγωγή των αποθηκευμένων πληροφοριών,

«Αναπόφευκτες και έκτακτες περιστάσεις»: νοούνται καταστάσεις που εκ φεύγουν από τον έλεγχο του μέρους που επικαλείται τέτοια κατάσταση και οι συνέπειες της οποίας δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα προσήκοντα μέτρα,

«Έλλειψη συμμόρφωσης»: νοείται η μη εκτέλεση ή η πλημμελής εκτέλεση των υποχρεώσεων και δικαιωμά­των που καταγράφονται στο παρόν,

«Ανήλικος»: νοείται το πρόσωπο ηλικίας κάτω των 18 ετών.

Άρθρο 2 Υποχρέωση εκμίσθωσης τουριστικού καταλύματος

1. Ο πάροχος υποχρεούται να εκμισθώσει το κατάλυμά του ή, κατά περίπτωση, τα κενά δωμάτια/διαμερίσματα/ κλίνες/θέσεις του καταλύματός του, σε κάθε πελάτη που ζητεί απ’ ευθείας ή μέσω τρίτων να τα μισθώσει, με την καταβολή αντίστοιχου χρηματικού τιμήματος και βάσει των όρων που έχει θέσει από πριν ο πάροχος ή αυτών που τελικά θα συμφωνηθούν αναφορικά με τη λειτουρ­γία του καταλύματος (ώρες λειτουργίας εγκαταστάσε­ων, τιμολογιακή πολιτική παρόχου, παροχή υπηρεσιών, χρεώσεις κ.λπ.).

2. Ο πάροχος μπορεί να αρνηθεί τη μίσθωση μόνον, αν ο πελάτης:

α) Αρνείται να παρουσιάσει νόμιμο αποδεικτικό στοι­χείο της ταυτότητάς του.

β) Αρνείται να παρουσιάσει έγκυρη πιστωτική ή χρε­ωστική κάρτα στο όνομά του, εφόσον αυτή έχει τεθεί ρητά από τον πάροχο ως απαραίτητη προϋπόθεση για την ενοικίαση δωματίου/διαμερίσματος/κλίνης/θέσης.

Άρθρο 3 Προσυμβατική υποχρέωση πληροφόρησης

1. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης πληροφόρη­σης σχετικά με τα κύρια χαρακτηριστικά την πολιτική τιμολόγησης και τη συνολική τιμή των παρεχόμενων υπηρεσιών, ο πάροχος παρέχει στον πελάτη, με σαφή και κατανοητό τρόπο, τις κατάλληλες πληροφορίες σύμ­φωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3β’ του ν. 2251/1994 «Απαιτήσεις ενημέρωσης για συμβάσεις εξ αποστάσεως και συμβάσεις εκτός εμπορικού καταστήματος».

Ειδικότερα, πριν από τη σύναψη μισθωτικής σύμβασης εξ αποστάσεως, ο πάροχος υποχρεούται να θέτει υπόψη του πελάτη, με ευκρινή και κατανοητό τρόπο, τουλάχιστον τις ακόλουθες πληροφορίες:

α) Την ταυτότητα του παρόχου, όπως την εμπορική του επωνυμία, ή/και τον διακριτικό τίτλο του.

β) Τη γεωγραφική διεύθυνση στην οποία είναι εγκα­τεστημένος ο πάροχος, τον αριθμό τηλεφώνου του, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και την ιστοσε­λίδα του παρόχου, εφόσον υπάρχουν.

γ) Tην επίσημη κατάταξη του καταλύματος, εφόσον υφίσταται αυτή, καθώς και την ύπαρξη διαθεσιμότητας των εγκαταστάσεων και παροχών αυτού, (συμπεριλαμβανομένων των κολυμβητικών δεξαμενών, εστιατορίων, αθλητικών εγκαταστάσεων κ.ά.).

δ) Την ώρα άφιξης (check-in) και αναχώρησης (check­out), ως και το ωράριο λειτουργίας της υπηρεσίας υπο­δοχής και των λοιπών προσφερόμενων υπηρεσιών.

ε) Τη συνολική τιμή της υπηρεσίας διαμονής, με σαφή αναφορά στις παροχές και υπηρεσίες που περιλαμβά­νονται στην τιμή αυτή, στις τυχόν επιπρόσθετες επιβα­ρύνσεις, όπως οι κάθε είδους φόροι, καθώς και στους διαθέσιμους τρόπους πληρωμής.

στ) Τυχόν εγκαταστάσεις, παροχές και συναφείς προς τη διαμονή υπηρεσίες που δεν περιλαμβάνονται στην συνολική τιμή, με σαφή ενημέρωση για την επί πλέον χρέωση που ισχύει για τη χρήση τους.

ζ) Λοιπές πληροφορίες που σχετίζονται με την πολιτι­κή του παρόχου του καταλύματος, οι οποίες δύναται να επηρεάζουν σημαντικά την απόφαση του

Άρθρο 4 Υποχρέωση διαθεσιμότητας του τουριστικού καταλύματος και των συναφών εγκαταστάσεων και παροχών – Απαγόρευση υπεράριθμων κρατήσεων

1. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, ο πάροχος υποχρεούται να διατηρεί στη διάθεση του πελάτη το μισθωμένο από αυτόν δωμάτιο/διαμέρισμα/κλίνη/θέση καθώς και κάθε εγκατάσταση και παροχή, ανεξάρτητα από το εάν περιλαμβάνεται στο συμφωνηθέν τίμημα ή προσφέρεται με επί πλέον χρέωση, όπως κολυμβητικές δεξαμενές, αθλητικές εγκαταστάσεις, εστιατόρια, κ.λπ.

2. Ο πάροχος υποχρεούται να έχει το κατάλυμα ή, κατά περίπτωση, δωμάτιο, διαμέρισμα, κλίνη ή θέση, διαθέ­σιμο το αργότερο μέχρι τις 15:00 της συμφωνημένης ημέρας άφιξης του πελάτη.

3. Ο πάροχος δεν επιτρέπεται να συνάπτει σύμβαση για εκμίσθωση δωματίων/διαμερισμάτων/κλινών/θέσεων, όταν δεν υφίσταται διαθεσιμότητα αυτών.

4. Εάν, ο πάροχος δεν μπορεί να διαθέσει στον πελάτη το μισθωμένο από αυτόν δωμάτιο/διαμέρισμα/κλίνη/ θέση καθ’ όλη τη συμφωνηθείσα διάρκεια, υποχρεούται να διασφαλίσει τη διαμονή του πελάτη, για όλη ή την υπολειπόμενη διάρκεια, σε άλλο κατάλυμα, τουλάχιστον, της ίδιας κατηγορίας, το οποίο βρίσκεται στην ίδια πε­ριοχή και διαθέτει, τουλάχιστον, τις ίδιες παροχές με το δικό του κατάλυμα. Στην περίπτωση αυτή ο πάροχος βαρύνεται με τα έξοδα μεταφοράς του πελάτη και με την ενδεχόμενη επιπλέον διαφορά του μισθώματος για τη διαμονή του στο νέο κατάλυμα.

Άρθρο 5 Κράτηση-προκαταβολή

1. Όταν η κράτηση τουριστικού καταλύματος πραγ­ματοποιείται από απόσταση, ο πάροχος υποχρεούται να επιβεβαιώσει την προσφορά του και την εν γένει τιμολογιακή του παροχή ως και τους όρους που μπορεί να θέτει με σταθερό μέσο προς τον πελάτη, ο οποίος δεσμεύεται μόνον, όταν υπογράψει την προσφορά ή έχει στείλει τη γραπτή συγκατάθεσή του ή έχει καταβάλει το χρηματικό ποσό που αναγράφεται στην προσφορά του παρόχου ως προκαταβολή ή ως εξόφληση της κράτησης.

2. Ο πάροχος υποχρεούται να απαντήσει στον πελάτη σε σταθερό μέσο σχετικά με την αποδοχή ή μη της κρά­τησης στο κατάλυμά του σε εύλογο χρονικό διάστημα.

3. Σε περίπτωση αποδοχής της παραγγελίας κράτησης ο πάροχος έχει το δικαίωμα να ζητήσει χρηματικό ποσό ως προκαταβολή όχι χαμηλότερο από το κόστος μίας (1) διανυκτέρευσης.

4. Η κράτηση θεωρείται οριστική μετά την έγγραφη αποδοχή της από τον πάροχο κατά την παρ. 2 ή μετά την καταβολή της προκαταβολής κατά την παρ. 3.

5. Σε περίπτωση πραγματοποίησης κράτησης μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας η έγγραφη επιβεβαίωση γί­νεται αποκλειστικά από τους διαχειριστές της συγκεκρι­μένης πλατφόρμας.

Άρθρο 6 Ακύρωση κράτησης

1. Η οριστική κράτηση ενός ή περισσοτέρων δωματίων/διαμερισμάτων/κλινών/θέσεων σε κατάλυμα για ορισμένο χρονικό διάστημα γίνεται βάσει των όρων που συμφωνούνται μεταξύ των μερών. Εφ’ όσον δεν έχει συμφωνηθεί διαφορετικά μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών, όποιος πελάτης πραγματοποιεί κράτηση ενός ή περισσοτέρων δωματίων/διαμερισμάτων/κλινών/θέσε- ων σε κατάλυμα για ορισμένο χρονικό διάστημα και δεν τα χρησιμοποιεί είτε για ολόκληρο το χρονικό διάστημα είτε για μέρος αυτού καταβάλλει στον πάροχο, για το διάστημα που δεν χρησιμοποίησε το κατάλυμα, απο­ζημίωση ίση με το ήμισυ του ποσού που θα έπρεπε να καταβάλει εάν το χρησιμοποιούσε. Τυχόν προκαταβολή που έχει καταβληθεί από τον πελάτη συμψηφίζεται.

2. Εάν ο πελάτης υπαναχωρήσει από τη σύμβαση και ενημερώσει τον πάροχο για την ακύρωση της κράτη­σης τουλάχιστον είκοσι μία (21) ημέρες πριν από την έναρξη της σύμβασης, απαλλάσσεται από οποιαδήπο­τε συμβατική υποχρέωση και ο πάροχος υποχρεούται να επιστρέψει άμεσα την προκαταβολή που τυχόν εισέπραξε.

3. Κατ’ εξαίρεση, ο πάροχος μπορεί να προτείνει στον πελάτη ειδική εκπτωτική τιμή υπό τον όρο της άμεσης εξόφλησης και χωρίς τη δυνατότητα επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση ακύρωσης από τον πελάτη. Εάν ο τε­λευταίος αποδεχθεί εγγράφως την ειδική εκπτωτική τιμή και προβεί σε ακύρωση της κράτησης, ο πάροχος δεν υποχρεούται σε επιστροφή του καταβληθέντος ποσού.

4. Η παρ. 1 εφαρμόζεται και όταν ο πελάτης δεν εμφα­νιστεί στο κατάλυμα κατά τη συμφωνημένη ημερομηνία, εκτός αν η καθυστερημένη προσέλευσή του ή η πρόωρη αναχώρησή του οφείλεται σε «αναπόφευκτες και έκτα­κτες περιστάσεις».

Άρθρο 7 Δικαιώματα και υποχρεώσεις πελάτη

1. Ο πελάτης έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το μι­σθωμένο από αυτόν δωμάτιο/διαμέρισμα/θέση/κλίνη και τους κοινόχρηστους χώρους. Η χρήση αυτών επιτρέπεται αποκλειστικά από τον πελάτη, στο όνομα του οποίου έχει γίνει η κράτηση και από τα άτομα που δη­λώθηκαν από τον πελάτη ότι θα διαμένουν μαζί του ως από κοινού χρήστες του μισθίου.

2. Επιτρέπεται η διατήρηση εντός δωματίων/διαμερισμάτων/θέσεων/κλινών του καταλύματος δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς, εφόσον αυτό προβλέπεται στην πολιτική του παρόχου του καταλύματος. Συνίσταται στους παρόχους η απόκτηση του Σήματος Τουριστικού Καταλύματος φιλικού προς ζώα συντροφιάς, του άρθρου 54 του ν. 4875/2021 (Α’250), που χορηγεί το Υπουργείο Τουρισμού. Στην περίπτωση των σκύλων βοηθείας ή των ζώων θεραπείας του άρθρου 2 της περ. 11 και 13 του ν. 4830/2021 (Α’169), ισχύουν τα οριζόμενα στο άρθρο 16 παρ. 7 του ν. 3868/2010 (Α’ 129).

3. Κατά την άφιξή του στο κατάλυμα, ο πελάτης υπο­χρεούται:

α) να υπογράψει τα έντυπα εγγραφής, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και τα οποία του υπο­δεικνύει ο πάροχος. Σε περίπτωση που η κράτηση πραγ­ματοποιήθηκε για λογαριασμό ανηλίκου τότε πρέπει να προσκομίζεται γραπτή συγκατάθεση ενός τουλάχιστον γονέα του ανηλίκου προκειμένου να πραγματοποιηθεί η διαμονή.

β) να αποδεχθεί το δωμάτιο/διαμέρισμα/θέση/κλίνη, για το οποίο πραγματοποιήθηκε η κράτηση, εκτός αν δεν είναι αυτό που συμφωνήθηκε, και να το κρατήσει καθ’ όλη τη συμφωνηθείσα διάρκεια της μίσθωσης.

4. Βάσει του γενικού Κανονισμού Προτασίας Δεδομέ­νων συνιστάται να δίδεται στον πελάτη κατά την άφιξή του ένα «φύλλο ενημέρωσης» ζητώντας την ειδική και διακριτή συγκατάθεση του για τη συλλογή και καταχώ­ριση πρόσθετων στοιχείων, καθώς και για την χρήση των στοιχείων επικοινωνίας για την αποστολή ενημερωτι­κών μηνυμάτων (sms, e-mail) με προσφορές, Newsletter κ.λπ.).

5. Κατά τη διάρκεια της διαμονής του, ο πελάτης υποχρεούται:

α) να δέχεται τους επισκέπτες του μόνο στις αίθου­σες υποδοχής του καταλύματος, εφόσον το κατάλυμα διαθέτει τέτοιους χώρους. Από την υποχρέωση αυτή, εξαιρούνται οι πελάτες που διαμένουν σε σουίτες ή δι­αμερίσματα,

β) να παραδίδει το κλειδί στην υποδοχή του καταλύ­ματος, εφόσον του ζητηθεί από τον πάροχο, κάθε φορά που εξέρχεται από το κατάλυμα,

γ) να συμμορφώνεται με τους κανόνες λειτουργίας του καταλύματος, ιδίως όσον αφορά στην επιτρεπόμε­νη χρήση των μισθωμένων χώρων και ειδικότερα στη δυνατότητα ή μη προετοιμασίας γευμάτων ή αφεψη­μάτων στους μισθωμένους χώρους, στη χρήση των κοινόχρηστων χώρων, στη τήρηση των κανόνων προ­στασίας (πχ χρήση κολυμβητικής δεξαμενής και ωράριο λειτουργίας), στη χρήση πετσετών, σεντονιών και κάθε είδους ρουχισμού και στη φύλαξη αποσκευών εκτός των δωματίων/διαμερισμάτων,

δ) να απέχει από κάθε είδους δραστηριότητα ή συμπε­ριφορά που μπορεί να προκαλέσει ενόχληση, υπέρμετρο θόρυβο, ταλαιπωρία ή φόβο σε άλλους πελάτες. Για την αποτροπή των οχλήσεων αυτών από ανήλικα παιδιά, υπεύθυνοι είναι οι συνοδοί, γονείς ή κηδεμόνες τους.

ε) να συμπεριφέρεται με ευπρέπεια προς το προσωπι­κό του καταλύματος και τους άλλους πελάτες.

Άρθρο 8 Διάρκεια – ανανέωση – λήξη μίσθωσης

1. Η μίσθωση του δωματίου/διαμερίσματος/θέσης/ κλίνης, η διάρκειά της, η ανανέωσή και λύση γίνεται βά­σει των συμφωνηθέντων μεταξύ του παρόχου και του πελάτη ή τρίτου μεσολαβητή κατά το στάδιο της ορι­στικοποίησης της κράτησης.

2. Η μίσθωση ανανεώνεται αυτοδικαίως για κάθε επό­μενη ημέρα από τη λήξη της, εφόσον δεν έχει γίνει ειδο­ποίηση από τον πάροχο προς τον πελάτη ή αντιστρόφως για τη μη συνέχιση αυτής. Εάν ο πάροχος ή ο πελάτης ειδοποιήσει για τη λήξη της μίσθωσης, η ειδοποίηση γί­νεται μία (1) ημέρα νωρίτερα.

3. Η ημέρα άφιξης θεωρείται ως πλήρης ημέρα δια­μονής όσον αφορά την πληρωμή του μισθώματος, ανε­ξάρτητα από την ώρα άφιξης. Η ημέρα αναχώρησης δεν υπολογίζεται ως πλήρης ημέρα διαμονής, εκτός εάν ο πελάτης δεν παραδώσει κενό στον πάροχο το δωμάτιο/ διαμέρισμα/κλίνη/θέση μέχρι τις 12.00 της συμφωνημέ- νης ημέρας της αναχώρησής του. Η ώρα αναχώρησης δύναται να αναπροσαρμόζεται, εφόσον αυτό προβλέπεται στην πολιτική του παρόχου. Ο πάροχος έχει δικαίωμα να προσφέρει τη δυνατότητα μεταγενέστερης αναχώ­ρησης (late check-out) και να ενημερώσει τον πελάτη εάν και ποια πρόσθετη χρέωση θα του επιβληθεί. Στην περίπτωση που ο πελάτης δεν έχει παραδώσει το δωμάτιο/διαμέρισμα/κλίνη/θέση μέχρι τις 18.00, οφείλει να καταβάλει το συνολικό αντίτιμο μίας διανυκτέρευσης.

Άρθρο 9 Λήξη και Διακοπή μίσθωσης

1. Ο πάροχος δεν δικαιούται να καταγγείλει τη μίσθω­ση πριν από την πάροδο του συμφωνηθέντος χρόνου, εκτός εάν ο πελάτης:

α) Παραβαίνει τον παρόντα Κανονισμό.

 β) Χρησιμοποιεί το δωμάτιο/διαμέρισμα/κλίνη/θέση ή τους κοινόχρηστους χώρους του καταλύματος για πα­ράνομη πράξη.

γ) Θέτει, με οποιονδήποτε τρόπο, σε κίνδυνο την ομα­λή λειτουργία του καταλύματος και την ασφάλεια των πελατών του.

δ) Χρησιμοποίησε ψευδή παραστατικά προκειμένου να λάβει υπηρεσίες διαμονής.

ε) Δεν εκκένωσε το δωμάτιο/διαμέρισμα/κλίνη/θέση κατά τον συμφωνημένο χρόνο αναχώρησης (check-out).

2. Σε περίπτωση καταγγελίας της μίσθωσης σύμφωνα με το παρόν άρθρο, ο πάροχος διατηρεί το δικαίωμα να απαιτήσει από τον πελάτη την άμεση εκκένωση του δωματίου και την αποχώρησή του από το ξενοδοχείο. Ο πελάτης υποχρεούται να εξοφλήσει το μίσθωμα που οφείλεται για όλη τη συμφωνηθείσα διάρκεια της κρά­τησης.

Άρθρο 10 Εξόφληση λογαριασμών πελατών

1. Οι λογαριασμοί των πελατών εξοφλούνται σε εβδο­μαδιαία βάση, εκτός αν συμφωνήθηκε διαφορετικά. Ο πάροχος δικαιούται να ζητήσει την εξόφλησή τους σε ημερήσια βάση. Σε περίπτωση μη έγκαιρης εξόφλησης του λογαριασμού, ο πάροχος δικαιούται να αρνηθεί την περαιτέρω εκμίσθωση των δωματίων/διαμερισμάτων/ κλινών/θέσεων.

2. Ο πάροχος έχει τα δικαιώματα που απορρέουν από τον Αστικό Κώδικα, ιδίως το άρθρο 838 αυτού, καθώς και από το άρθρο 5 του νόμου 5205/1931 (Α’240).

Άρθρο 11 Ευθύνη παρόχου

Ο πελάτης οφείλει κατά την άφιξή του στο κατάλυμα να παραδίδει στον πάροχο τα πολύτιμα αντικείμενα ή τα αντικείμενα μεγάλης αξίας και τα χρήματα που μετα­φέρει, έναντι απόδειξης. Σε περίπτωση μη παράδοσης, ο πάροχος απαλλάσσεται από την ευθύνη αποζημίωσης του πελάτη για βλάβη, καταστροφή ή απώλεια των πιο πάνω πραγμάτων εκτός εάν η ζημία οφείλεται σε δόλο ή βαριά αμέλεια του παρόχου ή των προστηθέντων αυ­τού, κατά τα λοιπά εφαρμόζεται οι σχετικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα.

Άρθρο 12 Αποζημίωση παρόχου

1. Σε περίπτωση θανάτου ή αυτοκτονίας του πελάτη μέσα στο κατάλυμα, ο πάροχος δικαιούται αποζημίωση από τους κληρονόμους του για τις δαπάνες ή ζημιές που υπέστη αυτός λόγω του συμβάντος.

2. O πελάτης ευθύνεται έναντι του παρόχου για κάθε υπαίτια βλάβη ή ζημία στον κινητό εξοπλισμό ή τις εγκαταστάσεις του καταλύματος, (όπως θραύση υαλι­κών, νιπτήρων, βλάβες επίπλων, ταπήτων, ρουχισμού, υδραυλικών και ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών εγκαταστά­σεων), για κλοπή αντικειμένων ή σωματικές βλάβες στο προσωπικό του καταλύματος που προκαλούνται από τον πελάτη, τους επισκέπτες του ή τους συνοικούντες με αυτόν, ή από άλλο πρόσωπο, πράγμα ή ζώο για το οποίο ο πελάτης ευθύνεται κατά τις γενικές διατάξεις.

Άρθρο 13 αστυνομικές αρχές

Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων του παρό­ντος Κανονισμού, ο πελάτης ή ο πάροχος μπορούν να αποταθούν στις αστυνομικές αρχές, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν κάθε νόμιμη βοήθεια και να επιβάλουν την εφαρμογή των διατάξεων αυτών.

Άρθρο 14 Υποχρεώσεις – δικαιώματα μεταξύ παρόχων και πελατών στα οργανωμένα ταξίδια

1. Σε συμβάσεις παροχής καταλύματος που συνάπτονται μεταξύ παρόχων και φορέων του άρθρου 3 του π.δ. 7/2018 (Α’ 12) ισχύουν εξαιρετικά τα άρθρα 4.4., 7,8,9,11 και 12 παρόντος καθώς και όσα προβλέπονται στο άνω π.δ.

2. Σε συβάσεις παροχής καταλύματος που συνάπτο­νται μεταξύ παρόχων και φορέων του άρθρου 3 του π.δ. 7/2018 (Α’ 12) απαγορεύεται η εισαγωγή όρων που αντιβαίνουν το άρθρο 2 του ν. 3959/2011 (Α’93).

Άρθρο 15 Κυρώσεις

1. Σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης των διατά­ξεων του παρόντος Κανονισμού επιβάλλεται, από τον Προϊστάμενο της αρμόδιας Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού, διοικητική κύρωση ύψους από 300,00 € έως 5.000,00 € ευρώ.

2. Κατά των αποφάσεων επιβολής χρηματικού προστί­μου χωρεί ενδικοφανής προσφυγή ενώπιον της Επιτρο­πής Προσφυγών του άρθρου 4 παρ. 6 του ν. 3270/2004.

Άρθρο 16 Δικαιοδοσία/εφαρμοστέο δίκαιο

1. Ο παρών Κανονισμός διέπει τις σχέσεις παρόχου και πελατών και εφαρμόζεται σε συμβάσεις παροχής υπηρεσιών διαμονής ως ορίζονται στο άρθρο 1 του πα­ρόντος και ανεξαρτήτως της εθνικότητας του πελάτη εφαρμοστέα δε τυγχάνει η ελληνική νομοθεσία και οι διατάξεις του Α.Κ., αρμόδια δε δικαστήρια της πόλης που ευρίσκεται το κατάλυμα.

2. Οι ρυθμίσεις του παρόντος εξιδικεύουν και οριοθε­τούν αποκλειστικά την σχέση ξενοδόχων και πελατών εντός των κανόνων της Ελληνικής νομοθεσίας και του πλαισίου που θέτει ο άνω Κανονισμός, του οποίου οι διατάξεις εφαρμόζονται στο σύνολό τους.

Καταργούμενες διατάξεις

Από την έναρξη ισχύος αυτής της απόφασης, καταργείται η υπ’ αρ. απόφαση 503007/1976 (Β’ 166) του Γενικού Γραμ­ματέα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού «Περί κανο­νισμού σχέσεων ξενοδόχων και πελατών αυτών», η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 8 του ν. 1652/1986 (Α’ 167) «Περί κανονισμού σχέσεων ξενοδόχων και πελατών αυτών».

Η απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφη­μερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Δηλώσεις

Με αφορμή τη δημοσίευση του νέου κανονισμού Σχέσεων Παρόχων Τουριστικών Καταλυμάτων και Πελατών, η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη δήλωσε: «Η αναβάθμιση της ελληνικής τουριστικής εμπειρίας αποτελεί προτεραιότητά μας. Ο νέος Κανονισμός Σχέσεων Παρόχων Τουριστικών Καταλυμάτων και Πελατών θεσπίζει ένα σαφές και δίκαιο πλαίσιο που διασφαλίζει τη διαφάνεια, την ποιότητα των υπηρεσιών και την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών / ταξιδιωτών. Με τον νέο κανονισμό, ενισχύουμε την εμπιστοσύνη μεταξύ παρόχων και επισκεπτών, διαμορφώνουμε ένα ασφαλές, σύγχρονό και επαγγελματικό περιβάλλον και διασφαλίζουμε ότι κάθε επισκέπτης θα απολαμβάνει υψηλού επιπέδου φιλοξενία. Παράλληλα, θεσπίζουμε συγκεκριμένες διαδικασίες που προστατεύουν τόσο τους πελάτες όσο και τους επιχειρηματίες του κλάδου, με σαφείς όρους διαμονής, αναγνωρίζοντας με σαφήνεια την έκταση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των καταναλωτών αλλά και των παρόχων. Ο ελληνικός τουρισμός εξελίσσεται, εκσυγχρονίζεται και προσαρμόζεται στα σύγχρονα πρότυπα. Συνεχίζουμε με αποφασιστικότητα να χτίζουμε ένα σύστημα τουριστικής φιλοξενίας που σέβεται τόσο τον επισκέπτη όσο και τον επαγγελματία, συμβάλλοντας στη βιώσιμη ανάπτυξη του τουριστικού μας κλάδου».

Με δήλωσή του ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός σημείωσε: «Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του υπουργείου Τουρισμού για την αναμόρφωση του Κανονισμού Σχέσεων Παρόχων Τουριστικών Καταλυμάτων και Πελατών. Ο νέος κανονισμός, ευθυγραμμισμένος με τις σύγχρονες συνθήκες λειτουργίας της τουριστικής αγοράς, διαμορφώνει ένα σαφές, ισορροπημένο και λειτουργικό πλαίσιο που προστατεύει με διαφάνεια τόσο τον καταναλωτή όσο και τον πάροχο υπηρεσιών φιλοξενίας. Η ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών μας και της εμπειρίας που προσφέρουμε στους επισκέπτες μας είναι βασική προϋπόθεση για τη συνέχιση των επιτυχιών του ελληνικού τουρισμού.

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας

Προτιμήσεις Cookies

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς.

Απολύτως Απαραίτητα Cookies

Τα cookies αυτά είναι ουσιαστικής σημασίας για την ορθή λειτουργία του ιστότοπου, σας επιτρέπουν να κάνετε περιήγηση και να χρησιμοποιήσετε τις λειτουργίες του, όπως πρόσβαση σε ασφαλείς περιοχές. Τα cookies αυτά είναι αναγκαία για τη λειτουργία του ιστοτόπου και χωρίς αυτά δεν θα ήταν τεχνικά εφικτή η παροχή υπηρεσιών του ιστοτόπου.

Cookies Aνάλυσης

Η υπηρεσία Google Analytics χρησιμοποιείται για την ανάλυση στατιστικών στοιχείων με σκοπό την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών της ιστοσελίδας. Χρησιμοποιούνται για να συλλέξουν πληροφορίες και να αναλύσουν πώς οι επισκέπτες χρησιμοποιούν τον ιστότοπο (για παράδειγμα τις κινήσεις από και προς αυτόν, τις σελίδες που έχουν την πιο συχνή επισκεψιμότητα και αυτές που παρουσιάζουν λάθη) ώστε να βελτιώνουμε συνεχώς την εμπειρία περιήγησης στον ιστότοπό μας. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα cookies είναι ανώνυμες και δε χρησιμοποιούνται για να σας ταυτοποιήσουν.Η πολιτική χρήσης της Google όσον αφορά την νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα βρίσκεται εδώ: https://privacy.google.com/businesses/compliance/

Cookies Τρίτων Προμηθευτών

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies τρίτων για λόγους εξατομίκευσης του περιεχομένου τους καθώς επίσης και για λόγους διαφήμισης.