ΥΠΕΝ: ανακοινώσεις για ΥΔΟΜ, εκτός σχεδίου δόμηση και ταυτότητα κτιρίου
ΚτηματαγοράΟικιστικάΟικονομίαΠεριβάλλονΠολεοδομίαΧωροταξία 20 Ιουλίου 2021 Αργύρης
Του Αργύρη Δεμερτζή/
«Στις Υπηρεσίες Δόμησης πράγματι υπάρχει και έλλειψη προσωπικού αλλά και καθυστερήσεις χωρίς να υπάρχει έλλειψη προσωπικού», είπε στη Βουλή ο υφυπουργός ΠΕΝ Νίκος Ταγαράς σημειώνοντας ότι «το 60% αυτών των καθυστερήσεων αφορούν τις ΥΔΟΜ, το 40% τους μηχανικούς» και ανακοίνωσε άμεσα μέτρα για την επιτάχυνση έκδοσης των αδειών και την διεκπεραίωση των πολεοδομικών υποθέσεων.
O κ Ταγαράς μίλησε το βράδυ της Τρίτης 20 Ιουλίου 2021 στην Ολομέλεια της Βουλής, για τις Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ), τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια – Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια, την εκτός σχεδίου δόμηση, τους κοινόχρηστους δρόμους στην εκτός σχεδίου δόμηση, την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου και το σχεδιασμό για το Μάτι.
Ο υφυπουργός ΠΕΝ είπε ότι «μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός για πάνω από το 70% της επικράτειας, όπως ανέφερε μιλώντας την Τρίτη 20 Ιουλίου 2021 στη Βουλή ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Ταγαράς, καλώντας την εθνική αντιπροσωπεία να υπερψηφίσει τις πολεοδομικές και χωροταξικές ρυθμίσεις που έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο για τη διαχείριση των απορριμμάτων. «Ξέρουμε ότι είναι ένα στοίχημα πολύ μεγάλο. Όμως οι ανάγκες και οι απαιτήσεις της εποχής δεν επιτρέπουν άλλες καθυστερήσεις και άλλον χαμένο χρόνο», είπε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και πρόσθεσε ότι το υπουργείο θα τείνει ευήκοα ώτα σε προτάσεις για διορθώσεις, αρκεί αυτές να είναι δημιουργικές. Ειδικότερα ο κ Ταγαράς μιλώντας στη Βουλή είπε:
- Για Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ)
«Άκουσα για τις Υπηρεσίες Δόμησης. Πράγματι υπάρχει και έλλειψη προσωπικού αλλά και καθυστερήσεις χωρίς να υπάρχει έλλειψη προσωπικού. Και θέλω να σας πω, δεν θα προχωρήσω σήμερα σε λεπτομέρειες, ότι μελετάμε αλλαγές για αυτό. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί και δεν μπορούν να συνεχιστούν αυτές οι καθυστερήσεις, πολύ περισσότερο που οι άδειες εκδίδονται ηλεκτρονικά.
Από τις 160 περίπου ΥΔΟΜ που λειτουργούν, 13 ΥΔΟΜ έχουν μέσον όρο έκδοσης άδειας οικοδομικών αδειών 20 μέρες, 42 ΥΔΟΜ έχουν μέσον όρο 50 ημέρες, 44 ΥΔΟΜ 75 ημέρες, 23 ΥΔΟΜ 100 ημέρες και 37 ΥΔΟΜ έχουν μέσον όρο έκδοσης πάνω από 100 ημέρες. Το 60% αυτών των καθυστερήσεων αφορούν τις ΥΔΟΜ, το 40% τους μηχανικούς. Από τις 160 υπολειπόμενες, που θα έπρεπε να λειτουργήσουν στους Δήμους, όλα αυτά τα χρόνια 6 μόνον έχουν προστεθεί. Αυτό το σύστημα δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι. Και γι΄αυτό σας είπα ότι θα υπάρξουν αλλαγές, διότι αυτό δεν είναι ανεκτό και δεν μπορεί να συνεχισθεί».
- Για τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια – Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια
«Ξέρουμε τί είναι τα ΤΠΣ και τα ΕΠΣ για να δούμε αν μπορούν να εξυπηρετήσουν «συμφέροντα»; Τα ΤΠΣ έρχονται να βάλουν τάξη στον χώρο και γι΄αυτόν τον λόγο καθορίζουν χρήσεις γης, ορίζουν όρους δόμησης, οριοθετούν οικισμούς, σχέδια πόλης, περιοχές προς πολεοδόμηση, προστατευόμενες περιοχές, ρέματα. Αυτό εξυπηρετούν. Αφορούν σε ένα πλήθος σχεδίων που είναι η βάση για την οργάνωση στον χώρο και όλα αυτά στο τέλος εγκρίνονται με Προεδρικό Διάταγμα, δηλαδή περνούν από το ΣτΕ. Αφού περνούν μέσα από το ΣτΕ πώς είναι δυνατόν να εξυπηρετούν συμφέροντα;
Ερχόμαστε με έναν πρωτοφανή σχεδιασμό από πλευράς έκτασης, πίστωσης και χρόνου ολοκλήρωσης, για πάνω από το 70% της Επικράτειας και με πάνω από προϋπολογισμό 400 εκατ. ευρώ (όλοι οι σχεδιασμοί), ώστε μέχρι τα τέλη του 2025 όλα αυτά να έχουν ολοκληρωθεί. Δεν έχει προϋπάρξει στο παρελθόν».
- Για την Εκτός Σχεδίου Δόμηση
«Επειδή παρατηρήθηκαν προβλήματα μετά τον ν.4759/2020 και πολλές ΥΔΟΜ δεν εξέδιδαν άδειες ή δημιουργούσαν θέματα ερμηνειών, ερχόμαστε και εξηγούμε αρχικά πού ισχύει ο νόμος. Ο νόμος ισχύει εκεί όπου δεν υπάρχει πρώτο επίπεδο σχεδιασμού, δηλαδήεκεί όπου δεν υπάρχει ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ, ΖΟΕ, ΕΣΧΑΣΕ ή ΕΣΧΑΔΑ.
Κατά δεύτερον επειδή στις κατά παρέκκλιση αρτιότητεςδόθηκε με μια μεταβατική διάταξη η δυνατότητα οικοδόμησηςγια δυο χρόνια και επειδή στις περιοχές όπου ισχύει ο ν.4759/2020 έχει μειωθεί η κάλυψη -παράδειγμα για τις κατοικίες προβλέπονται τα 186 τμ για τα 2 έως τα 4 στρέμματα- χωρίς να υπάρχει όμως διευκρίνιση τι γίνεται στις μικρότερες παρεκκλίσεις, στα 750 τμ, στα 1.200 κλπ, προσθέσαμε τον μαθηματικό τύπο για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις και να είναι ξεκάθαρο το τοπίο. Δεν αλλάζουμε τις παρεκκλίσεις. Αποσαφηνίζουμε.
Στην επιβάρυνση κόστους αδείας, εκεί όπου ισχύει ο ν.4759/2020, διευκρινίζουμε ότι είναι 5% επί του συμβατικού προϋπολογισμού και προσθέτουμε 5/1000 (τοις χιλίοις) εκεί όπου υπάρχει αναλυτικός προϋπολογισμός και ταυτόχρονα βάζουμε όρια κατώτατο τα 250 ευρώ και ανώτατο τα 5.000 ευρώ».
- Κοινόχρηστοι δρόμοι στην εκτός σχεδίου δόμηση
«Χρήσεις ορίζουμε, αρτιότητες προσδιορίζουμε, αν όμως δεν υπάρχει και η οικοδομησιμότητα, δεν υπάρχει νόημα στα προηγούμενα. Και για να υπάρχει οικοδομησιμότητα σε σχέση με τους δρόμους, στο ποια είναι η έννοια του κοινόχρηστου δρόμου στην εκτός σχεδίου δόμηση επί του οποίου δρόμου να θεωρείται ότι έχει πρόσωπο το γήπεδο, για να λύσουμε αυτό το πρόβλημα που είναι διαχρονική εκκρεμότητα, ειδικά μετά το 2003,ερχόμαστε και περιλαμβάνουμε διατάξεις που λένε ότι μπορεί ο Δήμος ή και το Υπουργείο να καταγράψει τους δρόμους με προδιαγραφές και κριτήρια που ορίζονται με Υπουργική Απόφαση και κατόπιν ο συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – αφού θα έχει προηγηθεί Προεδρικό Διάταγμα – με απόφαση κύρωσης να μπορεί να κυρώσει το κοινόχρηστο δίκτυο».
- Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου
«Σε ό,τι αφορά την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, άκουσα ότι την αναστέλλουμε. Συγνώμη, αλλά από την 1η Φεβρουαρίου είχα την τιμή να υπογράψω την ΗλεκτρονικήΤαυτότητα και ισχύει από τότε και μέχρι σήμερα και διαρκώς. Δεν σταμάτησε έκτοτε η λειτουργία της. Σήμερα δίνουμε μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2021 παράταση στη δυνατότητα παράλληλης, εναλλακτικής διαδρομής για τη διαδικασία μέσω της βεβαίωσης μηχανικού που ίσχυε για τις μεταβιβάσεις πριν από την εφαρμογή της ΗτΚ. Έχουν ήδη υποβληθεί περίπου 6.600 αιτήσεις στην ΗτΚ και από αυτές οι 3.500 αιτήσεις αφορούν σε μεταβιβάσεις. Την τελευταία εβδομάδα υποβάλλονταν περίπου 250 αιτήσεις κάθε μέρα δια μέσου της της ηλεκτρονικής ταυτότητας για μεταβιβάσεις».
- Μάτι
«Ακούω με πολλή προσοχή ότι καθυστερήσαμε τραγικά γιατί είχαμε πει για σχεδιασμό σε έναν χρόνο, πάει δεύτερος και προσθέτουμε και άλλον έναν. Να ξεκαθαριστεί ότι ο πρώτος χρόνος αφορούσε στο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο το οποίο σαν σχέδιο έχει παραδοθεί. Έχουν κατατεθεί επίσης πάνω 400 επιστολές, έχουν γίνει πάρα πολλές επισκέψεις, τηλεδιασκέψεις, συναντήσεις με εκπροσώπους φορέων, δημάρχους, όλη την κοινωνία, για να πετύχουμε το καλύτερο -και με τον ασφαλέστερο τρόπο- για την περιοχή.
Η πυροπαθής περιοχή πρόκειται για μια μικρή μεν περιοχή που τα έχει όμως όλα, σχέδια πόλεως,οικισμούς, εκτός σχεδίου τμήματα, αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους, δασικά, ρέματα.Και παρόλα αυτά τελειώσαμε και ήδη προωθείται το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αυτή είναι η πρώτη φάση. Ταυτόχρονα, αυτή τη στιγμή που μιλάμε υπογράφεται η δεύτερη φάση του σχεδιασμού, το Πολεοδομικό Σχέδιο Εφαρμογής, δηλαδή το ρυμοτομικό σχέδιο και η πράξη εφαρμογής. Και δίνουμε παράταση για αυτό μέχρι την επόμενη χρονιά, για ένα χρόνο, μέχρι τις 23 Ιουλίου του 2022.
Δύο φάσεις ολόκληρου του σχεδιασμού σε τρία χρόνια -από το 2019 μέχρι το 2022- δεν έχει υπάρξει ποτέ και ούτε πρόκειται να υπάρξει τα επόμενα χρόνια! Και μάλιστα σε μία τέτοια περιοχή με αυτά τα χαρακτηριστικά. Και όταν έχει μεσολαβήσει και η ανάρτηση των δασικών χαρτών, όπου και εκεί για πρώτη φορά βγήκαν στην επιφάνεια όλες οι εκκρεμότητες και οι πληγές του παρελθόντος. Και είμαστε υποχρεωμένοι όποια εκκρεμότητα, λάθος, παράληψη, ο,τιδήποτε έχει υπάρξει στο παρελθόν, να το ρυθμίσουμε με ασφάλεια και με ταχύτητα».
Πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός έως το 2025
– «Ερχόμαστε με έναν πρωτοφανή σχεδιασμό, από πλευράς έκτασης, από πλευράς πίστωσης αλλά και από πλευράς χρόνου ολοκλήρωσης, πάνω από το 70% της επικράτειας, με προϋπολογισμό πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ, όλοι οι σχεδιασμοί – τοπικά και ειδικά πολεοδομικά σχέδια, ζώνες υποδοχής συντελεστή, οριοθέτηση οικισμών, οριοθέτηση ρεμάτων – όλα αυτά μέσα σε τέσσερα χρόνια, μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουν ολοκληρωθεί», είπε ο Νίκος Ταγαράς.
Ο υφυπουργός σχολίασε τις καταγγελίες που διατυπώθηκαν για φωτογραφικές διατάξεις και εξυπηρέτηση συμφερόντων. «Είναι θέμα δημοκρατίας η έκφραση απόψεων, είναι θέμα δημοκρατίας η επισήμανση κινδύνων, όμως είναι πιο σημαντικό και δημιουργικό, πέρα από τις καταγγελίες για δήθεν εξυπηρετήσεις συμφερόντων, να ακούμε και προτάσεις συγκεκριμένες», είπε ο Νίκος Ταγαράς.
Ιδίως για την καταγγελία ότι δια μέσω των Τοπικών και των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων, η κυβέρνηση «εξυπηρετεί συμφέροντα», ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, «έρχονται σε εξέλιξη των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων και των Σχεδίων Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης ανοιχτής πόλης. Έρχονται να βάλουν τάξη στο χώρο».
Στην κατεύθυνση αυτή, όπως είπε, καθορίζουν χρήσεις γης, ορίζουν όρους δόμησης, οριοθετούν οικισμούς και σχέδια πόλης, περιοχές προς πολεοδόμηση, προστατευόμενες περιοχές, οριοθετούν ρέματα. «Στόχος είναι να μπει τάξη στο χώρο», είπε ο Νίκος Ταγαράς και επισήμανε ότι ο σχεδιασμός αυτός αφορά τέσσερις φάσεις: την κύρια μελέτη, τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, τη μελέτη εκτίμησης της γεωλογικής καταλληλότητας και την οριοθέτηση των ρεμάτων, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, συνέπειες από φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές, δηλαδή, «ένα πλήθος σχεδίων που είναι η βάση για το χώρο». Όπως δε τόνισε στο τέλος, όλα αυτά απαιτούν την έγκριση με Προεδρικό Διάταγμα, δηλαδή «θα περάσουν» από το ΣτΕ. «Πως είναι δυνατόν λοιπόν να εξυπηρετούν συμφέροντα αφού θα περάσουν από το ΣτΕ;», είπε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Νίκος Ταγαράς και πρόσθεσε ότι μετά από τον έλεγχο από το ΣτΕ, θα εγκριθούν και θα ισχύσουν.
Ο υφυπουργός επισήμανε εξάλλου ότι οι ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, επιβάλλουν να είναι διαφορετικές και οι χρήσεις και οι όροι δόμησης, «και προς τα πάνω και προς τα κάτω».
Αναφερόμενος στο Ν.4759/2020, ο υφυπουργός επισήμανε ότι πολλές ΥΔΟΜ δεν εξέδιδαν άδειες ή αντιμετώπισαν θέματα ερμηνειών. «Σήμερα ερχόμαστε και διευκρινίζουμε που ισχύει ο νόμος 4759. Ισχύει εκεί που δεν υπάρχει πρώτο επίπεδο σχεδιασμού. Δεν υπάρχει ΓΚΣ, δεν υπάρχει ΣΧΟΑΠ, δεν υπάρχουν ζώνες οικιστικού ελέγχου, δεν υπάρχει ΕΣΧΑΣΕ, δεν υπάρχει ΕΣΧΑΔΑ. Εκεί ισχύει ο ν. 4759», διευκρίνισε ο υφυπουργός και πρόσθεσε πως δίνονται διευκρινίσεις στις κατά παρέκκλιση αρτιότητες, ώστε το πεδίο να είναι ξεκάθαρο και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις.
Τέλος σχολιάζοντας την κριτική για την παράταση που δίνεται στον πολεοδομικό σχεδιασμό για το Μάτι, εξήγησε ότι ο πρώτος χρόνος αφορούσε το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο το οποίο έχει ήδη παραδοθεί και προωθείται στο ΣτΕ. Η πρώτη φάση έχει ολοκληρωθεί και όπως ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία ο Νίκος Ταγαράς, υπογράφεται και η 2η φάση του σχεδιασμού, το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής, το οποίο θα παραδοθεί έως τα τέλη Ιουλίου 2022. «Δεν έχει υπάρξει ποτέ στο παρελθόν και οι δύο αυτές φάσεις να έχουν ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.
Σχετικά Άρθρα
- ΥΠΕΝ: θετικό για παράταση δόμησης στα εκτός σχεδίου μικρά οικόπεδα
- ΥΠΕΝ: οριζόντια λύση για τις ιδιοκτησίες στην εκτός σχεδίου δόμηση
- ΥΠΕΝ: ανακοίνωσε στη Βουλή νομοθετική λύση για την εκτός σχεδίου δόμηση
- ΥΠΕΝ: ανακοινώσεις για κατοχύρωση της δόμησης σε «μικρά οικόπεδα»
- Εκτός σχεδίου: «πακέτο» οι νομοθετικές ρυθμίσεις για μικρά και μεγάλα οικόπεδα
- ΥΠΕΝ: ανακοινώσεις από Χανιά για κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης