ecopress
Του Αργύρη Δεμερτζή/ Ξεκινά τη Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023 η επεξεργασία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής του νομοσχεδίου μαμούθ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας... Βουλή: ψήφιση εξπρές για νομοσχέδιο μαμούθ, με όλες τις ρυθμίσεις του ΥΠΕΝ

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Ξεκινά τη Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023 η επεξεργασία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής του νομοσχεδίου μαμούθ του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με μπαράζ ρυθμίσεων μεταξύ πολλών άλλων για ενεργειακά θέματα και τις ΑΠΕ, νέα αρχή ενέργειας, αποβλήτων και υδάτων,  πολεοδομικές παρατάσεις για οικοδομικές άδειες και νομιμοποίηση αυθαίρετων, τους δασικούς χάρτες και δασωμένους αγρούς και την εκτός σχεδίου δόμηση.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ένωσε τα τρία νομοσχέδια, που είχε θέσει το τελευταίο διάστημα σε σύντομη δημόσια διαβούλευση, σε ένα, παρουσιάζοντας ένα πολυνομοσχέδιο μαμούθ 356 σελίδων, χωρίς την εισηγητική έκθεση, που περιλαμβάνει διατάξεις σε 263 άρθρα για όλο το φάσμα θεμάτων αρμοδιότητας του ΥΠΕΝ, ενώ προβλέπεται να προστεθούν και νέες ρυθμίσεις με τροπολογίες προσθήκες κατά τη ψήφιση του στη Βουλή.

Ψήφιση εξπρές

Το νομοσχέδιο μαμούθ, για το οποίο το ΥΠΕΝ και δέχεται αυστηρή κριτική από επιστημονικούς, περιβαλλοντικούς και άλλους φορείς τόσο ως προς τον πολύ σύντομο χρόνο διαβούλευσης του, όσο και ως προς το περιεχόμενο του, ότι βρίθει  αφενός μεν «φωτογραφικών» αφετέρου δε σε κρίσιμα θέματα αποσπασματικών διατάξεων, αρχίζει να συζητείται τη Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023 στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ για την ερχόμενη Πέμπτη προγραμματίζεται η δεύτερη ανάγνωση και αμέσως μετά η ψήφιση του από την Ολομέλεια της Βουλής.

Το νομοσχέδιο με τίτλο «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής – Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των Οδηγιών Ε.Ε. 2018/2001 και 2019/944 – Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος» περιλαμβάνει όλες τις διατάξεις των τριών επιμέρους σχεδίων νόμων για ΑΠΕ, ενεργειακές κοινότητες, εκχερσωμένες εκτάσεις, δασικούς χάρτες και για τη δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Ειδικότερα:

Δυνατότητα τακτοποίησης αυθαιρέτων και μεταβιβάσεων διαμερισμάτων, που έχουν αποκλίσεις επιφάνειας, χωρίς να χρειάζεται πλέον η σύμφωνη γνώμη όλων των συνιδιοκτητών της πολυκατοικίας αλλά με μονομερή τροποποίηση της σύστασης οριζοντίου ιδιοκτησίας προβλέπει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝΔείτε εδώ στο ecopress

Ρυθμίσεις που έρχονται σε αντίθεση με την νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το περιβάλλον και «φωτογραφικές» πολεοδομικές χωροταξικές ρυθμίσεις που αποσαρθρώνουν το θεσμικό πλαίσιο, στο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που κατατέθηκε στη Βουλή επισημαίνει ο Σύλλογος Πολεοδόμων Χωροτακτών και ζητά την απόσυρση του. Δείτε εδώ στο ecopress

Συνένωση όμορων γηπέδων

Σε ό,τι αφορά τις πολεοδομικές-χωροταξικές διατάξεις, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, και η συνένωση όμορων γηπέδων. Όπως αναφέρεται, δεν  απαγορεύεται η λειτουργική συνένωση ακινήτων, υπό τους γενικούς ή ειδικούς όρους που τίθενται για κάθε περιοχή.

Συγκεκριμένα προβλέπεται: «Η λειτουργική συνένωση γηπέδων είναι επιτρεπτή και για την οικοδομική αξιοποίηση ομόρων γηπέδων και στην περίπτωση που τουλάχιστον ένα εξ αυτών ήταν, ακόμη και κατά παρέκκλιση, άρτιο και οικοδομήσιμο κατά τις διατάξεις που ίσχυαν μέχρι τον χρόνο ενάρξεως ισχύος του ν. 4759/2020 , αρκεί το προκύπτον από τη λειτουργική συνένωση γήπεδο να έχει εμβαδόν τουλάχιστον τέσσερις χιλιάδες (4.000) τ.μ., χωρίς να απαιτούνται για την οικοδομησιμότητά του περαιτέρω προϋποθέσεις.

Εκτός σχεδίου δόμηση

Για την εκτός σχεδίου δόμηση προτείνεται να συνεχιστεί έως το τέλος του 2024, με την αναγνώριση των κοινόχρηστων δρόμων να γίνεται βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας. Τέλος, προωθούνται οι διορθώσεις σφαλμάτων ορίων οικισμών με υπουργική απόφαση, ορίζονται οι προϋποθέσεις για συνενώσεις οικοπέδων καθώς και για την ανέγερση κτιρίων ευαγών ιδρυμάτων και προνοιακού χαρακτήρα.

Διάνοιξη δρόμων για στρατηγικές επενδύσεις

Επιτρέπονται απαλλοτριώσεις εκτάσεων για διάνοιξη δρόμων που οδηγούν σε στρατηγικές επενδύσεις μέσω Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Οι ιδιοκτησίες από τις οποίες θα διέρχονται οι νέοι δρόμοι δεν αποκτούν “πρόσωπο” ώστε σε συνδυασμό με την έκταση τους να αποκτούν δικαίωμα δόμησης στην εκτός σχεδίου δόμηση.

Παρατάσεις για οικοδομικές άδειες και αυθαίρετα

-Δίνονται παρατάσεις έως την 31η Δεκεμβρίου 2023 σε κτηνοτρόφους, Εκκλησία και κατασκηνώσεις για νομιμοποίηση αυθαίρετων δραστηριοτήτων σε δάση, καθώς και έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 στην ισχύ παλαιών οικοδομικών αδειών προκειμένου να ολοκληρωθούν οι όψεις και στέγες κτιρίων.

-Παρατάσεις δίνονται για δύο έτη και για την ισχύ προεγκρίσεων οικοδομικών αδειών. Ειδικά για τις περιπτώσεις προεγκρίσεων οι οποίες έληξαν από την 1.1.2022 έως τη θεσμοθέτηση της προτεινόμενης ρύθμισης παρέχεται παράταση ενός έτους και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον έως την 1η Μαΐου 2023.

Δασικοί χάρτες και εκχερσωμένες εκτάσεις

Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται ρυθμίσεις και για τι θέμα των εκχερσωμένων εκτάσεων. Ειδικότερα, εκχέρσωση δασών προς απόδοση σε αγροτική οποιασδήποτε φύσης καλλιέργεια απαγορεύεται. Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται « η από γεωργικούς συνεταιρισμούς, ομάδες παραγωγών ή φυσικά πρόσωπα εκχέρσωση δασικών εκτάσεων ή η χρήση από αυτούς ασκεπούς έκτασης ή διάκενου εντός δάσους ή δασικής έκτασης, εμβαδού έως 30 στρέμματα όταν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα, για γεωργική ή δενδροκομική καλλιέργεια» .

Στις εκτάσεις αυτές, για όσο χρόνο τελούν υπό καθεστώς ενίσχυσης, δεν επιβάλλονται διοικητικά μέτρα και κυρώσεις κατ’ εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας, ενώ η εκτέλεση σχετικών διοικητικών πράξεων που έχουν εκδοθεί αναστέλλεται.

Αποδοχές κληρονομίας και δασικοί χάρτες

Όταν στον κυρωμένο χάρτη μια έκταση εμφανίζεται να έχει δασικό χαρακτήρα δεν θα απαιτείται πλέον ειδικά στις συμβολαιογραφικές πράξεις αποδοχής κληρονομιάς να επισυνάπτεται πιστοποιητικό περί δασικού ή μη χαρακτήρα από τις δασικές υπηρεσίες.

Επίσης, ειδικά στις συμβολαιογραφικές πράξεις αποδοχής κληρονομιάς, σε περιπτώσεις εκτάσεων που δεν περιλαμβάνονται στον δασικό χάρτη επειδή δεν είναι δασικές δεν απαιτείται ούτε η υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 επί του τοπογραφικού διαγράμματος.

Αντικατάσταση δικηγόρων από δασολόγους

Για τη λειτουργία των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων σε περιπτώσεις παραιτήσεων των δικηγόρων που τελούν Πρόεδροι αυτών προβλέπεται η άμεση αναπλήρωση τους από δασολόγους.

 Δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων

Προβλέπεται η δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων,  με την επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΡΑΕ στους τομείς των υπηρεσιών ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων.

Σχετικά υποστηρίζει το ΥΠΕΝ ότι «αξιοποιείται η διοικητική και υποστηρικτική δομή μιας υφιστάμενης Ανεξάρτητης Αρχής, η οποία επιπλέον έχει εμπειρία στην άσκηση ρυθμιστικών και ελεγκτικών αρμοδιοτήτων, και μάλιστα σε φυσικά μονοπώλια, όπως είναι τα δίκτυα ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, κατ’ αντιστοιχία ιδίως με τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης».

Με το νομοσχέδιο καταργείται η Εθνική Επιτροπή Υδάτων, και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας γίνεται ο βασικός ρυθμιστής της πολιτικής για την προστασία και τη διαχείριση των υδάτων, ενώ υπό την εποπτεία του ΥΠΕΝ τίθενται πλέον η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΔΑΠ Παγίων.

Αποσπασματική προσέγγιση του αντικειμένου της νέας ρυθμιστικής αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων με τίτλο ΡΑΑΕΥ, όσον αφορά στα στερεά απόβλητα διαπιστώνει η Ελληνική Εταιρία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΕΕΔΣΑ) στις σχετικές ρυθμίσεις που εισάγονται με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη Βουλή και διατυπώνει βελτιωτικές προτάσεις. Δείτε εδώ στο ecopress

Αντιδράσεις

Καταγράφονται αντιδράσεις ότι «η μεταφορά κρίσιμων, αποφασιστικών, ελεγκτικών και κυρωτικών αρμοδιοτήτων στον τομέα των υδάτων σε Ρυθμιστική Αρχή συνιστά από την πλευρά του κράτους απεμπόληση εξουσίας του σε δημόσια αγαθά και απώλεια δημόσιου ελέγχου». Η  Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης, που αποτελούν κοινωφελείς και μη κερδοσκοπικές δημοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες δρουν μονοπωλιακά στον οικείο δήμο, σημειώνει ότι «δημιουργείται έντονη ανησυχία ότι με τη θέσπιση της ΡΑΑΕΥ σχεδιάζονται παρεμβάσεις στον τομέα υπηρεσιών ύδατος που θα οδηγήσουν στην ιδιωτικοποίηση των ΔΕΥΑ, και μάλιστα σε αντίθεση με τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ υπέρ της δημόσιας διαχείρισης του νερού».

ΚΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΔΩΡΟ

Εγγραφείτε στο Newsletter και εξασφαλείστε την συμμετοχή σας